Home › Forums › Allmänt om gymträning › Maximal tillväxt
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
14 oktober, 2010 at 10:33 #64242Anonym anvandareMember14 oktober, 2010 at 10:33 #440822Anonym anvandareMember
Tja,jag vill som alla andra självklart ha maximaltillväxt. Men det jag undrar är: Behöver jag vila tre dagar i veckan eller spelar det någon som helst roll då ja kör olika muskelgrupper varje pass? Kan man köra 6 pass i veckan om man har 2 dagar i mellan varje bicepspass t.ex.?
T.ex
Måndag : Rygg. Biceps
Tisdag : Bröst, axlar, triceps
Onsdag Ben
Torsdag Rygg, biceps
Fredag Bröst, Axlar Triceps
Lördag: Ben
Söndag vila14 oktober, 2010 at 10:38 #440823Anonym anvandareMemberInte funderat på halvkroppspass med lite mindre volym per muskelgrupp för att träna igenom varje 2ggr veckan.
Alternativt:
Dag1: Överkropp
Dag2: Underkropp
Dag3: Vila
Dag4: Överkropp
Dag5: Underkropp
Dag6: Vila
Dag7: Börjar om på dag 1.Dvs mer än 2ggr veckan och fullt möjligt.
Ditt upplägg nu låter lite lite för krävande, men kanske fungerar.14 oktober, 2010 at 10:41 #440824Anonym anvandareMemberAlbin wrote:Inte funderat på halvkroppspass med lite mindre volym per muskelgrupp för att träna igenom varje 2ggr veckan.
Alternativt:
Ditt upplägg nu låter lite lite för krävande, men kanske fungerar.Mjo, men asså jag kör inte på det upplägget just nu, utan det var mer utav ett exempel. Det jag egentligen undrar är om man behöver vila efter typ vartannat pass eller om det har någon betydelse då muskelgrupperna ändå får sin vila?
14 oktober, 2010 at 10:44 #440825Anonym anvandareMemberIstolig wrote:Mjo, men asså jag kör inte på det upplägget just nu, utan det var mer utav ett exempel. Det jag egentligen undrar är om man behöver vila efter typ vartannat pass eller om det har någon betydelse då muskelgrupperna ändå får sin vila?Nej det finns inget som säger att du måste vila efter två pass, men ordningen på passen osv kan ha stor betydelse.
Man belastar ju ofta ryggen en hel del när man kör ben exempelvis, ett ryggpass dagen efter KAN bli lidande men har mkt att göra med övningsval osv.14 oktober, 2010 at 10:47 #440826Anonym anvandareMemberAlbin wrote:Nej det finns inget som säger att du måste vila efter två pass, men ordningen på passen osv kan ha stor betydelse.
Man belastar ju ofta ryggen en hel del när man kör ben exempelvis, ett ryggpass dagen efter KAN bli lidande men har mkt att göra med övningsval osv.Om man kör t.ex så här då
Ben, mage
Triceps Bröst
Biceps, rygg
Vila
Triceps, bröst
Biceps rygg
Vila
Osv osvSer det ut att fungera?
14 oktober, 2010 at 11:23 #440827Anonym anvandareMemberDet ser ut som ett lättare schema ja.
16 oktober, 2010 at 13:58 #440828Anonym anvandareMemberAlbin wrote:Det ser ut som ett lättare schema ja.Okej, tack för hjälpen.
16 oktober, 2010 at 18:23 #440829Anonym anvandareMemberAlbin wrote:Inte funderat på halvkroppspass med lite mindre volym per muskelgrupp för att träna igenom varje 2ggr veckan.
Alternativt:
Ditt upplägg nu låter lite lite för krävande, men kanske fungerar.Jag har aldrig kört 2 pass i veckan / muskelgrupp men funderat på att testa. Dock har jag ingen aning om hur många set och reps man skulle kunna köra / muskelgrupp om man tex skulle köra upplägget ovan.
Tips på vad som funkar bra så kroppen hinner vila?
