Home › Forums › Allmänt om gymträning › Nybörjare med träningsfrågor
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
30 december, 2009 at 00:04 #59535Anonym anvandareMember30 december, 2009 at 00:04 #348364Anonym anvandareMember
Hej!
Jag är en nybörjare som snabbt fått smak på träning. Jag började på ett nautilusgym för ca 3 månader sedan då jag bara ville komma igång med träning. Ganska snabbt så blev jag besatt av träningen, och ändrade själv från nautilusmetoden som jag fått lära mig, till att istället köra 3 set med 8 rep på varje maskin.
Jag kör nog ca 8 maskiner för överkroppen och tar i så att jag mår illa. Jag kör alltså så pass hårt att jag mår lite halvdåligt när jag kommer därifrån.
Efter att ha läst på olika träningsforum så har jag börjat förstå att jag borde köra fria vikter istället och använda mig av ett traditionellt träningsprogram om jag vill ha resultat. Grejen är bara att jag inte kan köra fria vikter då jag inte vet hur man gör. Jag har frågat några som kör fria vikter, men hänger inte med när dom förklarar. Det blir mest ”tja, ta en stång där och kör lite här bara”.
Vad tycker ni att jag ska göra för att få fina muskler? Ska jag byta till ett traditionellt gym och verkligen se till att lära mig använda fria vikter?
Tack på förhand!
30 december, 2009 at 00:41 #348365Anonym anvandareMemberja fria vikter är helt klart det bästa här har du en samling på dom flesta av övningar så du kan se hur dem utförs [http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071]
30 december, 2009 at 00:52 #348366Anonym anvandareMemberOkej.. innebär detta också att mitt slit på gymmet med maskinerna är förgäves mer eller mindre?
30 december, 2009 at 00:58 #348367Anonym anvandareMemberNej inte alls men som sag fria vikter är helt klart att föredra. så lägg om ditt program och använd dig av basövningar såsom knäböj,marklyft,bänkpress, millitärpress, chins, stångrodd etc
30 december, 2009 at 10:43 #348368Anonym anvandareMemberYuval wrote:Hej!Jag är en nybörjare som snabbt fått smak på träning. Jag började på ett nautilusgym för ca 3 månader sedan då jag bara ville komma igång med träning. Ganska snabbt så blev jag besatt av träningen, och ändrade själv från nautilusmetoden som jag fått lära mig, till att istället köra 3 set med 8 rep på varje maskin.
Jag kör nog ca 8 maskiner för överkroppen och tar i så att jag mår illa. Jag kör alltså så pass hårt att jag mår lite halvdåligt när jag kommer därifrån.
Efter att ha läst på olika träningsforum så har jag börjat förstå att jag borde köra fria vikter istället och använda mig av ett traditionellt träningsprogram om jag vill ha resultat. Grejen är bara att jag inte kan köra fria vikter då jag inte vet hur man gör. Jag har frågat några som kör fria vikter, men hänger inte med när dom förklarar. Det blir mest ”tja, ta en stång där och kör lite här bara”.
Vad tycker ni att jag ska göra för att få fina muskler? Ska jag byta till ett traditionellt gym och verkligen se till att lära mig använda fria vikter?
Tack på förhand!
Om målet är att få ”fina” muskler så är inte fria vikter ett måste. Fria vikter är bättre på det sätt att de bl. a. tränar upp balans, kordination och stärker senor, leder och linament. En lika stor överbelastning av en muskel resulterar i en lika stor hypertrofi, oavsett om den är orsakad av fria vikter eller en maskin.
Problemet med maskiner är bl. a. att de isolerar muskelgrupper på ett annat sätt än stora basövningar med skivstång. Det kommer alltså kräva mer tid att bygga muskler enbart med isolationsövningar.
Vill du bara locka honor på stranden kan du således träna enbart prioriterade muskelgrupper i maskiner, vilket dock är helt förkastligt ur hälsosynpunkt med tanke på vilken begränsning släpande muskelgrupper och svaga leder kommer utgöra.
30 december, 2009 at 11:10 #348369Anonym anvandareMembervasslefranmjolk wrote:Om målet är att få ”fina” muskler så är inte fria vikter ett måste. Fria vikter är bättre på det sätt att de bl. a. tränar upp balans, kordination och stärker senor, leder och linament. En lika stor överbelastning av en muskel resulterar i en lika stor hypertrofi, oavsett om den är orsakad av fria vikter eller en maskin.Problemet med maskiner är bl. a. att de isolerar muskelgrupper på ett annat sätt än stora basövningar med skivstång. Det kommer alltså kräva mer tid att bygga muskler enbart med isolationsövningar.
Vill du bara locka honor på stranden kan du således träna enbart prioriterade muskelgrupper i maskiner, vilket dock är helt förkastligt ur hälsosynpunkt med tanke på vilken begränsning släpande muskelgrupper och svaga leder kommer utgöra.
Så det så!
PS: +1…
30 december, 2009 at 12:12 #348370Anonym anvandareMemberDå går det att bli stor enbart av nautilus maskiner alltså?
Nu kan jag dom där förbaskade maskinerna och tar ut mig i dom med 3 set där jag ger allt. Då blir det att jag tar mig till gymmet. När det blir krav på fria vikter o teknik som jag inte kan osv, så tappar jag lätt lusten
30 december, 2009 at 13:21 #348371Anonym anvandareMemberDu tränar på Nautilus, då borde ni ha instruktörer… Det har vi iallafall! Boka en tid med en instruktörer och be denne lära dig
30 december, 2009 at 15:19 #348372Anonym anvandareMemberYuval wrote:Då går det att bli stor enbart av nautilus maskiner alltså?Nu kan jag dom där förbaskade maskinerna och tar ut mig i dom med 3 set där jag ger allt. Då blir det att jag tar mig till gymmet. När det blir krav på fria vikter o teknik som jag inte kan osv, så tappar jag lätt lusten
Så länge du överbelastar muskeln och ger den en adekvat mängd vila och näring, kommer den att växa :bb:
1 januari, 2010 at 19:40 #348373Anonym anvandareMembervasslefranmjolk wrote:Så länge du överbelastar muskeln och ger den en adekvat mängd vila och näring, kommer den att växa :bb:Okej då blir det Deca + Nautilus imorgon !
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.