Mycket svank….

Home Forums Allmänt om gymträning Mycket svank….

• This topic is empty.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author

Har upptäckt att sedan jag börjat att gymma så har jag börjat svanka väldigt mycket (bäckentippning) och undrar om det finns fler som upplevt detta..? och hur bör jag göra för att kompensera detta?..
    det jag vet är att om jag tränar . framsida lår, ländrygg, höftböjjar så kommer jag att kunna kompensera det. MEN jag måste ju även träna övriga muskler som gör att jag svankar mycket tex raka magmuskler.
    så hur gar jag för att kompensera detta någon med erfarenhet!?…

8)

sebd wrote:
    Har upptäckt att sedan jag börjat att gymma så har jag börjat svanka väldigt mycket (bäckentippning) och undrar om det finns fler som upplevt detta..? och hur bör jag göra för att kompensera detta?..
    det jag vet är att om jag tränar . framsida lår, ländrygg, höftböjjar så kommer jag att kunna kompensera det. MEN jag måste ju även träna övriga muskler som gör att jag svankar mycket tex raka magmuskler.
    så hur gar jag för att kompensera detta någon med erfarenhet!?…

8)

Rätta mig om jag har fel men de övningar som du beskrev, speciellt höftböjjar skapar väl svankrygg. Och magmuskler ”rätar” ut ryggslutet.

DaaCee wrote:
    Rätta mig om jag har fel men de övningar som du beskrev, speciellt höftböjjar skapar väl svankrygg. Och magmuskler ”rätar” ut ryggslutet.

+1

Jag skulle vilja påstå att stelhet i framsida lår, höftböjare och häcken + svaghet i magen och lårbiceps är största orsaken till svank.

Mvh Andreas.

Helt korrekt av ovanstående två!

Sedan finns det andra anledningar till en ökad svank än bara strama muskler. Men generellt brukar följande leda till ökad svank (och oftast lätta att korrigera genom stretch, förslagsvis PNF)

Korta höftböjare (M.Iliopsoas), korta ländryggsmuskler, t.ex M.erecto spinae. Båda dessa jobbar på var sida utav rotationsaxeln och stramhet i båda leder till att bäckenet tiltar framåt.
    Stretching/töjning utav dessa + träning utav magmuskulaturen samt hamstrings. M.Rectus abdominis och Mm.Hamstrings roterar båda (ihop med andra muskler) bäckenet bakåt och minskar alltså svanken.

Så träna och stretcha musklerna ovan samt tänk på att i ditt vardagliga liv ha en hållning där svanken minskar (om den nu är jättestor) vilket omedvetet kommer göra att du tänker på det mer och motverkar svank.

Ett annat alternativ kan ju helt enkelt vara att du fått en större bak och därmed ser svanken större ut. ;)

NI har rätt… det är jag som läst fel på info. i boken
    Maximal Muskeltällväxt.

okej så träning av mage,baksidalår, rumpa som gäller…
    men det roliga är att jag har tränat dessa delar rätt okej och inte uteslutit någon av dom…ändå upplevere jag mer svank :S
    så stelhet är nog problemet…

som det ser ut nu så tränar jag mage 2 gånger i veckan…ska jag träna mer mage per vecka?

tack för svaren grabbar!..
    mvh seb

Vi vet ju inte om det är magmuskulaturen som är för svag. Ett ordentligt magpass i veckan med säg 2-3 övningar med vardera 3set*6reps bör gott och väl räcka för raka bukmuskeln. Kör du knäböj, militärpress och knäböj t.ex får du med de djupare stabiliserande musklerna där!

okej…
    vad är PNF ?
    du skrev att jag skulle träna magmuskulaturen och Hamstrings.. vad är hamstrings?

så nu när jag vet att jag ska sträcka ut och så.. hur bör jag träna nu för att minska svank? ska jag träna någonting mer lr bara vara noga med att träna allt och stretcha.?

MVH seb

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.