Muskel träning varje dag med cykel.

Home Forums Allmänt om gymträning Muskel träning varje dag med cykel.

• This topic is empty.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author

Hej
    Undrar varför benmusklerna växer när man cyklar 5 dagar i veckan? Enligt teorin så måste muskeln få vila ca 48 timmar efter passet för att kunna reparera sig och växa. Cyklar varje dag 2 pass ca 2 mil i högt tempo. Då borde man istället bränna ut musklerna? Förvisso är belastningen inte att jämföra med tung vikt träning men ändå växer dom. Någon som vet?

Fundering:
    Kan det inte bara vara så att kroppen anpassar sig till det arbete den utför. Simmare blir ju ofta muskulösa, men inte biffiga, på överkroppen (smala ben). Det är väldigt mycket träningstimmar och förmodligen många gånger energiintag i underkant. Hade nu en simmare tränat annorlunda: tex bara sprint / explosivitet, lite träningstid, mkt mat, tror jag att simmarens kropp hade blivit biffigare. Tror dock inte det är det optimala upplägget för att simma riktigt fort.

Ja du lär inte bygga några Platz-ben av att cykla 4mil om dagen, men det kan ju inte vara målet du siktar mot heller antar jag?

Musklerna anpassar sig till det arbete de utför. Jag antar att dina 4 mil om dagen är ganska lågintensiva sett till din egentliga maxkapacitet och därmed är det inte troligt att muskeln behöver ansträngas såpass hårt som om du gett allt under cyklingen, och därmed blir nedbrytningen utav muskelfibrer ganska snäll och behovet utav vila minskar.

Hur mycket du behöver vila styrs utav hur hårt du tränar. Sköter du samtidigt kosten är risken att ”bränna ut” musklerna ännu mindre. Nu vet jag inte hur länge du har kört denna träning men är det en långsiktsplan så borde du nog lägga in någon eller ett par vilodagar i veckan framöver. Lyssna på din kropp brukar vara ett bra råd! :emo-thumb

Har hört att man bara tränar kondition när man cyklar ;P

Cykling är förstås ingen lika bra massbyggare som styrketräning men som konditionsform är den bättre (mindre dålig) än löpning ur det perspektivet. Elitcyklister kan ofta ha överkroppar som lägerfångar men rejäla lår, vader och gluteus.

Testa en serpentinklättring i Alperna så lär det vara rätt tungt.:D

Jag har en referns i nedanstående bloggtxet där cykling och löpning jämförts. Och ta en titt på benen på cyklisten i bild, inga små ben där.;)

[http://traningslara.se/blogg/muskelbyggning-med-konditionstraning-funkar-det/ Muskelbyggning med konditionsträning – funkar det?]

Om man har lust kan man sadla om till cykelsprint eller liknande, finns mängder med tävlande
    som har riktigt stora lårmuskler. Men de kombinerar troligen cyklingen med styrketräning iofs.

[img=http://www.independent.co.uk/multimedia/archive/00105/IN7468265BEIJING—_105589t.jpg]

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.