marklyft hjälp!

Home Forums Allmänt om gymträning marklyft hjälp!

• This topic is empty.
Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author

hej jag undrar om det är dåligt/farligt att göra marklyft då när man har gymat i ungefär 4 månader och inte hunnit byggt upp så mkt muskler o stabilitet i kroppen. För min kompis påstår att jag ska vänta med det tills jag blivit lite mera vältränad stämmer det?

Varför ska du det? Marklyft är en basövning och bör köras direkt? Behöver inte precis börja med 200 kg i marklyft precis.

ralle12 wrote:
    hej jag undrar om det är dåligt/farligt att göra marklyft då när man har gymat i ungefär 4 månader och inte hunnit byggt upp så mkt muskler o stabilitet i kroppen. För min kompis påstår att jag ska vänta med det tills jag blivit lite mera vältränad stämmer det?

Kan du utföra marklyft med bra teknik är det grönt ljus. Du bör dock undvika lågreps i början tills senor och ligament har vant sig vid den nya typen av belastning. Musklerna anpassar sig mycket snabbare än övriga kroppen.

okey bra! tack för den snabba hjälpen!

ralle12 wrote:
    okey bra! tack för den snabba hjälpen!

Var dock lite källkritisk då du söker information på forum :) Bara för att någon svarar snabbt behöver det inte nödvändigtvis vara sant… Jag hoppas dock att det var det i det här fallet :p

Kolla in Mark Rippetoes ”Starting Strength”! Mycket utförlig beskrivning av utförande av marklyft och varför man bör ha med den övningen i varje seriöst nybörjarschema eller intermediateschema.

malawiglenn wrote:
    det är snarare så att marklyft GER dig stabilitet och RIKTIG styrka i musklerna…

Måste bara hålla med! Började själv gymma för sju månader sen och har alltid inkluderat marklyft i programmet. Maxar 200kg och kör 170 raw. Marklyft anser jag kungen av alla övningar! :up: :pop:

ok tack alla:D

långkorv wrote:
    Kolla in Mark Rippetoes ”Starting Strength”! Mycket utförlig beskrivning av utförande av marklyft och varför man bör ha med den övningen i varje seriöst nybörjarschema eller intermediateschema.

länk?

crille82sthlm wrote:
    länk?

Det är en bok. Du får köpa eller sno den från nätet, kolla biblioteket annars~

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.