Löpning – när mjölksyran suger

Home Forums Allmänt om gymträning Löpning – när mjölksyran suger

• This topic is empty.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author

Hejsan.

När jag är ute och konditionstränar så känner jag att mjölksyran i framför allt vader, men även i låren tar kol på mig helt. Samtidigt som jag rent konditionsmässigt kan kötta ett bra tag till.

framför allt känner jag av detta när jag klockar mig själv på en 3.5km lång runda , med två höga och långa stigningar i mitten respektive slutet av rundan.

Bör jag förebygga detta genom att träna vader/lår extra? vilket låter logiskt eftersom jag behöver bli mjölksyretåligare, men samtidigt känner jag en fasa för att få ”köttsäckar” till vader. har jag helt fel och hur bör jag gå till väga?

tack på förhand

tack för svar – skall läsas. min fråga är helt enkelt; hur bör jag övervinna tidig mjölksyra? genom träna upp vader/lår ännu mer.. eller på annat vis?

Ja att styrketräna den berörda gruppen anaerobt (styrketräning) är ett bra sätt att höja sin mjölksyratröskel och förbättra metabolittransporten i den berörda muskeln.

Så lägg in lite styrketräning med!

Love94 wrote:
    tack för svar – skall läsas. min fråga är helt enkelt; hur bör jag övervinna tidig mjölksyra? genom träna upp vader/lår ännu mer.. eller på annat vis?

Mjölksyra beror på syrebrist. Träna upp din kondition.

vasslefranmjolk wrote:
    Mjölksyra beror på syrebrist. Träna upp din kondition.

Ja det stämmer men det är framförallt den lokala (i muskeln) konditionen som skall tränas upp. Viktigt att kunna skilja på central (hjärt/lungor) samt lokal (muskulatur) kondition.

tack för svaren! så det är alltså att träna vader/lår extra på gymmet som gäller?..

Love94 wrote:
    tack för svaren! så det är alltså att träna vader/lår extra på gymmet som gäller?..

Nej om du vill pressa din mjölksyratröskel inom löpning är det just LÖPNING du ska träna. Tröskelträning på kortare distans är ett tips.

Jag vet inte vilka distanser du normalt håller men låt säga att ett normalt distanspass är ca 12 km, då kan ett pass på 5-6 km där man konstant ligger på tröskeln vara lämpligt. Först uppvärmning och avsluta med nedvarvning såklart.

5 km på så kort tid som möjligt eller att du t.ex. försöker komma så långt du hinner inom 30 minuter kan vara kuk upplägg.

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.