Min rygg knäcks vid magträning (svank)

Home Forums Allmänt om gymträning Min rygg knäcks vid magträning (svank)

• This topic is empty.
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author

Tja folk. Jag har tränat på gym ett tag nu och har rätt bra koll på vad jag gör men en sak som jag aldrig fått bukt med är magträningen.

När jag tränar mage börjar jag svanka skit mycket, det känns liksom som om ryggen försöker böja sig istället för magen. Ett exempel är på en magmaskin då man sitter på typ en stol med armarna på två handtag vid huvudet och sen crunchar man. Oavsett hur mycket jag försöker hålla tillbaka ryggen så går det bara inte efter en viss punkt (brukar ofta komma i slutet av setten). Det känns som om magen inte ens spänns.

Detta händer också om jag kör situps men främst vid övningar där benen rör sig på något vis. Övningar jag däremot kan göra är crunches då benen är uppe i luften och ”cablecrossen”.

Är det någon som vet hur fan jag ska fixa det här? Kan nämna att jag svankar lite för mycket hela tiden.

Tack för att du tar upp det, jag har samma problem. Är rädd för att det har med att jag svankar att göra, men skulle också vilja vetaom man kan få bukt med saken :(

Dra ned på viktmagasinet, din bålmuskulatur är troligen för svag för de vikterna du kör på och då överkompenserar ryggen (Erector Spinae) det vilket resulterar i att ryggen får arbete istället för magmuskulaturen. Försök att även tänka på att trycka med magen när du kör, så du nästan ser framför dig hur magen pressar ned vikten, – tänk mage.

Övningar där du slänger med benen tränar framförallt höftböjarmuskeln (M. Iliopsoas), denna övning är egentligen till för dem som redan har en bra utvecklad magmuskulatur och orkar hålla ryggen i position. Är som sagt framförallt M. Iliopsoas man tränar vilket är en muskel(grupp) som för vanliga människor inte behöver tränas extra utan de räcker med den dagliga träning som muskeln får automatiskt.

När jag började styrketräna hade jag samma problem, de jag gjorde var att dra ned på vikterna och det som gjorde mest skillnad var faktiskt när jag vid varje repetition ”tänkte mage”, nästan såg framför mig hur magen arbetade ned vikten.

Kör på så ska du se att det där ordnar sig allt eftersom du lär dig mer om din träning.

Mvh

träna upp hela ditt bålparti här kommer lite bra övningar!
    Plankan en superbra övning för att stärka hela bålen

Man ligger på armbågarna och låt underarmarna ligga rakt frammåt, ha tårna mot marken och ta upp baken så du bildar enliten bro kan man säga (svårt att förklara) Håll RAK linje för inte upp baken =)

Håll ut börja med 15 sekunder för att när du blir starkare kan köra 1 minuter vila 30sekunder köra 1 minut. När du sedan blir starkare kan du pröva med att medan du står dså här föra fram ena knä mot huvudet sedan tillbakt och sedan ta nästa ben.

En annan bra övning är att ligga på rygg för handflatorna under rumpan och för upp benen raka ca 1 dm ovanför marken tänk mage och håll kvar samma tid som ovan börja med 15 sekunder och öka i takt att du blir starkare.

Boll är även nått bra, avlastar ryggen och lätt att hitta bra kontakt..Ligg påbollen med ryggen mot bollen och gör sit up helt enkelt.

Eller ha en boll på benen och en vid brösthåll.. dra nu in benen mot dig.. här får du verkligenkämpa både balans och mag/bålen får sig en träning här!

Löpträning är också något som stärker magen/bålen även om man nu har svårt att tro det=)

Och som andra sagt, dra ner på vikterna och tänk mahe förösk tänk där det skall kännas kontakt och rätt teknik går före tunga vikter.. kör långsamma övningar och stanna gärna några sekunder när du har dragit ihop dig för att känna efter vart känns det.

Lycka till och återkom gärna om det går bättre=)

Svank vid magträning? Om du tränar rectus abdominis (och inte höftböjarna) dynamiskt är det väl närmast omöjligt att svanka.

Schysst, asbra tips. Får testa att sänka vikten lite, kan ju knappast skada :) Jag har testat det förut och då svankar jag sällan förutom när jag nästan är helt slut. Enda problemet är att det känns knappt. Får göra fler reps/set

johanww – Jo men visst, det låter ju ganska konstigt, men det är som om magen låser sig och vill inte dra ihop och då av någon anledning börjar ryggen böja sig. Spelar ingen roll om jag kortar ner rörelseomfånget så att ryggen är böjd hela tiden, jag börjar svanka ändå.

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.