Mitt träningsschema. Hjälp uppskattas.

Home Forums Allmänt om gymträning Mitt träningsschema. Hjälp uppskattas.

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • Author

Tjena,

Jag är 23 år gammal och i fysiskt bra form. Jag spelade fotboll, innebandy, golf och tennis (sannolikt irrelevant) under min ungdom och la sedan av för att ta upp gym som en hobby för något år sedan. Jag tränade till och från men hittade aldrig riktigt motivationen. Delvis för att jag älskar mer att sysselsätta mig med bollar och sport men också pga att jag inte visste exakt vad som krävdes för att hitta det bästa resultat.

Just nu är jag otroligt motiverad och jag har tränat hårt (fyra dagar i veckan) sedan i början av december. För varje träningspass som går är jag mer mån om att göra allt på rätt sätt för att nå det ultimata resultat. Att bli sinnessjukt vältränad och få en kropp som ingen annan trodde.

Mitt träningsschema ser ut enligt följande:
    Jag börjar varje pass med att löpa i 12-15 minuter med stigande hastighet. Sista två minuterna är jag uppe på 16 km/h och svetten bara rinner. Något jag nu insett inte är speciellt bra (då jag bränner muskelmassa) och jag har ändrat till att gå i 50 minuter efter varje pass i ganska rask takt istället. Om det nu är rätt eller fel är en av mina många frågor. Men vidare till gymschemat..

Vikt: 70 kg, 177 cm

Måndag:
    Bröst. (8-12 reps, 3 set)

– Lutande bänkpress 39 kg
    – Hantelpress 20 kg
    Plus två ytterligare maskiner som jag dessvärre inte vet namnen på men det tar och känns mycket i brösten och jag pumpar på tills jag inte orkar. Hoppas ni kan förstå sammanhanget.

Tisdag:
    Biceps. (8-12 reps, 3 set)

– Hantlar 15/17,5 kg
    – Curls 25 kg
    – Repcurls 30 pounds

Axlar. (8-12 reps, 3 set)

– Sittande militärpress. Bakom nacken. 20 kg
    – Sittande hantelpress. 12,5 kg
    – Hantellyft åt sidan. 8 kg

Onsdag:
    Triceps. (8-12 reps, 3 set)

– Liggandes med skivstång. 20 kg+stång
    – Push downs. 50 kg

Mage. (12-15 reps, 3 set)

– Magmaskin. 15 kg
    – Raka situps x15
    – Diagonala situps x15

Torsdag:
    Rygg. (8-12 reps, 3 set)

– Lastdrag framför huvudet. 50 pounds.
    – Sittande kabelrodd 50 pounds.
    – Ländrygg 10 kgs vikt

Ben. (10-12 reps, 3 set)

Har redan väldigt vältränade ben och dessutom två knäskador som utesluter mig från några större vikter. Men kör lår, vader och utfall.

Matvanor:

Till frukost varje morgon äter jag en tallrik fil med musli (350 kcl per 100 gram), två ägg, två leverpastejsmackor och en kopp kaffe.

Efter varje pass som oftast är vid lunchtid dricker jag en Gainomax och äter två knäcke med keso och ibland ett eller två ägg till.

Mellan lunch och middag brukar det oftast bli något äpple för att sen äta en ordentligt måltid på kvällen. Oftast lagad mat med sallad innehållande tomat och gurka. Fläskkotlett, bulgur, lätt cremie fresh, potatis. Ibland när jag äter hos mina föräldrar blir det förmodligen lite överskott men det kan inte spela så stor roll tror jag, eller har jag fel?

Hur tycker ni mitt upplägg gällande min träning är? Tränar jag för hårt? För lite? Ska jag skippa power walk efter varje pass? Öka i vikt? Ändra kosttillskott eller mina matvanor?

