Mark vs skivstångsrodd?

Home Forums Allmänt om gymträning Mark vs skivstångsrodd?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 18 total)
  • Author

Kan man köra skiv. rodd ist för mark. då jag är dålig på mark, så vill jag inte fucka upp ryggen. Kan man köra den och bänk,böj och frivändning och chins ist?

Nej det tror jag inte att man kan, då marklyft och skivstångsrodd inte direkt tränar samma muskler.
    Om du är dålig på marklyft som du säger, så är det väl lika bra att du kör det så du får in tekniken och blir starkare i övningen :)

kilam wrote:
    Nej det tror jag inte att man kan, då marklyft och skivstångsrodd inte direkt tränar samma muskler.
    Om du är dålig på marklyft som du säger, så är det väl lika bra att du kör det så du får in tekniken och blir starkare i övningen :)

okej men dom andra borde ju lösa det bra? men måste till ngt bra ställe snart att träna in det. vill inte köra ensam och riskera att fuck upp ryggen min.

Kan inte jämföra rodd och mark, två totalt olika övningar. Försök att kolla på bra videos tex [http://www.youtube.com/watch?v=Syt7A23YnpA http://www.youtube.com/watch?v=Syt7A23YnpA%5D Och öva sen först med stången och sen med lätta vikter. Eller om du kan fråga någon som lär dig tekniken.

Sumostyle kan vara ett alternativ om man har lite problem med ryggen.

Gober wrote:
    Kan inte jämföra rodd och mark, två totalt olika övningar. Försök att kolla på bra videos tex [http://www.youtube.com/watch?v=Syt7A23YnpA http://www.youtube.com/watch?v=Syt7A23YnpA%5D Och öva sen först med stången och sen med lätta vikter. Eller om du kan fråga någon som lär dig tekniken.

Sumostyle kan vara ett alternativ om man har lite problem med ryggen.

okej. Men problemet ör inte min rygg, det är min teknink :S
    ska antagligen gå till ett gym på lördag och be ngn instruktör lära mig.

kyokushin wrote:
    okej. Men problemet ör inte min rygg, det är min teknink :S
    ska antagligen gå till ett gym på lördag och be ngn instruktör lära mig.

Det tycker jag, jag ångrar inte en sekund att jag börjat komma igång med mark, det är riktigt kul och ger bra resultat.

Gober wrote:
    Det tycker jag, jag ångrar inte en sekund att jag börjat komma igång med mark, det är riktigt kul och ger bra resultat.

Jag har tränat i några år, och aldrig ”vågat” börja med marklyft 😥
    Kör goodmornings med 40-50kg extra vikt vid bröstet sist i mitt ryggpass istället :(

Marklyft är grymt! Bara att börja med lätta vikter. Jag började med 40kg på stången. För att få in tekniken. Det är bara att öva och se till att ha ryggen låst. Om du har en mobil eller liknande som kan spela in film så hjälper det mycket att filma från sidan och se hur hållningen är.

Tro mig, jag hade jävligt dålig rygg när jag började. Man får gå i små steg. Det kan vara läskigt i början. Men belöningen när man får kläm på den övningen är värd så mycket mer.

EDIT: Den filmen som Gober länkade till hjälpte mig att få mer koll på position och tekniken.

daff__ wrote:
    Jag har tränat i några år, och aldrig ”vågat” börja med marklyft 😥
    Kör goodmornings med 40-50kg extra vikt vid bröstet sist i mitt ryggpass istället :(

Nästan alla övningar kan vara farliga om man gör fel, bara att det kan bli lite brutalare skador med mark och böj :D

Gör man rätt är det en säker övning. Det ger så mycket också, overall styrka och man lägger på sig ganska bra med tjocklek på rygg, trapz mm.

Gober wrote:
    Nästan alla övningar kan vara farliga om man gör fel, bara att det kan bli lite brutalare skador med mark och böj :D

Gör man rätt är det en säker övning. Det ger så mycket också, overall styrka och man lägger på sig ganska bra med tjocklek på rygg, trapz mm.

Hehe, det är inte skaderisken jag är rädd för, utan att jag gör fel på nått sätt och lär mig så, och folk står stirrar på än i ögonvrån och skakar på huvudet :P Just första gången bara som skrämmer mig lite.

Jag ska nog gå till gymmet tidigt på lördag morgon när det i stort sett är tomt och köra för första gången :)
    Då kan jag passa på att testa fri bänkpress också eftersom jag alltid kört i smith innan…

daff__ wrote:
    Hehe, det är inte skaderisken jag är rädd för, utan att jag gör fel på nått sätt och folk kollar på än i ögonvrån och fnyser :P

Det är just första gången bara som är skrämmande. Jag ska nog gå till gymmet tidigt på lördag morgon när det i stort sett är tomt och köra för första gången :)

Då kan jag passa på att testa fri bänkpress också eftersom jag alltid kört i smith innan…

Eller ber du om hjälp av någon som kan…Lättare att lära sig när någon förklarar och visar först.

Personligen är jag inget fan av marklyft heller och har inte heller kört det så ofta. istället har jag kunnat körat mkt böj eftersom ryggen har inte varit sönderplågad från massa mark. sedan testade jag maxa i marklyft och drog ganska lätt 210kg (ej sumo) från backen (hade enbart tagit 150 innan). Jag tycker jag klarat mig alldeles utmärkt utan en massa marklyft.

Classe wrote:
    Personligen är jag inget fan av marklyft heller och har inte heller kört det så ofta. istället har jag kunnat körat mkt böj eftersom ryggen har inte varit sönderplågad från massa mark. sedan testade jag maxa i marklyft och drog ganska lätt 210kg (ej sumo) från backen (hade enbart tagit 150 innan). Jag tycker jag klarat mig alldeles utmärkt utan en massa marklyft.

De där kommer du säkert känna av om ett tag. Vikten i böjen ökar till du inte orkar hålla ryggen rak pga just inge marklyft.

Rätta mig om jag har fel.

kronlyft ! kanske som alternativ ..

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 18 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.