Maximal tillväxt

Home Forums Allmänt om gymträning Maximal tillväxt

• This topic is empty.
Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • Author

Tja,jag vill som alla andra självklart ha maximaltillväxt. Men det jag undrar är: Behöver jag vila tre dagar i veckan eller spelar det någon som helst roll då ja kör olika muskelgrupper varje pass? Kan man köra 6 pass i veckan om man har 2 dagar i mellan varje bicepspass t.ex.?

T.ex
    Måndag : Rygg. Biceps
    Tisdag : Bröst, axlar, triceps
    Onsdag Ben
    Torsdag Rygg, biceps
    Fredag Bröst, Axlar Triceps
    Lördag: Ben
    Söndag vila

Inte funderat på halvkroppspass med lite mindre volym per muskelgrupp för att träna igenom varje 2ggr veckan.
    Alternativt:
    Dag1: Överkropp
    Dag2: Underkropp
    Dag3: Vila
    Dag4: Överkropp
    Dag5: Underkropp
    Dag6: Vila
    Dag7: Börjar om på dag 1.

Dvs mer än 2ggr veckan och fullt möjligt.
    Ditt upplägg nu låter lite lite för krävande, men kanske fungerar.

Albin wrote:
    Inte funderat på halvkroppspass med lite mindre volym per muskelgrupp för att träna igenom varje 2ggr veckan.
    Alternativt:

Mjo, men asså jag kör inte på det upplägget just nu, utan det var mer utav ett exempel. Det jag egentligen undrar är om man behöver vila efter typ vartannat pass eller om det har någon betydelse då muskelgrupperna ändå får sin vila? :)

Istolig wrote:
    Mjo, men asså jag kör inte på det upplägget just nu, utan det var mer utav ett exempel. Det jag egentligen undrar är om man behöver vila efter typ vartannat pass eller om det har någon betydelse då muskelgrupperna ändå får sin vila? :)

Nej det finns inget som säger att du måste vila efter två pass, men ordningen på passen osv kan ha stor betydelse.
    Man belastar ju ofta ryggen en hel del när man kör ben exempelvis, ett ryggpass dagen efter KAN bli lidande men har mkt att göra med övningsval osv.

Albin wrote:
    Nej det finns inget som säger att du måste vila efter två pass, men ordningen på passen osv kan ha stor betydelse.
    Man belastar ju ofta ryggen en hel del när man kör ben exempelvis, ett ryggpass dagen efter KAN bli lidande men har mkt att göra med övningsval osv.

Om man kör t.ex så här då
    Ben, mage
    Triceps Bröst
    Biceps, rygg
    Vila
    Triceps, bröst
    Biceps rygg
    Vila
    Osv osv

Ser det ut att fungera?

Det ser ut som ett lättare schema ja.

Albin wrote:
    Det ser ut som ett lättare schema ja.

Okej, tack för hjälpen.:)

Albin wrote:
    Alternativt:

Jag har aldrig kört 2 pass i veckan / muskelgrupp men funderat på att testa. Dock har jag ingen aning om hur många set och reps man skulle kunna köra / muskelgrupp om man tex skulle köra upplägget ovan.

Tips på vad som funkar bra så kroppen hinner vila?

Varför är det så viktigt för dig att träna varje muskelgrupp två gånger i veckan?

Rasmus Kjellberg wrote:
    Varför är det så viktigt för dig att träna varje muskelgrupp två gånger i veckan?

Snabbare utveckling? Man behöver knappast en hel vecka vila för enskild muskelgrupp. Högre frekvens ger mer tror jag, vill man bli bra på något måste man göra det ofta.

Istolig wrote:
    Tja,jag vill som alla andra självklart ha maximaltillväxt. Men det jag undrar är: Behöver jag vila tre dagar i veckan eller spelar det någon som helst roll då ja kör olika muskelgrupper varje pass? Kan man köra 6 pass i veckan om man har 2 dagar i mellan varje bicepspass t.ex.?

T.ex
    Måndag : Rygg. Biceps
    Tisdag : Bröst, axlar, triceps
    Onsdag Ben
    Torsdag Rygg, biceps
    Fredag Bröst, Axlar Triceps
    Lördag: Ben
    Söndag vila

Jag kör ett liknande schema,

dag 1. Bröst/axlar/triceps
    dag 2. rygg/biceps
    dag 3. ben/mage
    dag 4. vila
    dag 5. börja om

Kör dock låg volym. få övningar och set per gång. Biceps tex som behöver lite volym kör jag tex 2-3 övningar sammanlagt ca 6-7 set pass 1. och kanske 2 övningar och sammanlagt 4 set pass 2.
    Funkar finfint. Kommer dock testa halvkropp senare för att se hur det funkar.

Dementis wrote:
    Jag har aldrig kört 2 pass i veckan / muskelgrupp men funderat på att testa. Dock har jag ingen aning om hur många set och reps man skulle kunna köra / muskelgrupp om man tex skulle köra upplägget ovan.

Tips på vad som funkar bra så kroppen hinner vila?

Det finns dom som förespråkar max 10 set totalt per muskelgrupp för ”ren” träning [http://www.bodyrecomposition.com/ http://www.bodyrecomposition.com/%5D, Bartoll är väll en annan som förespråkar låg volym?. Jag vet tex en som är medlem på forumet kör låg volym, runt 8 set totalt per muskel grupp i veckan. Och kör igenom kroppen två gånger per vecka om inte minns fel, med goda resultat. Finns väll många som kör så.

Jag försöker hålla mig mellan 10 och 16 set totalt per muskelgrupp i veckan. Större muskelgrupper behöver mer och vice versa. Hellre mindre volym, fler gånger per vecka, effektiv träning istället för 40set per träning, där man bara maler sönder musklerna totalt.

I videoklippen med Dorian Yates som länkades idag förespråkar han väldigt lite övningar och set, fast då endast att köra igenom kroppen 1 gång i veckan om jag förstod det rätt. Dock så har ju han erfarenhet av en träning under andra förutsättningar än tex mig.

Detta är bara min personliga åsikt, man får testa sig fram. Jag kommer dock aldrig gå tillbaka till högvolymsträning igen.

Joasim wrote:
    Snabbare utveckling? Man behöver knappast en hel vecka vila för enskild muskelgrupp. Högre frekvens ger mer tror jag, vill man bli bra på något måste man göra det ofta.

Aha okej, så ju mer man tränar desto snabbare utveckling menar du? Tränar man som folk behövs sällan mer än ett pass i veckan per muskelgrupp skulle jag snarare vilja säga. Men visst, det finns undantagsscheman med lite lägre volym någon nämnde i ett tidigare inlägg. Kör man däremot med en vanlig split tycker jag att det är total overkill att köra hela kroppen två gånger per vecka.

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.