Home › Forums › Allmänt om gymträning › Lite allmäna frågor runt träning & kost.
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
7 januari, 2010 at 22:05 #59424Anonym anvandareMember7 januari, 2010 at 22:05 #347907Anonym anvandareMember
Hejsan, detta är mitt första inlägg i detta forum. Dock har jag läst & följt massa trådar under längre tid, men tyckte att det var dags att komma in i gemenskapen här.
Jag är idag 22år alltid gillat fysika sporter, mitt problem har dock varit att jag är 1,96 lång och har varit väldigt smal hela mitt liv, vägde 68 kilo under flera år. Har alltid mått dåligt över det själv, tillslut så bestämmde jag mej att ta tag i problemet börja äta ordentligt & med hälp av träning öka i vikt. Har under en period på 2 år gradvis ökat i massa, och nu ligger jag på 95 kilo (minst 100kg är målet). För en 3 månader sen gick jag steget längre och satte upp ett 5 dagars schema på gymmet.
Måndag: Bröst – Triceps
Tisdag: Rygg – Biceps
Onsdag: Axlar – Mage
Torsadag: Ben – Vader
Fredag: Bröst – TricepsProblemet jag fått nu när jag ökat till 5 dagar är att det känns som att energin försvinner i passen, ligger på 50 – 60min (10min uppvärmning inräknat) men känner i kroppen att efter 30 – 35 minuter så sjunker man ner i ett svarthål. Man har inte samma energi & orkar inte alls lika mycket.
Har testar olika prestiations höjare innan passet bla: NO Xplode utan nåt resultat alls, känns som man lika väl kunnat tagit ett glas vatten innan. Äter ungefär 1 1/2 timme innan träningen, mest kolhydrater.
Min fråga är om det finns nåt kosttillskott man kan ta mitt i träningen för att orka prestera dom sista 10 – 15min. Har läst att några snuttar på gainer under passet, men samtidigt att vissa har klagar på detta.
Finns det nån som kan dela med sej / har tips på detta?
7 januari, 2010 at 22:19 #347908Anonym anvandareMemberUtan att veta mer än det du skriver med tanke på att du inte tagit med övningar, hur många set/reps i passet mm så är det svårt att säga. Överträning låter det om i mina öron. men vet heller inte hur mycket du äter, vad du äter, när du äter? Så ut med mer info så kanske det blir lättare. Och slopa bröstpass nr 2 med triceps till att börja med. Så ser vi sen när du fått med mer info
mvh jimmy
7 januari, 2010 at 22:48 #347909Anonym anvandareMemberKänner du att orken tryter? Behöver du en extra kick? DRICK GAINER
8 januari, 2010 at 15:32 #347910Anonym anvandareMemberFörsöker variera övningarna vecka till vecka. Just nu kör jag 5×3 med tynga vikter inklusive ett uppvärmings set i varje övning med lätta vikter 12×1. Brukar ligga på en 6 veckor tunga & 1 vecka lätta vikter med höge reps.
En typiskt måndag med bröst & triceps kör jag 4 övningar bröst, vet inte riktigt vad alla övningar heter så kan inte skriva dom, ni får ursäkta om jag skriver nåt som inte alls stämmer i sammanhanget.
Men en måndag kanske jag kör: (ta detta inte bokstavligen, vet itne vad alla övningar heter så skriver dom jag vet)
Bröst: Plan bänkpress, uppåtlutad hantelpress, flys (cable), dips
Triceps: brukar jag köra med olika hantag i cables från gång till gång eller tricepsdipsTisdag
Rygg: Olika cable övningar, marklyft ect
Biceps: Hantlar sittandes, curlstång brukar variera sittande & stående. Veckan efter kör jag mer i med cables & rakstång ist för curlstång.Onsdag
Axlar: Axelpress med hantar, smithmaskinen – press bakom nacke (brukar variera bakom & framför vecka för vecka), olika cable övningar. Hantel lyft åt sidan ect.
Mage: Sittupps, crunhes, olika cable övningar.Torsdag
Ben: Olika benövningar i maskin, benpress (står i smithmaskinen/ bänkpress stången och böjer sej neråt).
Vader: Vad press i smithmaskinen (kanske de heter), olika övningar i maskiner.Fredag
Bröst: Beroende på vilka övningar jag kört på måndagen – ett exempel: körde jag inte bänkpress måndagen så kör jag det på fredagen,
Triceps: Beroende på vilka övningar jag kört på måndagenBrukar ochså variera så jag kör nerlutande bänkpress/hantelpress samt uppåtlutad.
Jag försöker hela tiden variera övningar så jag inte kör exakt samma övning mer än 1 gång i veckan (kör bröst 2 gånger).Maten är väl min största svagpunkt, då jag pluggar heltid & bor ute i skogen så är helt beroende på bil, samt beroende på bilen för att komma till gymmet (närmsta affär & gym är 2,5 mil borta). Blir inte alltid så mycket pengar över men försöker äta så gott som plånboken tillåter. Så blir tyvärr oftast billiga kolhydrat källor som slinker ner som ris, makaroner, potatis, spaghetti, köttbullar, fiskpinnar ect ect.
