mitt försök!

Home Forums Allmänt om gymträning mitt försök!

• This topic is empty.
Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • Author

Hoppas att det finns någon kunnig som har lite tid över, och kan säga sin åsikt om mitt lilla deff försök…
    Skulle vilja gå ner cirka 5-6 kilo nu inför sommaren…
    Jag är 157 lång, och väger för tillfället 61 kg. Har tränat seriös styrketräning i drygt ett år nu…Vet inte om jag äter för lite för tillfället..för jag tappar endast 0, 5 kg per vecka, vilket jag tycker är lite me all träningsmängd..
    Träningen e följande….fyra styrkepass…med 20-30 min ct efteråt. Morgonpromenader varje morgon på en timme..de dagar jag inte e på gymmet går jag kanske en timme på kvällen eller cyklar. Jag har dock en helt träningsfri dag i veckan.
    Jag äter följande:
    Morg: 0.75 dl havregrynsgröt, 1/2 banan + en p-drink
    Mellanmål 1: kesella, bär + någon frukt..kanske mango
    Lunch: 1 dl kokt ris, 1 kyckling, grönsaker
    Mellanmål 2: kanske ett ägg, å en frukt, eller p- drink å en frukt
    träning, efter träning p-drink + snabba kolhydrater
    kvällsmat: samma som lunch
    tränar jag tidigare äter jag ett kvällsmål ifrom av kesella eller makrill
    E jag helt ute å cyklar? någon som vet? har även en ätardag per vecka, och dagen efter äter jag knappt några kolhydrater alls…

Ser rätt ok ut. Men konditionsträning ef styrketräning är ej helt optimalt. Ta kondisträningen samma morgon som du skall styrketräna istället. Annars tappar du lite muskulär byggnad. Förstör testosteron-återhämtningen. Hur är intensiteten när du tränar? Beskriv en träningsvecka. Rätt mycke protein? Använd kostcirkeln. Lite fett kanske???

Frotte76 wrote:
    Ser rätt ok ut. Men konditionsträning ef styrketräning är ej helt optimalt. Ta kondisträningen samma morgon som du skall styrketräna istället. Annars tappar du lite muskulär byggnad. Förstör testosteron-återhämtningen. Hur är intensiteten när du tränar? Beskriv en träningsvecka. Rätt mycke protein? Använd kostcirkeln. Lite fett kanske???

men vad jag har hört så bränner man optimalt me fett efter styrka…kör ju inte på högt tempo..utan mer lågintensivt…jag äter ju mycke protein…försöker lägga in fett i form av lax, makrill, advokodo, olja och nötter..försöker äta det dagligen..men ska det gå så sakta med viktnedgången?
    Denna vecka har varit följande..måndag: mp 1 h, kväll: armar+ 20 min cykel
    Tis: mp 50 min, gick en timme sen cyklat 40 min
    ons: mp 1 h, kväll: bröst, axlar + 30 min cykel
    Tors: sprang å gick sammanlagt 1 h, sprang cirka 2 km, detta före frukost
    fre: mp 1 h…tror ja ska vila resten av dagen
    lör: mp 1 h, rygg, mage + 30 min cykel
    sön: mp..springa sen kanske gå på kvällen
    måste lägga in löparpass me nu, eftersom jag förmodligen ska göra polisensfystest v. 22..men vart ska jag lägga in dem??förvirrad:

Jo, det är sant med förbränningen, men samtidigt förstör du muskeluppbyggnaden lite, då konditionsträningens återhämtning tar över. Är vetenskapligt bevisat. Men för kaloriförbrännning är det ok, men igentligen onödigt, därför är det bättre med kondisträningen samma morgon som du styrketränar. Ser faktiskt bra ut med fetterna, du verkar ändå ha bra koll.

Ta löpträningen samma morgon som styrketräningen.

Har du koll på kaloriintaget?

Var har du benträningen??

Ursäkta mig nu, men va menas med MP

O du vet att kroppen ej kan lagra protein, så att äta för mycket är egentligen nonsens. Läs vetenskapstester om det.. Rätt intressant, har själv precis slutat med tillskottet, då vanlig kost räcker.. Kolla hur mycket du får i laxen, nötterna..Täcker nästan ditt dagliga intag..

För mycke påverkar levern negativt o bildar fett…

0,5 kg- 1kg därimellan per vecka är en bra viktförlust. Om man vill behålla maximalt med muskelmassa, och det antar jag?. I extram fall där man är grovt överviktig så kan nog kroppen sålla bort uppimot 1 kg utan att tappa allt för stora mängder muskler. Men utöver det så är det nog inte bara fett kroppen gör sig av med.

Ett viktträningspass med efterföljande konditions pass är inte optimalt för åtherhämtningen. Försök istället dela upp det med nån timmas mellanrum.

Sen hade jag gärna sett nån mer fettkälla i din kost. Kanske lite nötter till mellanmålet?

Målet efter passet , utöver de snabba kolhydraterna du tar, ska innehålla lite kolhydrater för åtherhämtningens skull. Men man ska ju försöka undvika kolhydater tätt in på sänggående.

Men 0,5 kg i veckan och du ser bättre ut i spegeln? vikterna om så går just lite segare upp. Så anser jag att det fungerar för dig;) Varför ändra på ett fungerande koncept. Men du kan ju finputsa det lite !.

