Marklyft – Bälte – Ja/Nej?

Home Forums Allmänt om gymträning Marklyft – Bälte – Ja/Nej?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 33 total)
  • Author

Tre raka och snabba frågor –

Bör man använda bälte?

Varför bör man använda bälte?

Vid vilka vikter bör man börja använda det?

Fraspio wrote:
    Tre raka och snabba frågor –

Bör man använda bälte?

Varför bör man använda bälte?

Vid vilka vikter bör man börja använda det?

Bälte gör att du kan lyfta tyngre och minskar skaderisken. Om du inte använder bälte bygger du upp en bättre stabilitet i bålen. Så mitt tips: Kör utan bälte tills du känner att det börjar bli tungt och instabilt och sätt sedan på dig bältet.

Du bör använda det när det du antingen inte klarar att öka utan bälte eller när lyften känns instabila och skaderisken därmed ökar.

Stor wrote:
    Bälte gör att du kan lyfta tyngre och minskar skaderisken. Om du inte använder bälte bygger du upp en bättre stabilitet i bålen. Så mitt tips: Kör utan bälte tills du känner att det börjar bli tungt och instabilt och sätt sedan på dig bältet.

Du bör använda det när det du antingen inte klarar att öka utan bälte eller när lyften känns instabila och skaderisken därmed ökar.

Tack för ditt svar!

Men även men ditt svar så är det tämligen luddigt då det dels blir instabilt vid väldigt tunga vikter, men även är instabilt för den okunnige. Lika gäller för skaderisken.

Jag markar just nu 120×5, raka utan straps och bälte. Efter ett rejält markpass så känner jag mig extremt trött och öm i ländryggen 1-2 dagar efteråt vilket har fört tankarna till bruk av bälte.

Det känns liksom inte som en träningsvärk utan mer en ansträngd, trött rygg :what:

Stor wrote:

Jag hävadar ju att det inte gör så att du kan lyfta tyngre. Det hjälper ju bara till så att du får bättre svank på ryggen och minskar, precis som du säger, skaderisken.

Jag var nog lite snabb där. Jag hittar inga bevis för att man får sämre bålstabilitet om man kör med bälte. Det här rapporterna pekar tvärtemot att man inte får mindre magmuskulatur av bälte:

[http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2141312]
    [http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2304406]
    [http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1533266]
    [http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11805693]
    [http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10552322]
    [http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12167204]

Fraspio wrote:
    Tack för ditt svar!

Men även men ditt svar så är det tämligen luddigt då det dels blir instabilt vid väldigt tunga vikter, men även är instabilt för den okunnige. Lika gäller för skaderisken.

Jag markar just nu 120×5, raka utan straps och bälte. Efter ett rejält markpass så känner jag mig extremt trött och öm i ländryggen 1-2 dagar efteråt vilket har fört tankarna till bruk av bälte.

Det känns liksom inte som en träningsvärk utan mer en ansträngd, trött rygg :what:

Jag har inte kunskap för ett mindre luddigt svar tyvärr MEN varför inte testa med bälte ett tag och se hur det känns?

Tack så mycket för ert engagemang!

Ska helt klart testa att köra med ett bälte nästa pass (imorgon).

Stor wrote:
    Jag var nog lite snabb där. Jag hittar inga bevis för att man får sämre bålstabilitet om man kör med bälte.

Som du sa.. Jag har endast hört folk säga att det är bättre att bygga upp en riktig bålstabilitet ist för att använda det, men aldrig sett fakta. Dock så har ju du fakta där som pratar emot det, så tack :)

Fraspio wrote:
    Tack så mycket för ert engagemang!

Ska helt klart testa att köra med ett bälte nästa pass (imorgon).

Som du sa.. Jag har endast hört folk säga att det är bättre att bygga upp en riktig bålstabilitet ist för att använda det, men aldrig sett fakta. Dock så har ju du fakta där som pratar emot det, så tack :)

det beror ju på vad man tränar i övrigt, finns en anledning till att byggarna kör med bälte i nästan precis allt (för att inte bygga upp en större core vilket drar ner det estetiska i deras fysik)

Stor wrote:

Spelar det någon roll om det är tyngre viktmässigt? jag menar, kör man till falure så är väl bälte alltid att föredra för att minimera skaderisken, eller?
    (jag kör aldrig mark eller benböj till failure = använder inte bälte)

simsalabim wrote:
    Spelar det någon roll om det är tyngre viktmässigt? jag menar, kör man till falure så är väl bälte alltid att föredra för att minimera skaderisken, eller?
    (jag kör aldrig mark eller benböj till failure = använder inte bälte)

beror väl på varför man tränar marklyft.. är det för att bygga muskler som en byggare eller tävla i det? alla pratar som om träning på gym är samma för alla, att alla har samma mål–

mysglenn wrote:
    beror väl på varför man tränar marklyft.. är det för att bygga muskler som en byggare eller tävla i det? alla pratar som om träning på gym är samma för alla, att alla har samma mål–

Vill inte alla bli stora och starka?

Förklara gärna för mig som inte förstår skillnaden.

simsalabim wrote:
    Vill inte alla bli stora och starka?

Förklara gärna för mig som inte förstår skillnaden.

nej vissa vill bygga muskler utan fokus på vad det är för vikter de lyfter, sedan är det dom som vill lyfta så tyngt som möjligt med så lite muskelmassa som möjligt och allt däremellan!

Blir man lynchad om man tycker att all extra utrustning är onödig och enbart är till för egot och viktkåtheten?

Rasmus Kjellberg wrote:
    Blir man lynchad om man tycker att all extra utrustning är onödig och enbart är till för egot och viktkåtheten?

om man tävlar eller vill tävla i att lyfta tungt då?

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 33 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.