- This topic is empty.
Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
- You must be logged in to reply to this topic.
Home › Forums › Allmänt om gymträning › Måste jag ändra upplägg/periodisera eller liknande?
Har en fundering om träningsupplägg och hoppas att någon vänlig själ kan komma med ett tips eller två…
Jag fick ett schema av en duktig tränare för ca 5 månader sedan, som jag kör hårt efter. Upplägget är fyra gympass i veckan, där jag kör varje stor muskelgrupp en gång/vecka (typ axlar, bröst, rygg osv). Benen får dock två duvningar och magen likaså. Det är mest ”basövningar”, typ knäböj, benpress, axelpress, bänkpress. Trivs jättebra med schemat och tycker jag fått bra resultat! Brukar göra 3-5 set med 8-12 reps i varje övning. Har successivt kunnat öka vikterna lite grann sakta men säkert…Har gått upp ett antal kg i vikt, och ökat min LBM på ett stadigt och bra sätt.
Nu är min fundering om jag bör försöka få ett annat schema eller ändra upplägget helt och hållet, för att fortsätta att ”utvecklas”. Eller kan jag använda samma upplägg men helt enkelt se till att försöka öka vikterna successivt eller antal set/rep? Någon som har något tips? Jag vill helst inte börja med en massa krångliga kombinationsövningar, eller en väldans massa reps osv. Gillar väl heller inte riktigt att involvera balansbollar/gummisnoddar osv, vilket ju ofta rekommenderas kvinnor?
Jag har styrketränat i drygt ett års tid, är en ganska liten tjej. Målet är väl en hård, vältränad kropp med något markerade muskler (rent estetiskt), alltså inte att muskla på mig några större volymer. Men mer muskler vill jag ju ha, förstås!! :nod
Bara öka på vikterna hela tiden så är det nog förändring i sig enl mig.
BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.
Varje månad i BODY