Home › Forums › Allmänt om gymträning › Marklyft med eller utan bälte?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
29 januari, 2010 at 12:04 #59087Anonym anvandareMember29 januari, 2010 at 12:04 #346654Anonym anvandareMember
När är det bra att använda bälte? Den lastar av nedre ryggen endel, eller hur funkar det? Är det dumt att alltid använda bälte vid marklyft, ökar man inte styrka i nedre rygg då?
Tack för svar.
29 januari, 2010 at 12:38 #346655Anonym anvandareMemberJag värmer upp utan med små vikter,sen kör jag alltid med bälte.Vill inte riskera nåt.
29 januari, 2010 at 13:16 #346656Anonym anvandareMemberCelox wrote:Jag värmer upp utan med små vikter,sen kör jag alltid med bälte.Vill inte riskera nåt.Träna upp bålen istället för att låta bältet göra jobbet.
På maxtunga vikter kan det väl finnas en poäng, men inte annars IMO.
29 januari, 2010 at 14:17 #346657Anonym anvandareMemberHåller med Snake.
Bålen ska palla belastning utan bälte.Men beror även på vart ens maxvikt ligger.
Lyfter man 400 kg tycker jag bälte är ok redan vid 300.
Men lyfter man bara 200 kg i mark behöver man inte bälte innan 180 kg.Problemet med att överanvända bälte är just att man avlastar bålens stabilisatorer vilket gör att man blir beroende av bältet. Sitter man i den sitsen tror jag inte bältet minskar skaderisken jämfört med en stark bål utan bälte. Då har ju bältet tappat sin mening
29 januari, 2010 at 14:44 #346658Anonym anvandareMemberAnvänd bälte vid tyngre belastning ja! Fick själv en klump stor som en clementin i ljumsken för att jag slarvade. Ingen rolig operation kan jag säga.
30 januari, 2010 at 02:23 #346659Anonym anvandareMemberSnake wrote:Träna upp bålen istället för att låta bältet göra jobbet.På vilket sätt hjälper bältet dig att lyfta vikten?
30 januari, 2010 at 08:08 #346660Anonym anvandareMemberJag använde alltid bälte förut i marklyft / raka marklyft men har valt att backa lite i vikt och träna upp bålen istället för att avlasta med bältet.
Försöker köra utan remmar så länge det går för att träna underarmar/grepp, men dom åker på när vikterna blir för tunga så inte det blir en begränsande faktor.
30 januari, 2010 at 08:19 #346661Anonym anvandareMemberBaronen wrote:På vilket sätt hjälper bältet dig att lyfta vikten?Ökar väl buktrycket och avlastar mag/ryggmuskulatur.
Jag kör dock inte mer än ~2x KV i mark, är man och kastar runt vikter på +200kg kanske det är skönt att köra med bälte.
30 januari, 2010 at 10:47 #346662Anonym anvandareMemberSnake wrote:Träna upp bålen istället för att låta bältet göra jobbet.På maxtunga vikter kan det väl finnas en poäng, men inte annars IMO.
Jag tränar BJJ vid sidan om och det tar stryk på kroppen.Det känns bara tryggare med bältet.
Jag skrev i en annan tråd att jag var om en olycka för 7 år sen och var förlamad i nedre delan av kroppen,benen var borta helt.
Jag tar det säkra förre det osäkra idag:)30 januari, 2010 at 11:22 #346663Anonym anvandareMemberJag kör också med bälte när det blir tungt. Mest för att det känns rätt att ha något att trycka magen emot när man tar i så man inte riskerar att något brister. Korsrygg och magmuskulatur kan man ju träna vid andra tillfällen.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.