Morgonträning, bra eller dåligt[?]

Home Forums Allmänt om gymträning Morgonträning, bra eller dåligt[?]

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 23 total)
  • Author

Tänkte höra att vid morgon träning så bygger man inte lika mycket som på kväll, alltså efter man har då ätit och fått i sig energi mm.

Jag gör så att jag äter ca 05:30 och sen tränar 06:00 – 06:45.
    Jag själv tycker att min förbräning ökar mycket mer än på kvälls träningen.

Men min fråga är bygger man lika mycket på morgon som kväll? I mitt fall alltså.

(Fakta om träning: 4 dagars schema, likadan på morgon som kväll)

Bara en nyfiken fråga: Hur vet man om förbränningen ökar mer på kväll än på morgonen?

Nykropp wrote:
    Bara en nyfiken fråga: Hur vet man om förbränningen ökar mer på kväll än på morgonen?

Jag vill också veta. :D

Och nej, ingen träning ökar förbränningen över dygnet. Kaloriförbrukningen per dygn blir så klart högre om man tränar men det är ju inte det vi talar om här. (Väl?)

Nykropp wrote:

Blev också nyfiken och hitta en jävla massa men inga källor, bara ”forskning” säger att det är såhär eller sådär :(

typ, ”Att träna på morgonen kan öka förbränningen med 250%. Det är då din främsta energikälla glykogenet är på sin lägsta nivå och kroppen måste hämta av fettet istället”

Men nada om byggandet :what:

Nykropp wrote:

Man mäter hur mycket mer koldioxid man andas ut, och hur mycket syre man kan andas in. Det berättar hur hög fettoxidationen är, eller kolhydratsoxidationen är för stunden.

Och ingenting av detta spelar ändå någon roll eftersom det jämnar ut sig över dygnet. Med andra ord är det rätt ointressant i den här kontexten.

Kamush wrote:
    Tänkte höra att vid morgon träning så bygger man inte lika mycket som på kväll, alltså efter man har då ätit och fått i sig energi mm.

Jag gör så att jag äter ca 05:30 och sen tränar 06:00 – 06:45.
    Jag själv tycker att min förbräning ökar mycket mer än på kvälls träningen.

Men min fråga är bygger man lika mycket på morgon som kväll? I mitt fall alltså.

(Fakta om träning: 4 dagars schema, likadan på morgon som kväll)

Jag hävdar att morgonträning är mer effektivt än kvällsträning. Anledningen till det är att du då kan förse musklerna med mer energi osv eftersom att du äter mer under själva dagen efter träningen, än vad du gör på kvällen efter träningen. Ganska logiskt.

Som svar på rubriken: jag tränar på morgonen. Tycker fördelarna överväger ev nackdelar. Jag är ofta fräsch på morgonen och pigg, lätt i kroppen. Så kan jag duscha och sticka till jobbet direkt efter. Kan äta rätt under resten av dagen. Kan få svårt att somna efter ett kvällspass annars. Inte så mycket folk på morgonen heller. Eventuellt är greppet lite starkare senare på dagen.

För mig känns morgontidning helt värdelöst! Min kropp är inte vaken har ingen ork, och är stel som fan. Jag behöver få i mig ett par mål mat med för att prestera max. Så för mig personligen går det bort .

Morgontidning:| djävla android skit morgonträning mena jag såklart:p

CryptoN wrote:
    Jag hävdar att morgonträning är mer effektivt än kvällsträning. Anledningen till det är att du då kan förse musklerna med mer energi osv eftersom att du äter mer under själva dagen efter träningen, än vad du gör på kvällen efter träningen. Ganska logiskt.

I detta tidevarv där många kör Periodisk Fasta så är ju detta knappast någon absolut sanning. Personligen äter jag 80% av mitt dagliga kaloriintag efter träning och då kör jag på kvällen.

Varför komplicera till allt?

Kör när det kännas bäst helt enkelt, gör nog varken från eller till vilken tid man tränar på dygnet.

Kör 05:00 på morgonen varannan vecka, är enda tiden som passar.
    Det jag märker av är att jag inte gillar gå upp så tidigt och kroppen (knoppen) känns seg…

Ok, tack för svaren, saken är att jag känner att jag presterar mer på morgonen inom typ min förbränning. Men som nån annan skrev här så har man inte den styrkan man kan få när man kör ett pass senare på dagen.

Saken är att det passar mig just nu att träna morgon och kommer nog göra det på ett bra tag. Så att det enda jag ville var att veta om det blir mindre muskler på en längre tid eller kanske mer :-) .. hehe

Kamush wrote:
    Ok, tack för svaren, saken är att jag känner att jag presterar mer på morgonen inom typ min förbränning.

What? :what:

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 23 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.