Jag uppskattar verkligen någons hjälp och jag har skrivit så utförligt jag har kunnat. Ursäktar om vissa övningar är svåra att förstå men gjorde mitt bästa. Jag kompletterar gärna med mer info om så önskas.

Mitt mål är att inte bli för stor och med väldigt definierade muskler.

/Oskar

Ät rejäl mat efter träningen är första tipset. knäcke duger inte.

Gå inte efter träningen i 50min, gå och käka mat istället. Spring dig inte trött innan passet. Fokusera på basövningar, skittung träning och ät rikligt med mat.. speciellt proteinrik mat.

Okej, tack!

Men vad är proteinrik mat? Och håller det med Gainomax? Har funderat på att gå över till Whey 80.

Gainomax fungerar om man tar det direkt efter träning med avsikt att gå hem och äta en större måltid inom den närmast 1½-2 h för att fylla på med mer bränsle :)

Proteinrik mat är delar från kostcirkeln som innehar majoritet kvalitativt protein:
    – ägg, kyckling, fisk, bönor, kvarg och kött!
    Finns såklart mer, men dessa är de stora jag kommer på för tillfället :)

Lycka till!

Proteinrik mat? All form av kött. Mejeriprodukter. Testa och googla begreppet ;)

Gå över till whey 80… Gaino är inget jag rekommenderar iaf.

Också hört att Whey 80 är bättre. Men ni menar alltså att min träning är bra som den är men att jag borde sluta gå, äta mer efter passet och öka vikterna?

Annars i helhet är det bra? Frukost? Övningarna?

Exakt. Håll det enkelt. Träna hårt och ät mkt protein.

Gärna lite whey 80 till frukost.. skadar inte :)

Har redan nämnt om övningarna… satsa på basövingar som bänkpress, marklyft, knäböj, chins, dips. Det kommer man långt med.

Du kommer aldrig få något perfekt svar här.. testa och utvärdera.

Florin wrote:
    Proteinrik mat? All form av kött. Mejeriprodukter. Testa och googla begreppet ;)

Gå över till whey 80… Gaino är inget jag rekommenderar iaf.

Ren nyfikenhet; vad är det som whey80 har som inte gainomax har :O ? Och varför är den inget du rekommenderar gentemot whey80? :)

kingen3000 wrote:
    Okej, tack!

Men vad är proteinrik mat? Och håller det med Gainomax? Har funderat på att gå över till Whey 80.

Tonfisk, keso, kalkon, kyckling, ägg tex.
    Whey är mycket bra.

Shrimpy wrote:
    Ren nyfikenhet; vad är det som whey80 har som inte gainomax har :O ? Och varför är den inget du rekommenderar gentemot whey80? :)

Det är dyrt.. :)

Per 100ml är det väl typ 8g protte i gaino? Whey08 runt 20-30 beroende på märke.

Sen är jag själv inget fan av socker och whey 80 har ofta lite fett i sig också :)

Florin wrote:
    Det är dyrt.. :)

Per 100ml är det väl typ 8g protte i gaino? Whey08 runt 20-30 beroende på märke.

Sen är jag själv inget fan av socker och whey 80 har ofta lite fett i sig också :)

Sant… Det kostar väldigt mycket i längden…

Jo det är ju det. Dock så blir det 20 g/gainomax, vilket är väl ungefär vad whey är för när jag tar det brukar det bli 1 dl ungefär…. Så jämlikt lite beroende på märket i proteinhalt.

Sen sockret kan jag hålla med om :( 25g/gaino (10g/100ml). Den svider : /

Vi gör såhär.

Gainomax – Whey80 GG innehåll per 100g
    100kcal – 410kcal
    8g P – 76g Protein
    16g – 5g kolhydrater
    0,5g – 8g fett

Säger väl sig själv när Gainomax dessutom är dyrare?

Okay, nuff’ said ;) Whey80 tar hem segern på denna!

Shrimpy wrote:
    Okay, nuff’ said ;) Whey80 tar hem segern på denna!

Big time!

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.