Home › Forums › Allmänt om gymträning › Motivering till fria vikter
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
23 november, 2010 at 19:46 #63510Anonym anvandareMember23 november, 2010 at 19:46 #426921Anonym anvandareMember
Hej
Jag skulle bli mkt tacksam för hjälp till en motivering- nämligen varför bör man behålla fria vikter på ett mindre gym tillhörande en större organisation?
Saken är att det lilla gymmet är sparsamt använt och står inför valet att antingen rustas upp och investeras i eller läggas ner helt.
Motivering från ledning är att det finns studier påvisandes att fria vikter är farligare som träningsform. Det kan man ju köpa då gissningsvis det är lättare att hamna i prekära situationer i en bänkpress eller knäböj kontra en pecdec maskin. Likaså tränas det väl mer tyngre med fria vikter vilket belastar kroppar mer, med tanke på att folk som tränar längre ofta håller sig till de fria vikterna.
De sista tankarna är min reflektioner finns det grund i detta? och finns det även en studie som är gjord som bekräftar att fria vikter är skadligare/farligare än annan gymträning?Jag ska alltså få ihop en bra text till en ledning som ej är insatt inom detta och skulle verkligen behöva lite stöttning och hjälp i hur jag yttrar mig, vore verkligen uppskattat.
Finns det nackdelar med fria vikter? Och vad skiljer sig gentemot ”maskiner” egentligen, eftersom motfrågan kommer vara att alla muskelgrupper även går att träna i maskiner? (finns ett gym till som enbart har maskiner på platsen kontra det äldre mindre gymmet som finns kvar)
Om man utgår från att det alltid är två på träningarna, hur mkt skulle det minska risken för olyckor med fria vikter?
Som sagt mkt tacksam för svar!!
mvh
Martin:|23 november, 2010 at 20:06 #426922Anonym anvandareMemberEtt gym med bara maskiner och inga fria vikter är inget/ ett värdelöst Gym
Sådära med lite ilska hade jag kört på
23 november, 2010 at 20:11 #426923Anonym anvandareMemberAtt maskiner skulle vara farligare än fria vikter är rent skitsnack. Fria vikter kan dessutom användas till att effektivt träna igenom hela kroppen, om du skulle göra det med maskiner så behöver du ett antal maskiner.
Om något så skulle jag vilja säga att risken för skador är högre i många korkat utformade maskiner, så som vissa maskiner för ländrygg och obliquer. Skulle verkligen inte heller påstå att skaderisken är lägre i en pec dec än i bänkpress, snarare tvärtom.Den enda risken är som du säger, att man kan råka lägga bänkstången på bröstet, men om dom nu skulle göra det så är det bara att tippa stången åt ena sidan.
Kan hända att olycksrisken är större med fria vikter, men skaderisken? Skulle jag inte vilja påstå.
23 november, 2010 at 20:53 #426924Anonym anvandareMemberVilka övningar med fria vikter farliga?
Det första jag tänker på är om man är ensam i gymmet och kör bänkpress.
Sista repetionen blir för tung och man orkar inte trycka upp stången.Dock tror jag att alla med iq över 1 inser att man antingen måste tilta stången så vikterna faller av på ena sidan, eller lägga ner den på bröstkorgen och ”rulla” den mot benen.
Vad händer i samma situation i en maskin?
Stången är låst, du har ingen möjlighet att rulla den eller tilta den.
Jag tycker då att maskinen i det här fallet är farligare.Nr.2 Marklyft?? Nja ser ingen fara här förutom felaktigt utförande.
Nr.3 Da squat med fri stång/vikt
Med mycket folk på gymmet kan väl denna övningen vara lite farligare än motsvarande i maskin.
Kommer någon emot stången kan man ju få lite obalans och i värsta fall tappa stången.
Nr.4 ?? Finns det några fler direkt farliga övningar?Maskin vs Fria vikter.
Använder man sig av fria vikter aktiveras fler synergister samt att du övar upp koordination och balans.
En maskin har oftast en bestämd rörelsebana som på ett sätt låser dig i utförandet. Sen finns det andra nackdelar som tex bänkpress i maskin.
Med fria vikter måste du trycka upp stången lika mycket på båda sidor för att inte komma i obalans. I en maskin har du möjlighet att trycka upp mer vikt med höger/vänster arm varje gång.
