Nybörjare i Gym

Home Forums Allmänt om gymträning Nybörjare i Gym

• This topic is empty.
Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author

Hallå där , har precis börjat och gymmat , väger runt 90 kg och är 190 cm lång lite fet är jag, har också en liten ölmage.

mitt mål med träningen är att bli biffig och stark.
    inte stor som en bodybuilder men ganska biff och stark. vill ha större bröst , större armar och vara stark helt enkelt.

Min fråga till er är , Ska jag bli av med fettet eller är det bara att träna på hårdare och äta mer i hopp om att få en stor o stark kropp.

Säg mig tycker ni att jag ska bli av med all fett först eller ska jag bara gå in på gymmet o träna träna tills jag är slut och äta mycket ?

Är väldigt tacksam för svar allesammans

Föreslår att du börjar med att komma igång med träningen och kosten och sätta de i rutin innan du börjar att sikta in dig på fettförminskningen. Men det är vad jag personligen tycker..

Håller med pierree i detta, vill du bli biffig så tycker jag du ska försöka bygga på det du har och komma in o träning och kost bättre innan du deffar.

trrrtrrr wrote:
    Hallå där , har precis börjat och gymmat , väger runt 90 kg och är 190 cm lång lite fet är jag, har också en liten ölmage.

mitt mål med träningen är att bli biffig och stark.
    inte stor som en bodybuilder men ganska biff och stark. vill ha större bröst , större armar och vara stark helt enkelt.

Min fråga till er är , Ska jag bli av med fettet eller är det bara att träna på hårdare och äta mer i hopp om att få en stor o stark kropp.

Säg mig tycker ni att jag ska bli av med all fett först eller ska jag bara gå in på gymmet o träna träna tills jag är slut och äta mycket ?

Är väldigt tacksam för svar allesammans

Tror det kan vara lättare att motivera sig om man inte börjar bulka med en allt för stor fettmassa. Om man sedan lägger på sig både muselmassa och fett under bulken ser man lätt stor, tjock och otränad ut. Det kanske inte är så kul om man tränar stenhårt. Vill du bara bli stor och stark är iof det inget problem.
    Lycka till!

Pierree wrote:
    Föreslår att du börjar med att komma igång med träningen och kosten och sätta de i rutin innan du börjar att sikta in dig på fettförminskningen. Men det är vad jag personligen tycker..

Okej jo jag håller med faktiskt , deffningen och allt annat kan jag göra efter jag har tränat ett tag

vasslefranmjolk wrote:
    Tror det kan vara lättare att motivera sig om man inte börjar bulka med en allt för stor fettmassa. Om man sedan lägger på sig både muselmassa och fett under bulken ser man lätt stor, tjock och otränad ut. Det kanske inte är så kul om man tränar stenhårt. Vill du bara bli stor och stark är iof det inget problem.
    Lycka till!

Hallå där , yes det har du rätt i lättare att motivera sig från början.
    Allt jag vill bli är ganska stor o stark helt enkelt , tack för din inlägg , skall börja gymma stenhårt nu

Angående att börja gymma om man lider av lite övervikt. Att enbart styrketräna förbränner väll fett bra också? Jag har tex lite mage som jag gärna blir av med, vad ska jag tänka på då?

Du förbränner itne speciellt mycket när du lyfter vikter, nej.
    Det hela är fysik och arbetet (energin alltså antalet joule du använder) räknas ut med en simpel formel W= m * g * h
    m = kroppens vikt
    g= gravitationskonstanten (ungefär 9.82 i Sverige)
    h= så högt du lyfter kroppen (vikten) i meter

dvs, kör du bänkpress och lyfter 70 kilo cirka 40 cm så ser formeln utsåhär
    70*9.82*0.4
    vilket är ungefär lika med 275 joule. Du förbränner alltså 275 joule / rep när du bänkar i det scenariot. Förväxla dock inte detta med kcal, då det är lika med kilokalorier. 4 joule = 1 kalori. 1000 kalorier = 1 kcal. 275 joule = 68.74 kalorier. 68.74 kalorier = ungefär 0.069 kilokalorier.
    För den som iten kan näringsvärden så innehåller 1 dl mellanmjölk 45 kcal (ett glas innehåller oftast 2dl). 100g choklad (en halv chokladkaka) innehåller ungefär 520 kcal.

Temeraire wrote:
    Angående att börja gymma om man lider av lite övervikt. Att enbart styrketräna förbränner väll fett bra också? Jag har tex lite mage som jag gärna blir av med, vad ska jag tänka på då?

Angående bli av med magen.. Det beror på om du vill bygga muskler också eller bara bli av med magen…

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.