16 oktober, 2010 at 18:26 #440830Anonym anvandareMemberVarför är det så viktigt för dig att träna varje muskelgrupp två gånger i veckan?
16 oktober, 2010 at 23:18 #440831Anonym anvandareMemberRasmus Kjellberg wrote:Varför är det så viktigt för dig att träna varje muskelgrupp två gånger i veckan?Snabbare utveckling? Man behöver knappast en hel vecka vila för enskild muskelgrupp. Högre frekvens ger mer tror jag, vill man bli bra på något måste man göra det ofta.
16 oktober, 2010 at 23:40 #440832Anonym anvandareMemberIstolig wrote:Tja,jag vill som alla andra självklart ha maximaltillväxt. Men det jag undrar är: Behöver jag vila tre dagar i veckan eller spelar det någon som helst roll då ja kör olika muskelgrupper varje pass? Kan man köra 6 pass i veckan om man har 2 dagar i mellan varje bicepspass t.ex.?T.ex
Måndag : Rygg. Biceps
Tisdag : Bröst, axlar, triceps
Onsdag Ben
Torsdag Rygg, biceps
Fredag Bröst, Axlar Triceps
Lördag: Ben
Söndag vilaJag kör ett liknande schema,
dag 1. Bröst/axlar/triceps
dag 2. rygg/biceps
dag 3. ben/mage
dag 4. vila
dag 5. börja omKör dock låg volym. få övningar och set per gång. Biceps tex som behöver lite volym kör jag tex 2-3 övningar sammanlagt ca 6-7 set pass 1. och kanske 2 övningar och sammanlagt 4 set pass 2.
Funkar finfint. Kommer dock testa halvkropp senare för att se hur det funkar.16 oktober, 2010 at 23:57 #440833Anonym anvandareMemberDementis wrote:Jag har aldrig kört 2 pass i veckan / muskelgrupp men funderat på att testa. Dock har jag ingen aning om hur många set och reps man skulle kunna köra / muskelgrupp om man tex skulle köra upplägget ovan.Tips på vad som funkar bra så kroppen hinner vila?
Det finns dom som förespråkar max 10 set totalt per muskelgrupp för ”ren” träning [http://www.bodyrecomposition.com/ http://www.bodyrecomposition.com/%5D, Bartoll är väll en annan som förespråkar låg volym?. Jag vet tex en som är medlem på forumet kör låg volym, runt 8 set totalt per muskel grupp i veckan. Och kör igenom kroppen två gånger per vecka om inte minns fel, med goda resultat. Finns väll många som kör så.
Jag försöker hålla mig mellan 10 och 16 set totalt per muskelgrupp i veckan. Större muskelgrupper behöver mer och vice versa. Hellre mindre volym, fler gånger per vecka, effektiv träning istället för 40set per träning, där man bara maler sönder musklerna totalt.
I videoklippen med Dorian Yates som länkades idag förespråkar han väldigt lite övningar och set, fast då endast att köra igenom kroppen 1 gång i veckan om jag förstod det rätt. Dock så har ju han erfarenhet av en träning under andra förutsättningar än tex mig.
Detta är bara min personliga åsikt, man får testa sig fram. Jag kommer dock aldrig gå tillbaka till högvolymsträning igen.
17 oktober, 2010 at 00:33 #440834Anonym anvandareMemberJoasim wrote:Snabbare utveckling? Man behöver knappast en hel vecka vila för enskild muskelgrupp. Högre frekvens ger mer tror jag, vill man bli bra på något måste man göra det ofta.Aha okej, så ju mer man tränar desto snabbare utveckling menar du? Tränar man som folk behövs sällan mer än ett pass i veckan per muskelgrupp skulle jag snarare vilja säga. Men visst, det finns undantagsscheman med lite lägre volym någon nämnde i ett tidigare inlägg. Kör man däremot med en vanlig split tycker jag att det är total overkill att köra hela kroppen två gånger per vecka.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.