Home › Forums › Allmänt om gymträning › Överkroppen slackar efter… Hjälp!
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
4 januari, 2011 at 23:46 #416523Anonym anvandareMember
Hej allihopa !
Tänkte ge det här året en bra start och har sedan fredagen pallrat mig till gymmet ett par gånger. Nu börjar det på allvar.
Hur som helst, en fundering (och ett problem) jag har och som jag alltid har haft egentligen, är att min överkropp slackar efter. För de flesta brukar det väl vara tvärtom, dv.s. att underkroppen ligger efter.
Orsaken till mitt problem (som jag ser det i alla fall) kan härledas från att sysslat en hel del sporter där ben involveras. Skulle också vilja tro att det har med gener att göra också. Jag har hur som helst alltid tyckt att överkroppen är min akilleshäl och detta måste göras något åt.
Nu är jag ju som sagt tillbaka på gymmet och har tänkt att köra hårt så långt det räcker, men det känns oerhört deppigt att inte kunna ge så mycket när det kommer till överkroppsövningar. Just nu kör jag ett 2-split med lika mycket underkropp som överkropp.
För att illustrera denna paradox tar jag i följande övningar:
Benpress/knäböj – 280 kg/150 kg
Bicepcurls/bänkpress – 15 kg/60 kgFolk som discogymmar överkroppen får ofta hyfsat välbyggda överkroppar till sugrörsben.
Känns som om att utvecklingen kommer att bli omvänd för min del, jag kommer glida runt på timmerstockar till en mesig överkropp (och skulle tro att detta scenariot är värre än det föregående nämnda).
Hur ska jag ta mig ur denna onda cirkel? Hur ska jag få fart på överkroppen?
Uppskattar all hjälp som går att få, tack!
M.v.h. Petrelli
4 januari, 2011 at 23:46 #63209Anonym anvandareMember4 januari, 2011 at 23:52 #416524Anonym anvandareMemberDu bör väl nog ta och prioritera överkroppen så kommer det väl nog se bra ut
5 januari, 2011 at 00:12 #416525Anonym anvandareMemberkilam wrote:Du bör väl nog ta och prioritera överkroppen så kommer det väl nog se bra utDumt av mig att inte formulera det lite mer exakt. 😮
Jag undrar lite mer konkret hur jag ska gå till väga. Hur ska fördelningen av träning se ut – över- kontra underkropp? Hur ska en ”riktig” prioritering se ut? Överkroppen lär ju behöva lika mycket vila hur som… eller?
5 januari, 2011 at 00:22 #416526Anonym anvandareMemberPetrelli wrote:Dumt av mig att inte formulera det lite mer exakt. 😮Jag undrar lite mer konkret hur jag ska gå till väga. Hur ska fördelningen av träning se ut – över- kontra underkropp? Hur ska en ”riktig” prioritering se ut? Överkroppen lär ju behöva lika mycket vila hur som… eller?
Hade samma problem som dig, men jag körde bara på. Kör också halvkroppspass och det lossnade mer och mer även om benen kommer ligga före länge.
5 januari, 2011 at 11:56 #416527Anonym anvandareMemberJag har haft samma ”problem” med att jag har varit väldigt stark i benen så att det har slutat med att mina lår är lika stor som min buk (ja, nästan i alla fall).
I mitt fall så började jag satsa på lite mer uthållighet och högrepsade benen med 20-30 reps i stället för att köra tungt med få reps. Och det känns som att jag har kommit ikapp lite med överkroppen nu efter ett tag.5 januari, 2011 at 20:31 #416528Anonym anvandareMemberFlorin wrote:Hade samma problem som dig, men jag körde bara på. Kör också halvkroppspass och det lossnade mer och mer även om benen kommer ligga före länge.Det känns bra att veta att jag inte är den enda som suttit i denna situation. Det jämnade alltså ut sig i slutändan? Utifrån dina egna erfarenheter, är detta det du rekommenderar? Eller tror att högreps eller bortprioritering av ben skulle kunna vara ett vettigare alternativ?
5 januari, 2011 at 20:34 #416529Anonym anvandareMemberHamphusKjellman wrote:Jag har haft samma ”problem” med att jag har varit väldigt stark i benen så att det har slutat med att mina lår är lika stor som min buk (ja, nästan i alla fall).
I mitt fall så började jag satsa på lite mer uthållighet och högrepsade benen med 20-30 reps i stället för att köra tungt med få reps. Och det känns som att jag har kommit ikapp lite med överkroppen nu efter ett tag.Det du beskriver är ju i högsta grad ett konkret förslag och det tackar jag för. Hur länge har du högreps för ben?
5 januari, 2011 at 21:38 #416530Anonym anvandareMemberSom alla säger. prioritera överkropp ett tag samtidigt som du tränar igenom resten av kroppen.
Min överkropp släpar med och jag följde ett Bröstprioriteringspogram i 5-7 veckor följt av ett ryggprioriteringsprogram lika länge. Sen är det bara utvärdera om du ska köra samma prioritering igen.
Jag kommer nog köra ett prioprogram för övre bröst och rygg inom snar framtid eftersom detta släpar på mig.
Prio programmet för bröst såg ut ungefär såhär
Dag 1: Bröst
Dag 2: Helkropp Förutom Bröst/Triceps
Dag 3: Bröst/Triceps
Dag 4: Vila
Dag 5: Bröst/Triceps
Dag 6: Helkropp förutom bröst/triceps
Dag 7: Vila om du känner dig sliten eller börja om med pass 1Knepet med etta upplägg är att du aldrig går till failure när du tränar. Tekninsk Failure ( När du inte kan utföra repetitionen utan att fuska med utförandet) är Ok.
