Omvänd tricepspress?

Home Forums Allmänt om gymträning Omvänd tricepspress?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 24 total)
  • Author
    Posts
  • #832786

    Någon som testat omvänd tricepspress? Alltså den här övningen fast med omvänt grepp [http://www.ast-ss.se/html/page.asp?id=67]

    Jag var rätt trött på den gamla pressen och ville bara testa nåt nytt. Tog av lite vikt och vände på greppet och körde. Jäklar vad den tog då! :D
    Jag körde den förut som omvända pushdowns men tydkte inte jag fick så bra kontakt då, men det här var faktiskt riktigt bra tycker jag.

    Det enda som kan vara lite knepigt är att hitta bra grepp då tummen får hålla lite underligt, men jag har ett rätt bra grepp så det funkar helt okey för mig.

    #84376
    #832787

    Stressar tummarna betydligt mer än triceps.

    #832788

    Jag måste ha för stela handleder för jag klarar inte av att utföra hela övningen. Händerna vrider ut sig. Så vad kan man göra åt det?

    #832789

    Jag brukar köra den övningen. Tycker den är grymt bra och man känner att den tar. Men den slår inte vanlig tricepspress. Men värd att testa!

    #832790
    Arne Persson wrote:
    Stressar tummarna betydligt mer än triceps.

    Det tycker jag inte den gör det minsta.

    #832791
    Peter.S wrote:
    Det tycker jag inte den gör det minsta.

    Jo, om du menar omvänd liggande tricepsextension? Vilken vikt kör du på?

    #832792

    Jag är inte så stark i den övningen. Men i den vanliga liggande tricepspressen kör jag på 38 kilo, och när det kommer till den omvända så är det bara 20 kg 6-8 reps. Jag testade den bara i förrgår alltså och tyckte den tog riktigt bra. Och jag hade vissa problem i början med tummarna, att de fick hålla emot för mycket. Men jag lyckades fippla till det ändå på nåt sätt så att stången vilade ganska bra utan att det blev för stor påfrestning. Ska ner i gymmet snart igen och kan testa övniunegn igen för att se hur jag gjorde.

    I alla fall tycker jag övningen attackerade triceps på ett annorlunda sätt. Finns det andra övningar som attackerar muskeln på samma sätt som funkar bättre? Jag får inte riktigt 100% kontakt i omvända pushdowns.

    #832793

    Bumpar lite.

    Glömde säga att jag körde den övningen med EZ-Stången. Jag håller i böjen vid det inre greppet på stången. Så det blir lite lutning i handleden vilket underlättar för tummen.

    #832794

    Vilken position du än har på händerna spelar i princip ingen roll för triceps aktivering. Annat är det därimot med M. biceps brachii. Läser du min tricepsartikel så försöker jag förklara där (under anatomidelen) VARFÖR det inte spelar någon roll hur du vrider händerna.

    #832795

    Av någon outgrundlig testade jag detta för ett par dagar sedan och insåg att tummen inte orkade hålla emot den vikten som krävs för att köra maximalt i triceps.

    #832796
    nicke wrote:
    Av någon outgrundlig testade jag detta för ett par dagar sedan och insåg att tummen inte orkade hålla emot den vikten som krävs för att köra maximalt i triceps.

    Ha ha! Precis! Ganska självklart OM man tänker efter….:)

    #832797
    nicke wrote:
    Av någon outgrundlig testade jag detta för ett par dagar sedan och insåg att tummen inte orkade hålla emot den vikten som krävs för att köra maximalt i triceps.

    Då tar man fram dragremmana!

    #832798
    Arne Persson wrote:
    Ha ha! Precis! Ganska självklart OM man tänker efter….:)

    Kila ner i gymmet med er då och testa själva övningen med ez-stången så ser ni att det går alldeles utmärkt. Jag kör 6-8or utan att på något sätt få ont i tummen eller tappa stången i pannan. Jag skulle knappast sitta här och nöta om det annars. :)

    #832799
    Peter.S wrote:
    Kila ner i gymmet med er då och testa själva övningen med ez-stången så ser ni att det går alldeles utmärkt. Jag kör 6-8or utan att på något sätt få ont i tummen eller tappa stången i pannan. Jag skulle knappast sitta här och nöta om det annars. :)

    :emo-thumb

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 24 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.