Frotte76 wrote:
    O du vet att kroppen ej kan lagra protein, så att äta för mycket är egentligen nonsens. Läs vetenskapstester om det.. Rätt intressant, har själv precis slutat med tillskottet, då vanlig kost räcker.. Kolla hur mycket du får i laxen, nötterna..Täcker nästan ditt dagliga intag..

Vad är muskler uppbyggda av?.

Eftersom du har läst vetenskapliga tester, så vart drar man gränsen för ett optimalt proteinintag per dag för en viktränande invidid?

Protein i sig bildar inte fett. Utan ligga på överskott av kalorier gör det..

Tycker upplägget ser bra ut!!Det enda jag vill du ska göra är att tillsätta mera fett i kosten,, avocado,krossat linfrö,cashewnötter osaltade,linfrö olja,sötmandel,hasselnötter,, omega-3 kaplsar är några förslag,,

Sen saknade jag ett benpass..
    Sen kanske 15-20 min intervaller efter träningen kan vara att föredra, då det ger bättre förbränning,

Och ni som inte fattade vad MP står för,, så är det Morgon promenad!!!

Frotte76 wrote:

Oj oj säger jag bara,, vad fyller du på med efter träning då??Tar med dig mat till gymet eller?Give me a break..

lizzy wrote:
    Hoppas att det finns någon kunnig som har lite tid över, och kan säga sin åsikt om mitt lilla deff försök…
    Jag är 157 lång, och väger för tillfället 61 kg. Har tränat seriös styrketräning i drygt ett år nu…Vet inte om jag äter för lite för tillfället..för jag tappar endast 0, 5 kg per vecka, vilket jag tycker är lite me all träningsmängd..
    Träningen e följande….fyra styrkepass…med 20-30 min ct efteråt. Morgonpromenader varje morgon på en timme..de dagar jag inte e på gymmet går jag kanske en timme på kvällen eller cyklar. Jag har dock en helt träningsfri dag i veckan.
    Jag äter följande:
    E jag helt ute å cyklar? någon som vet? har även en ätardag per vecka, och dagen efter äter jag knappt några kolhydrater alls…

Krånga inte till allt så in i h-vete. Följ istället dessa två tips.

1.Ät nyttig mat när du är HUNGRIG.

2.Träna när du har mest tid, och ha KUL!

Clyde wrote:
    Krånga inte till allt så in i h-vete. Följ istället dessa två tips.

1.Ät nyttig mat när du är HUNGRIG.

2.Träna när du har mest tid, och ha KUL!

Krångla till det: Det är en livsstil o tycker man det är roligt o trivs med det hela, så är det väl inget krångligt alls..Men tipsen du ger-> Ät när du är hungrig, vissa är aldrig hungriga o då kanske de bara blir 2mål per dag eller som några andra jag känner som äter lite varannan dag:frust: Men sen finns det dom som alltid är hungriga,vilket skulle innebära att man åt hela tiden,..

Träna när du har tid, då blir det ofta ursäkter, för att man har en massa andra saker att göra..Nej jag tycker tjejen är inne på rätt spår..OM hon mår bra av detta vill säga o njuter av livet:emo-thumb

lizzy wrote:
    Jag äter följande:

Här kommer ett tips från en som varit i ditt läge!
    Jag körde som du men inget hände (eller så hade jag för bråttom)
    dag 1 )gym(rullande schema med variation)
    dag 2)Kardio=Intervallträning 20 minuter på Cross Trainer.Svetten ska rinna!
    dag 3) gym
    dag 4) samma som dag 2
    dag 5) gym
    dag 6) samma som 2 &4
    dag )7 vila

Maten jag äter är uträknad enligt Harris & Benedict-ekvationen från 1919:

Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) – (6.775 x ålder)

Kvinnor: 655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) – (4.676 x ålder)
    Slutsiffran är ditt BEE, dvs. ditt basala energibehov vid vila.

Därefter multipliceras BEE: t med en stress- och aktivitetsfaktor från 1.2 – 2.0, där 1.2 är en dag framför datorn och 2.0 är en idrottsmans dag inom en konditionsgren, och från summan du får fram (som alltså visar det energiintag du behöver för att din kroppsvikt skall vara konstant vid den aktivitetsnivå du anger) drar du av 500 kcal. Det är kaloriintaget som du bör ligga på för att uppnå viktminskningen av ett halvt kilo per vecka.
    Som du ser så är faktiskt ett halvt kilo i veckan helt OK!

Byt ut proteindrink på morgon till ett ägg och lägg den drinken till innan läggdags istället.
    Kan detta vara något ,tro?

Tack för alla bra svar:) Jag älskar självklart att träna, annars hade jag inte gjort det..å klart e man osäker när de e första deffen…
    Men som många påpekat här så e kanske förbränningen efter styrkan inte optimal…Men springa måste jag då polistesterna närmar sig…Men tänkte köra på detta upplägg! Tar gärna emot kommentarer om mina ändringar.
    Månd: mp(morgonpromenad:) kväll: springa
    Tisd: mp. Kvällspass styrka( triceps, rygg, vader)
    Onsdag; mp, vila
    Torsdag: springa på morgonen, kväll: bröst, mage biceps
    Fredag: mp, kväll: springa
    Lördag: mp. kväll: ben, axlar
    Söndag: vila
    Ser det bättre ut? Jag tänkte öka med fettkällor efter hand..men tänkte vänta en vecka till innan jag gör ändringar i kostschemat..man ska väl chocka kroppen lite hela tiden..så jag spar en del saker…Tack på förhand

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.