Detta är även möjligt i flertalet andra maskiner.23 november, 2010 at 21:03 #426925Anonym anvandareMembertackar! mkt tacksam för era svar och jag noterar viktiga påpekanden.
Egentligen kan man då konstatera att det endast är möjligtvis för enskilda isoleringsövningar som en maskin skulle kunna vara att föredra?
23 november, 2010 at 21:08 #426926Anonym anvandareMemberMicke.. wrote:Nr.3 Da squat med fri stång/vikt
Med mycket folk på gymmet kan väl denna övningen vara lite farligare än motsvarande i maskin.
Kommer någon emot stången kan man ju få lite obalans och i värsta fall tappa stången.Nja, tycker faktiskt att fria vikter vinna här också. Jag hade mycket hellre fastnat i bottenläget i en knäböj där jag kan kasta stången bakåt (eller framåt i en frontböj) än att fastna i botten i en hacksquat eller benpress
Om vi bortser från att bara bensparka och bencurla som benträning.23 november, 2010 at 21:21 #426927Anonym anvandareMemberHar hört att maskiner inte ger en muskler som är lika användbara i verkligheten. Alltså t.ex stabilitetsmusklerna. Vet inte om det är bog (skitsnack) eller sant, men att man inte får samma muskler som i basövningar t.ex är för mig ganska självklart. Så sammanfattat, ett gym utan vikter lär väl inte vara speciellt uppskattat, och det ”sparsamt” användande gymmet kommer nog bli som en spökstad .
25 november, 2010 at 17:13 #426928Anonym anvandareMemberMaskiner kräver underhåll, kostar mer i inköp, är ensidiga, tränar inte synergister, passar inte alla kroppstyper m.m.
Fria vikter är billigare, underhållsfria, går att träna en groteskt stor mängd muskler med, naturligare rörelsebanor, passar alla, tränar balans, koordination m.m.
Där har du några argument iallafall. Enjoy
25 november, 2010 at 17:55 #426929Anonym anvandareMemberMaskiner går oftast bara utföra en rörelsebana på, detta är inte alltid optimalt eftersom alla människor är byggda på olika sätt och har olika rörelsebanor.
Skaderisken kan alltså bli större i maskiner och en del maskiner är ju t.om byggda på så pass konstigt sätt att man inte kan utföra övningen med fria vikter, som te.x Pec dec där även skaderisken är S.T.O.R
25 november, 2010 at 18:56 #426930Anonym anvandareMemberHögre skaderisk med maskiner på sikt. Eftersom du i maskiner stärker enskilda muskler utan att på något sätt gynna stabiliteten i och runt lederna. Skadan kommer inte ske på gymmet utan på jobbet, trädgården eller annat. I ett litet gym är det ren idioti att enbrt fokusera på maskiner. Dem kommer bara att dra upp kostnaden för driften.
26 november, 2010 at 00:39 #426931Anonym anvandareMemberFria vikter=Naturligare
26 november, 2010 at 08:58 #426932Anonym anvandareMemberGorilla wrote:Maskiner kräver underhåll, kostar mer i inköp, är ensidiga, tränar inte synergister, passar inte alla kroppstyper m.m.Fria vikter är billigare, underhållsfria, går att träna en groteskt stor mängd muskler med, naturligare rörelsebanor, passar alla, tränar balans, koordination m.m.
Där har du några argument iallafall. Enjoy
Detta är alla argument du behöver:emo-thumb
26 november, 2010 at 09:00 #426933Anonym anvandareMemberVärt att påpeka är dock att fria vikter kräver en del kunskap från den som tränar med dem. För nybörjare är maskiner att föredra då de är enklare att använda. Det är svårt att göra fel i maskinen. Jag tror inte det är många helt gröna nybörjare som vet hur man tränar triceps med hantlar t ex.
Personligen föredrar jag fria vikter för att de ger en mer mångsidig och funktionell träning. De ser till att stabiliserande muskler involveras vid utförandet.
26 november, 2010 at 09:59 #426934Anonym anvandareMemberClark wrote:Värt att påpeka är dock att fria vikter kräver en del kunskap från den som tränar med dem.Det ger ett tillfälle för gymmet att tjäna pengar på att lära ut träning med fria vikter. Medan man samtidigt lockar dem som inte kommer träna på ett gym utan fria vikter.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.