- This topic is empty.
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
- You must be logged in to reply to this topic.
Home › Forums › Allmänt om gymträning › Magont vid hård cardio
En bra vän till mig har börjat att springa, han springer ungefär 1 gång i veckan och då på löpband i gymmet. Ibland har han dock sagt till mig att han får ont i magen en bit in på passet när han redan börjat springa, fast han väntat minnst 2 timmar efter sin senaste måltid innan han påbörjade träningen…Någon som vet vad detta kan bero på? Tack på förhand!
Två timmar är inte särskilt länge och magbekymmer vid löpning är vanligt. Är det en stor måltid känns det bara logiskt att en så kort tid som två timmar kan ge magbesvär.
ojj då, men näär jag gymmar brukar jag vara på gymmet ungefär 1.5 h – 2 h efter min måltid….Och har aldrig fått några som hellst problem…Borde det inte ta samma tid för tarmarna att ta upp näringen oavsätt vad man gör efter sin måltid? hur länge skulle du rekommendera att man vilar innan man springer efter en måltid?
Löpning påverkar som sagt magen mer än annan träning. Och jag tvivlar på att du och din kompis äter identiskt sammansatta måltider med ett identiskt fungerande mag- tarmsystem och har identiska fysiologiska förutsättningar.
Beror på måltidens sammansättning och storlek. Men säg ”tallriksmodellen” och 800 kcal så är 3-4 timmar antagligen bra.
Stort tack
BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.
Varje månad i BODY