09 – 09:30
Frukost:
whey 100 direkt när jag vaknar, 4 grova mackor med tex ägg, makril, ost, skinka, 1 skål filmjölk med nån sån där blandning av nötter eller bär, Eller kessela/kvarg + 1 multivitamin.11 – 12
Tex: Ris, pasta, potatis med tex kyckling, sill, nån fisk, köttbullar, fiskpinnar ect (jaja jag vet, men plånboken bestämmer trots allt vad man äter, å nåt måste man äta).13 – 14
Träning
Tar 25 min till gymmet så brukar äta nån grov macka i bilen sen
en 1/2 Gainer (star nutrion) 10min innan.Efter träningen: 15 – 16 (Tränar 1 timme sen 25min hem)
Gainer (star nutrion) eller vitcargo + whey 100, brukar variera lite.15:30 – 16:30
Hemma igen:
Iprincip samma på kolhydrat fronten, dock försöker jag få in mer protiner här. Nåt kycklingbröst/fisk, lax ect16:30 – 17:30
Nån timme efter detta, kesella/kvarg med funligt svartavinbär smask:) + 1 – 2 mackor med whey 100.19:00 – 20:00
Kvällen:
Typ samma som under dagen, finns inte alltid nån större variation på maten så kan blir att man äter samma flera gånger. Typ sill, kyckling, lax, köttbullar ect ect.22 – 23:00
Brunkar slinka i nåt, tex lite mackor, filmjölk, fruk, kessella ect.Under natten
Slow pro (star nutrion)Blir oftast att det dyker ner nån kessella/kvarg eller mackor/frukt imellan måltiderna med, men svårt att få med precis allt man äter under en dag. Vissa månader har man mer pengar över, då köper man mer protien rik mat. Vissa månader ligger man dåligt till och då blir det billigare protien källor som gäller.
Problemet jag har är att efter en 30 – 35 min i träningen får en hungrande känsla, energin går ner i marken. Inte alltid men 6 av 10 gånger blir det så. Har försökt att äta mer innan träningen, samt träna tidigare in efter en stor måltid, försökt olika prestations höjare men inget har direkt hjälpt. Blir av nån anledning nästan alltid hungrig & energilös mitt i passen.
Ang det där med att snutta på en gainer, det jag har läst är att det höjer insulinet eller nåtsånt å att det skulle ha en negativ påverkan? sant eller falskt?
Jk32: Du sade att jag skulle ta bort andra bröst passet, har du några tips på då vad man skulle kunna göra istället på fredagar? Tack på förhand.
8 januari, 2010 at 16:27 #347911Anonym anvandareMembermalawiglenn wrote:Jogga?Jo har tänkt på att börja jogga lite, dock på lördagar.
Så du/ni tycker att jag ska ta bort fredags passet på gymmet och istället köra kondition? Isf lägger jag hellre det mitt i veckan, onsdag.8 januari, 2010 at 20:04 #347912Anonym anvandareMemberDet ser ut av ditt program att döma att du faktsikt tränar alltför tungt. Kan gissa som jag sa att ditt nervsystem får en rejäl smäll varje pass på de tunga belastningarna och därmed kommer även symptomen du nämner. Finns inget positivt att säga om att ha så långa perioder med så tunga belastningar enligt min mening. Du kanske tar ut dig till max i varje set också vilket gör att inte bara muskeln är trött men som sagt nervsystemet med och det påverkar en rad saker i kroppen, bl.a ork, återhämtning, immunförsvar etc etc.
Tänk så här, varför ska du lyfta så tungt i var övning när du kan göra allt från 1 till hur många repetitioner du vill i varje set? Jag tränar nästan för strikt med enorm kontakt på muskeln och det är inte ofta jag klarar mer än 6-7 set på tex bröst där du säkert gör det dubbla men på så sätt får jag ut max och väljer också att inte ta ut mig max i varje set, speciellt inte i de övningar som är av svårare karaktär med större skaderisk, tex marklyft knäböj mm. Där stannar jag när jag känner tekniken brister pga det blir för tungt. I säkra övingar som maskiener kan jag däremot ta ut mig max i varje set men att ligga på 3-5 reps bygger tyvärr inte så mycket massa som många tror men är bra att då och då köra och helst då basövningar med stopp innan failure, dvs då du märker tekniken brister
Det du kan testa nu är det jag sagt, lär dig träna smartare, med mer känsla och mer kontakt, höj repetitionerna åtminstone i de övningar som inte räknas in som basövningar, våga reppa mer i de andra och satsa på kontakt. Dra ner på antal set på de mindre muskelgrupperna och ge det ett försök ett tag nu. Kändes som du åt väldigt ofta och du kanske behöver det så det säger jagi nget om men lägg in mer bra fetter, olivolja, fiskolja, valnötter, mandlar etc för det såg lite lågt ut
Väldigt svårt att sitta här och ge en helt ok bedömning men av det du skrivt så känns det som du kan ge mitt förslag en chans. Låter faktsikt som överträning
Lycka till
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.