Home › Forums › Allmänt om gymträning › Nu provar jag att köra med bälte
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
8 februari, 2011 at 08:59 #62324Anonym anvandareMember8 februari, 2011 at 08:59 #405356Anonym anvandareMember
Jaha, då har man börjat köra knäböj och marklyft med bälte.
Har varit skeptisk till detta innan. Har haft principen att köra så ”naturellt” som möjligt, eller egentligen 3 principer: inget bälte, inga handskar och inga remmar. Har man svagt grepp får man öva upp det, har varit min tanke. Och bålträning i mark och knä har man nytta av i nästan alla situationer. Och handskar ser ju rätt… löjligt ut. Ursäkta om jag trampade på några tår. Såg aldrig Franco Colombu hålla på med handskar och remmar i sina tunga lyft. Och han var ju rätt stark.
Genom att köra basövningar tränar man successivt bort kroppens svaga punkter, t ex grepp, ländrygg eller vad det nu kan vara, har varit min tanke.
Som sagt, det har varit mina principer. Tills nu. Får hålla med Groucho Marx (”Dessa är mina principer. Och gillar ni inte dem så har jag andra.”)
Samtidigt får inget vara så heligt att man inte kan ompröva det. Vilket är anledningen till att jag nu drar ett bälte runt bålen i mark och böj. Det var en byggare på gymet som absolut tyckte det var dags för mig att köra med bälte, eller åtminstone prova. Och visst är det skönt i böj. Känns stumt, säkert och bra. Stabiliserar. Flyttar fokus från bål till ben.
Har läst en hel del trådar här om för- och nackdelar med bälte.
Så nu kör jag så här ett tag. Sen får jag utvärdera.
8 februari, 2011 at 09:33 #405357Anonym anvandareMemberOk
8 februari, 2011 at 11:30 #405358Anonym anvandareMemberOk
8 februari, 2011 at 11:44 #405359Anonym anvandareMemberOj, ta inte i så ni spricker nu bara. Var mitt inlägg så meningslöst så säg det istället, så ber jag om att ta bort det bara.
8 februari, 2011 at 12:22 #405360Anonym anvandareMemberNej, det var inte meningslöst för fem öre. Men likväl var det ingen direkt fråga som går att skapa en diskussion kring (själva grejen med ett forum).
Men ett läsvärt inlägg.
8 februari, 2011 at 12:58 #405361Anonym anvandareMemberTommy Ivarsson wrote:Nej, det var inte meningslöst för fem öre. Men likväl var det ingen direkt fråga som går att skapa en diskussion kring (själva grejen med ett forum).Men ett läsvärt inlägg.
Tack, Tommy. Jag ställde inte frågan om bältets vara eller inte vara, eftersom jag tyckte det fanns så många andra tråder om detta. Tänkte istället att om någon hade bestämda åsikter i ämnet skulle de kommentera mitt beslut. Men jag kunde ha lagt det i min dagbok istället, kanske.
Nåväl, bestämmer jag mig för att byta proteinpulver eller köra med handskar lovar jag att inte dela med mig av det beslutet!
8 februari, 2011 at 16:25 #405362Anonym anvandareMemberHar även oxå inhandlat bälte för 2 veckor sen. Lite ovan i marklyft men känns mycket bättre i knäböj. Köpte ett sl-bälte som är lika bred hela vägen.
Vilket köpte du?8 februari, 2011 at 16:30 #405363Anonym anvandareMemberBälte är kanon i rätt många övningar, men man ser en del lustiga typer. Vissa har bältet till allt och jag menar allt. Chins, dips (vanligt bälte), sittande vadpress jag det mesta. Dock ej situps ännu.
8 februari, 2011 at 16:43 #405364Anonym anvandareMemberstorcc wrote:Bälte är kanon i rätt många övningar, men man ser en del lustiga typer. Vissa har bältet till allt och jag menar allt. Chins, dips (vanligt bälte), sittande vadpress jag det mesta. Dock ej situps ännu.Sett en kille köra i situps. På friskis i Halmstad finns det en kille, rätt otränad, som kör bälte i allt. And I meen allt.
8 februari, 2011 at 16:45 #405365Anonym anvandareMemberDementis wrote:Sett en kille köra i situps. På friskis i Halmstad finns det en kille, rätt otränad, som kör bälte i allt. And I meen allt.Kanske därför han ser otränad ut?
8 februari, 2011 at 16:50 #405366Anonym anvandareMemberNär bör man koppla på bältet då? Jag är av lite samma åsikt som TS vad gäller att man inte skall köra remmar, bälte osv. Har man fel kanske? Borde man snöra på sig ett bälte vid marklyft och böj? Eller ger det stöd som man annars tränar upp ändå?
8 februari, 2011 at 17:47 #405367Anonym anvandareMemberBigSyke wrote:Har även oxå inhandlat bälte för 2 veckor sen. Lite ovan i marklyft men känns mycket bättre i knäböj. Köpte ett sl-bälte som är lika bred hela vägen.
Vilket köpte du?Har faktiskt inte köpt ett. Gymet har flera olika, så jag har provat mig fram. Hade ett rätt smalt bälte först, men använder ett rejält brett nu. Kan inget om märken eller modeller… Men vilken skillnad det är när man skapar ett buktryck/båltryck, blir ju rena skruvstädet för bålen känns det som!
8 februari, 2011 at 17:52 #405368Anonym anvandareMemberBigSyke wrote:Lite ovan i marklyft men känns mycket bättre i knäböj.Precis så känner jag också. Stor skillnad i knäböj, men i marklyft tyckte jag faktiskt inte det var så stor skillnad. Provade till och med i militärpress, eftersom det var rådet jag fick, men där kommer jag att köra utan. Så det blir bälte i böj och kanske i mark ett tag framöver.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.