Mike Mentzer’s träningsmetoder..

Home Forums Allmänt om gymträning Mike Mentzer’s träningsmetoder..

• This topic is empty.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author

Kollade lite på en träningsvideo där Mike Mentzer instruerar och tränar nån adjutant, helt enligt hans egna principer. Dvs, skit i stretching (typ) och enbart använda sig av ett par, ibland t o m ett enda arbetsset per muskelgrupp, samt minimalt med vila mellan seten.

Annat gott som ingår är 4-sekundersprincipen, dvs att arbeta väldigt sakta och inte det minsta explosivt, samt att vila 6-8 dagar mellan varje gympass.

Jag var väldigt skeptiskt faktiskt, dels för att han verkar ha en negativ klang till allt som inte hör till hans egna principer, samt att hans träning ligger ganska så långt ifrån de träningsprinciper som jag har arbetat med under hela min gymperiod. Att vila 6-8 dagar är för mig otänkbart, och att hålla mig till en övning eller två ser jag som tråkigt..

När sedan passen började blev jag ganska förvånad. Killen som han tränade var grov men satt och nästan lipade efter varenda set, och detta med inte alls speciellt brutala vikter.

Vad har ni för erfarenhet av det jag nyss skrivit? Jag är inte alls insatt i den här träningsmetodiken och det skulle vara kul att få veta mer! Nerds, lend me your thoughts!

Hade själv tänkt att prov Mike Mentzers Heavy Duty. Någon som kan/vill svara på tråden?:)

Måste varit 6-8 dagar innan du kör samma muskel igen.

Sen 4sekundersregeln är löjligt jobbig (om man vet hur man får riktig kontakt konstant) , brukar köra 5sek i negativ fas när jag kör den träningen,sen lite mer explosivt upp men inget släng.

Du behöver inte kötta på med vikter för att växa så är det bara,tyvärr förstår inte alla det utan dom som kör lite vikt måste ju ta aas ifall dom är större än personen som tar mycket i vikt :frust:

Och dom förstår inte att de handlar om kontakt och belastningen med kontakten. Fan kör du 200 i böj 1 rep betyder inte att du har större muskler än han som ligger och kör 12 reps på 100kg (vet flera stoora byggare som ALDRIG kör tyngre än 100kg i just böj)

Mike hittade något som funkade för honom och körde på det,kanske blev för insnöad på sitt spår bara.

Rip.

En bump på en 4 år gammal tråd :O Wow

Förövrigt kommer Malawiglenn gilla dig! Du använde sök-funktionen! :D

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.