Nybörjare i behov av akut hjälp!

Home Forums Allmänt om gymträning Nybörjare i behov av akut hjälp!

• This topic is empty.
Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author

Tjenare Body!

Jo jag är en 16-årig kille, 189cm lång och väger 68kg, ganska smal med andra ord. Jag skulle behöva hjälp med att ”komma igång med gymmandet”.
    Det är så att jag fick ett gymkort på Friskis o Svettis i april. Direkt så bokade jag tid hos en instruktör som gav mig ett nybörjar program för ca 8 veckor.
    Efter den perioden så började jag försöka utforma mitt eget program. Jag kollade på en himla massa amerikanska sajter för använding av masking dvs.
    Men ju mer jag gymma desto osäkrare blev jag om jag verkligen skulle få resultat av mitt program. Så nu har jag inte styrketränat sedan någon gång in i Juni.

Så jag söker råd från er hur jag ska komma igång med gymmandet, hur jag ska gå till väga för att få ett bra program som passar mig, Kanske lite om kost också.

Mina mål med styrketräningen är att helt enkelt bygga muskler, bli, större, gå upp till ca 80kg.

Kan tillägga att jag har spelat fotboll i princip hela mitt liv och allmämt hållt på att sporta detsamma.

P.S. Ni får gärna rekommendera någon bok från Body shopen.

Jag är ingen proffs på detta men jag är i din sits på sätt och vis.
    Innan jag började träna för ca 3-4 månader sen vägde jag ynkliga 70kg på cirka 190cm.
    Man mådde inte bra med sig själv och jag bestämde mig att börja träna.

Nu är jag uppe på 80kg iallafall det har tagit mig mycket kraft att uppnå detta mål eftersom jag är en hard gainer.
    Jag började också med ett nybörjarschema som min bror gjorde åt mig, ett rullande 3pass schema som jag kanske använda i 2månader.
    Gick in på ett schema där jag hade 5pass i veckan och jag kom till en platå där jag är nu. Jag ökar inte i vikt mer så jag har suttit och läst här på forumet om tips och saker man bör akta sig för.
    Jag har nog råkat ut för överträning jag måste minska passen och träna muskelgruppen 1ggr/veckan så att den får mycket vila. Räcker egentligen med 42-84timmar för muskeln att vila. (läste jag)

När det kom till kosten fokuserade jag mycket på mitt kolhydratintag, jag åt mängder av pasta. För att lägga på sig vikt äter man kolhydrater och musklerna behöver protein.
    Åt med jämna mellanrum och stora portioner, jag åt/äter även kosttillskott som Gainer pro som är ett suveränt tillskott för extra intag. Har hjälpt mig mycket på vägen till min viktökning.

Jag har kollat hur många har sina scheman och lagt upp dem och jag har format lite efter deras för att få 2muskelgrupper ihop vid varje tillfälle som går ihop.
    Sen ska du fokusera på basövningarna för dem ger bäst resultat.

[http://forum.body.se/showthread.php?t=90075&highlight=bas%F6vningar]
    fortress alla inlägg tyckte jag var mycket bra information till en ”nybörjare”.
    Gäller som sagt att äta mer än sitt energibehov för att lägga på sig!

Inte det svaret du hade hoppas på, förstår att det inte hjälpte dig mycket men, It’s the thought that counts!

Haka inte upp dig för mycket på vilket shema du kör, inte så att du kommer få sämre resultat på 2-split än 5-split bara du trivs med ditt program. Tänk på att du växer när du vilar.

Ett enkelt och bra 3-splitprogram som alltid funkar:

Pass 1: Puttdag, dvs (framsida, utsida)axlar, bröst, triceps

Pass 2: Ben, dvs fram- och baksida lår samt vader

Pass 3: Dragdag, dvs rygg, baksida axel och biceps

Mage kör du när du känner för det.

Ang. övningar så bör du fokusera på basöningar. kombinera med isolationsövningar.

Folk som inte går upp i vikt är bara lata och orkar inte trycka i sig tillräckligt med käk (been there, done that:D). Så ät, sov träna och VÄX! Simple as that.

Kör hårda pass med bra intensitet, se till att få i dig typ 3g protein per kroppskilo varje dag och försök att sova mist 8h per natt. Resultaten kommer som ett brev på posten, GL(:

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.