Home › Forums › Allmänt om gymträning › Operasång + gymträning
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
8 maj, 2009 at 09:49 #63980Anonym anvandareMember8 maj, 2009 at 09:49 #432737Anonym anvandareMember
Hej, fan va arg jag blir.
Jag har precis fått en kompis att köpa gymkort och han har hakat på min styrketräning. Vi kör seriöst och fokuserat styrka 3 ggr veckan varavat med konditionsträning. han är ca strax under 170 cm lång, gammal klättrare, 27 år och Opreasångare. Helt plötsligt har han blivit skitskraj för att träna tugnt, han kan bli stel i bålen och påverkas negativt Röst/sång/operamässigt.
Han har verkligen inte en bitig figur, men jag har ju sett att han svarar bra på träningen. Troligtvis väger han strax under 70 i dagsläget.
Vi varvar tung styrketräning med löpning 1-2mil i veckan + ett box och eller spinningpass.. jag försöker förklara att det knappast är träningen som kommer göra honom stel, han kontrar med att ”kan vi inte träna med kroppen som vikt istället”… Då kontrar jag med att du kan glömma att du kommer bli ”för stor” eftersom vi kör rätt mkt kondition och för att han äter sansat med mat…
Snälla ge mig argument så ska jag fan skriva ut denna tråd och ge till honom..8 maj, 2009 at 16:45 #432738Anonym anvandareMemberVarför skulle större muskler göra någon stel..?
8 maj, 2009 at 18:11 #432739Anonym anvandareMembernutz wrote:Varför skulle större muskler göra någon stel..?Det undrar jag med? :S
8 maj, 2009 at 18:18 #432740Anonym anvandareMemberHan lär väl förbättra sin syreupptagningsförmåga av löpningen vilket borde vara till fördel när han ska sjunga. Han har väl ändå lungorna innanför revbenen så större muskler borde inte påverka hans sång.
8 maj, 2009 at 18:33 #432741Anonym anvandareMembernutz wrote:Varför skulle större muskler göra någon stel..?Och vart fan hade han tänkt bli stel någonstans? Tvivlar på att bröstkorgen blir hårdare för att man tränar. Det är väl ändå den som begränsar en om något när det kommer till lungvolym och rörlighet bland allt skit där nere. Diaphragma lär ju knappast bli för dåligt stretchad bara för att han kör bänkpress haha.
8 maj, 2009 at 18:47 #432742Anonym anvandareMembernutz wrote:Varför skulle större muskler göra någon stel..?Därför att gorillor är skitstela….
8 maj, 2009 at 18:59 #432743Anonym anvandareMemberHörde för ett tag sedan att Tommy Körberg var den enda svensk som var förbjuden att göra situps.
Tror det hela bygger på att magen fungerar som resonanslåda, och om magen blir för liten låter således rösten inte lika bra. Dock stämmer det knappast att magen blir mindre av att göra situps, så det påstådda förbudet var i så fall helt onödigt (förutom att det må ha lättat Tommys samvete).
Förutsatt att inte fettet minskar, blir magen om något större av att träna. Framförallt knäböj och marklyft lär ju ge ”byggarbuk”.
8 maj, 2009 at 20:47 #432744Anonym anvandareMemberVänta, vänta:
Om han är tenor, bör han undvika basövningar.
Fattar ni? Fattar ni?
8 maj, 2009 at 20:49 #432745Anonym anvandareMember -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.