Marklyft – kritik/synpunkter mottages tacksamt

Home Forums Allmänt om gymträning Marklyft – kritik/synpunkter mottages tacksamt

• This topic is empty.
Viewing 8 posts - 16 through 23 (of 23 total)
  • Author
    Fabrice wrote:
    Du tenderar att först sträcka ut benen och sen dra upp med ryggen. Det ser ut som anledningen är att du börjar med för böjda ben för din kropp. Gå inte ner så djupt i början så tror jag lyftet blir mer som en enhet.

Kan det vara att jag har, för min kropp, rätt långa ben? Är det inte lättare att hålla ryggen så vertikal som möjligt om man får ner rumpan? Känns som att annars blir det ännu tyngre för ryggen om man ska dra upp stången med ryggen i ett mer vertikalt läge (rumpan högre upp)?

Carrera65 wrote:
    Kan det vara att jag har, för min kropp, rätt långa ben? Är det inte lättare att hålla ryggen så vertikal som möjligt om man får ner rumpan? Känns som att annars blir det ännu tyngre för ryggen om man ska dra upp stången med ryggen i ett mer vertikalt läge (rumpan högre upp)?

Klart att långa ben gör övningen krångligare. Och visst tar det mer ben och mindre rygg om man sätter sig, men man ska inte sätta sig för mycket. Det tappar man bara styrka av, den länken jag postade tar upp detta problemet. Som du gör nu så rätar du ju ändå ut benen innan du lyfter med ryggen, så det blir ju samma sak som om du börjar lite mindre sittandes. Däremot tror jag ditt utförande blir mer som en helhet om du börjar med lite mindre böjde ben.

Fabrice wrote:
    Klart att långa ben gör övningen krångligare. Och visst tar det mer ben och mindre rygg om man sätter sig, men man ska inte sätta sig för mycket. Det tappar man bara styrka av, den länken jag postade tar upp detta problemet. Som du gör nu så rätar du ju ändå ut benen innan du lyfter med ryggen, så det blir ju samma sak som om du börjar lite mindre sittandes. Däremot tror jag ditt utförande blir mer som en helhet om du börjar med lite mindre böjde ben.

Jag tar till mig detta, och tar med det till nästa ML-pass. Jag har långa ben, och är lite ”ranglig” kanske i kroppsbyggnad, men samtidigt har jag rätt långa armar som (tror jag) delvis kompenserar för detta. Överlag känns denna övning som en mycket bra övning för min typ av kroppsbyggnad. Den bygger stabilitet och bålstyrka på samma sätt som knäböj. Så känns det för min del i alla fall. Tack för synpunkter!

Jag är ju något bättre än den här mannen i alla fall:

[http://www.youtube.com/watch?v=pD9wMVzbRKw&feature=player_embedded]

Carrera65 wrote:
    Jag är ju något bättre än den här mannen i alla fall:

[http://www.youtube.com/watch?v=pD9wMVzbRKw&feature=player_embedded]

Det var det värsta!:( Tänk vilken träningsvärk man har i ryggen efter ett sånt pass.. hehe

Du har bra lyft! Tänk bara på det jag sa om att lyfta upp vikten i ett steg, inte sträcka benen för att sen dra med ryggen.

Jag tycker det ser ruggigt otäckt ut… Får ont i ryggen bara av att titta på det. Gymet kan vara en farlig plats.

Fabrice wrote:
    Det var det värsta!:( Tänk vilken träningsvärk man har i ryggen efter ett sånt pass.. hehe

Du har bra lyft! Tänk bara på det jag sa om att lyfta upp vikten i ett steg, inte sträcka benen för att sen dra med ryggen.

Absolut. Jag ska nog få till det! :)

Ha stången närmare , tror de blir lättare då. ut med bröstet. Helvetes övning att lära sig! Har oxå svårt med den!!

Viewing 8 posts - 16 through 23 (of 23 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.