6 januari, 2011 at 11:34 #416531Anonym anvandareMemberPetrelli wrote:Det du beskriver är ju i högsta grad ett konkret förslag och det tackar jag för. Hur länge har du högreps för ben?Inte så jättelänge. Kanske 2-3 månader. Och det känns som att benen har stått still i storlek samtidigt som jag har orkat mer och längre.
6 januari, 2011 at 11:47 #416532Anonym anvandareMemberJag hade rekommenderat att köra 3 hårda pass i veckan, och eventuellt lägga in konditionsträning en fjärde dag. 4 dagar i veckan borde hålla en vanlig person sysselsatt, fri från överträning och också få tid över att fokusera på ett vettigt kostupplägg…
Måndag: Framsida överkropp – Bröst, mage, axlar.
Tisdag: Vila/Kondition – Välj vad man känner för.
Onsdag: Ben rakt igenom.
Torsdag: Vila/Kondition – Välj den man känner för.
Fredag: Rygg.1 hårt benpass och 2 hårda överkroppspass och ordentligt med återhämtning är mitt tips i alla fall! Men man ska ju köra det som fungerar för en själv. Man får ju testa sig fram helt enkelt!
6 januari, 2011 at 13:00 #416533Anonym anvandareMemberJag hade samma problem. Så jag tränade ben varannan vecka, och det funkade asbra Överkroppen matchar nu benen mer. Sen hur ditt schema osv ska se ut vet jag inte. Men testa att träna ben varannan vecka.
Ladda gärna upp en bild.7 januari, 2011 at 01:31 #416534Anonym anvandareMemberWig wrote:Som alla säger. prioritera överkropp ett tag samtidigt som du tränar igenom resten av kroppen.Min överkropp släpar med och jag följde ett Bröstprioriteringspogram i 5-7 veckor följt av ett ryggprioriteringsprogram lika länge. Sen är det bara utvärdera om du ska köra samma prioritering igen.
Jag kommer nog köra ett prioprogram för övre bröst och rygg inom snar framtid eftersom detta släpar på mig.
Prio programmet för bröst såg ut ungefär såhär
Dag 1: Bröst
Dag 2: Helkropp Förutom Bröst/Triceps
Dag 3: Bröst/Triceps
Dag 4: Vila
Dag 5: Bröst/Triceps
Dag 6: Helkropp förutom bröst/triceps
Dag 7: Vila om du känner dig sliten eller börja om med pass 1Knepet med etta upplägg är att du aldrig går till failure när du tränar. Tekninsk Failure ( När du inte kan utföra repetitionen utan att fuska med utförandet) är Ok.
Tack för ditt utförliga svar!
Några frågor dök upp.
Vad är fördelen att köra hålla igång benen – kontra att inte alls hålla igång dem? Förlorar man mycket i form av testo osv. ?
När du säger ”träna igenom resten av kroppen”, avser du då högreps eller lågreps alt. bägge två? Vad jag förstått det så är det bäst att köra tungt d.v.s. lågreps för bästa underhållning.
7 januari, 2011 at 01:34 #416535Anonym anvandareMemberHamphusKjellman wrote:Inte så jättelänge. Kanske 2-3 månader. Och det känns som att benen har stått still i storlek samtidigt som jag har orkat mer och längre.Eftersom du förespråkar högreps så tänkte jag passa på att fråga om du sitter inne på någon förklaring till detta? Jag menar, så vitt jag vet, så är tungt/lågreps bäst då muskler ska underhållas.
7 januari, 2011 at 01:44 #416536Anonym anvandareMemberWathier wrote:Jag hade rekommenderat att köra 3 hårda pass i veckan, och eventuellt lägga in konditionsträning en fjärde dag. 4 dagar i veckan borde hålla en vanlig person sysselsatt, fri från överträning och också få tid över att fokusera på ett vettigt kostupplägg…Måndag: Framsida överkropp – Bröst, mage, axlar.
Tisdag: Vila/Kondition – Välj vad man känner för.
Onsdag: Ben rakt igenom.
Torsdag: Vila/Kondition – Välj den man känner för.
Fredag: Rygg.1 hårt benpass och 2 hårda överkroppspass och ordentligt med återhämtning är mitt tips i alla fall! Men man ska ju köra det som fungerar för en själv. Man får ju testa sig fram helt enkelt!
Tack för inlägget!
Frågan jag direkt ställer mig först och främst är om det är lönt att köra ”hårda” underkroppspass som du nämner. Detta kommer ju garanterat göra att jag lägger på mig massa på underkroppen. Inte för att det skulle vara fel, men det kommer ju att medföra att jag inte kommer kunna bygga så mycket som jag teoretiskt sett skulle kunna bygga på överkroppen.
Sedan nämner du även konditionsträning. I och med att jag försöker bygga så optimalt som möjligt för stunden så håller jag mig gärna undan från cardio. Detta för att inte störa återhämtningen (förstår att du inte syftar på tung cardio, men ändå) och öka produktionen av kortisol.
Antar att jag får testa mig fram, men har du kört enligt ”programmet” du rekommenderar? Hur var resultaten? Tror du att du kunde gjort något annorlunda för bättre resultat?
Återigen, uppskattar inlägget!
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.