nedre bröst!

Home Forums Allmänt om gymträning nedre bröst!

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 24 total)
  • Author

äR nedre bröst något viktigt att köra för att få fina bröst? Liksom räcker det inte med cablecross, flyes för yttre och få dew fina runda brösten sen vanliga övrebröst pressar och raka? Eller måste nedre med få ett slag för att få fina?

Finns inget ”nedre bröst”
    Bröstmusklerna ser ut såhär:
    När du tränar så tar det på hela bröstet, går inte isolera ”nedre bröst”.
    Det bästa är väl bänkpress och uppåtlutande bänkpress.

[img=http://www.exrx.net/Graphics/PectoralisClavicle.gif][img=http://www.exrx.net/Graphics/PectoralisSternal.gif]

okej för man ser massa folk som kör nedlåtlutande bänkpress som typ det är nedre bröst.

Kör på decline-pressar, dvs pressar där fotändan på bänken är upphöjd.

Bättre att köra breda framåtlutande dips i så fall!

Allan wrote:
    Bättre att köra breda framåtlutande dips i så fall!

Jag kan bara tala för mig själv, men att ha bänken i decline läge har gett mig mkt häng på pecsen.

holma82 wrote:
    Jag kan bara tala för mig själv, men att ha bänken i decline läge har gett mig mkt häng på pecsen.

Må hända, men det finns fortfarande ingen nedre bröstmuskel. Sami.A är den enda här inne som gett ett vettigt svar.

Och killen som hänvisade till vad andra på gymmet håller på med, bör väl ha i åtanke att 80% av alla motionärer inte vet någonting om något. Och att det till och med finns personliga tränare och personal med för dålig utbildning för att vägleda dem bra.

Som sagt, nedre bröst är inget att gappa om. Det syns klart och tydligt hur bröstmuskeln ser ut, och vem som helst här inne får gärna ge mig en anatomisk korrekt förklaring på hur man ska kunna utveckla enbart en liten del utav en så stor muskel, utan att resten berörs nämnvärt.

MVH

Mickaz frågar om det är viktigt att träna nedre bröst för att få snygga muskler.

Det är fullt möjligt att via övningar som nämnts ovan fokusera på nedre och övre bröst. Det har att göra med att pectoralis major är en solfjäderformar muskel, varvid de nedre fibrerna aktiveras mer i vissa rörelser (tex dips och decline bänkpress)
    Detta skall inte förväxlas med ”inre” och ”yttre” bröst som självklart inte går att isolera.

Till en relativ nybörjare skulle jag svara självklart nej på den frågan om det är ”nödvändigt”. Å andra sidan kan det vara roligt att byta övningar ibland.
    Lägg energi på att bli träna raka pressar och bli stark i dem. Välj gärna raka hantelpressar eftersom de ger längre rörelsebana, träna tungt och strikt / med kontakt.

Det finns väl inget som heter ”nedre bröst” eller ”övrebröst”. Men det finns övningar som tar högre eller längre ner på bröstet.

Marcus Syvertsen wrote:
    Må hända, men det finns fortfarande ingen nedre bröstmuskel. Sami.A är den enda här inne som gett ett vettigt svar.

Och killen som hänvisade till vad andra på gymmet håller på med, bör väl ha i åtanke att 80% av alla motionärer inte vet någonting om något. Och att det till och med finns personliga tränare och personal med för dålig utbildning för att vägleda dem bra.

Som sagt, nedre bröst är inget att gappa om. Det syns klart och tydligt hur bröstmuskeln ser ut, och vem som helst här inne får gärna ge mig en anatomisk korrekt förklaring på hur man ska kunna utveckla enbart en liten del utav en så stor muskel, utan att resten berörs nämnvärt.

MVH

Det är väl ingen som har sagt att bara den nedre delen skall utvecklas, vissa övningar involverar den delen mer. Du tränar alltid hela bröstet. Pecsen består av tre, (tre!) delar. M pectoralis major pars clavicularis, M pectoralis pars sternocostalis, M pectoralis major pars abdominalis.

Karl Alfred wrote:
    Jag tycker att Milos har en bra instruktionsvideo som förklarar det här rätt bra och den är även pedagogisk.
    Kika på den via den här länken:
    [http://thefitshow.com/week3/milos_chest_med.htm http://thefitshow.com/week3/milos_chest_med.htm%5D

Tankens makt är stor så låt den hjälpa till att bygga inner- nedre- osv pecs av klass:emo-thumb

Det var en mkt bra instruktionsvideo.

holma82 wrote:

Du va snabb där;) Mitt svar va till Mickaz

holma82 wrote:
    Det är väl ingen som har sagt att bara den nedre delen skall utvecklas, vissa övningar involverar den delen mer. Du tränar alltid hela bröstet. Pecsen består av tre, (tre!) delar. M pectoralis major pars clavicularis, M pectoralis pars sternocostalis, M pectoralis major pars abdominalis.

Härligt!:emo-thumb Saklighet gillas!

holma82 wrote:

Du säger det själv.

”Du tränar alltid hela bröstet.”

Clavicularis, sternocostalis och abdominalis-delarna utav Pectoralis Major går, eftersom att de inte är enskilda muskler (och av den orsaken har benämningen ”Pars” som betyder ”Del” vilket säger sig självt) inte att träna separat, och växer därför inte separat heller. Således tränar du alltid hela Pectoralis Major (som du sa) och likväl så sänds anabola signaler till hela Pectoralis Major.

M. pectoralis major
    M. pectoralis major pars abdominalis
    M. pectoralis major pars clavicularis
    M. pectoralis major pars sternocostalis
    M. pectoralis minor

Att isolera dessa delar utav Pectoralis Major skulle väl motsvara att typ träna framsidan men inte baksidan utav en och samma muskel. Lycka till!

Jag tror helt enkelt inte att det fungerar, och har aldrig sett motsatsen.

MVH

PS. Bjuder dock inte in till någon kunskapsmätning, jag har ingen lust att fläcka ner ännu en tråd med konservativt skitsnack om delade meningar. Det leder sällan till särskilt mycket annat än varningar och bråk, och det gör ingen glad!

Önskar trådskaparen lycka till, och mitt tips får bli; träna mer, tänk mindre. Brösten kommer i sinom tid!

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 24 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.