Övningar att undvika när man är gravid

Home Forums Allmänt om gymträning Övningar att undvika när man är gravid

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)
  • Author
    Posts
  • #62140
    #399343

    Min sambo är gravid och vi undrar om det är några övningar hon ska undvika och varför.

    #399344

    [http://www.vardguiden.se/Tema/Gravid/Livsstilsfragor/Motion-under-graviditeten/ http://www.vardguiden.se/Tema/Gravid/Livsstilsfragor/Motion-under-graviditeten/%5D

    google is your friend

    #399345

    Tack, men vi har redan läst det där och gällande styrketräningen så står det att man ska rådfråga en instruktör. Därav min fråga här. Jag har hört att benpress ska undvikas då det kan mjuka upp bäckenet, men jag vet inte om det stämmer och om det är fler övningar man bör undvika.

    #399346

    Övningar som ökar det intraabdominala trycket bör undvikas! Knäböj och marklyft t.ex. Eventuellt plankan och liknande statiska övningar med!

    Bäckenet blir lite porösare under graviditet, foglossning i blygdbensfogen (symphysis pubica) kan ske och övningar såsom situps som kontraherar bla. M.Rectus abdominis skulle kanske vara bra att undvika vid foglossning då Rectus abdominis fäster i blygdbensfogen bla..

    Alla övningar som skapar stora krafter runt bäckenet bör man vara lite försiktig med under graviditet!

    #399347
    Bajenfarsa wrote:
    Min sambo är gravid och vi undrar om det är några övningar hon ska undvika och varför.

    Jag undrar samma sak.. Är gravid, och jag får ingen klarhet i hur jag får/bör träna..
    Får man köra lika tungt som innan man fick beskedet, eller skall man minska av efter hand?

    #399348
    Embla wrote:
    Jag undrar samma sak.. Är gravid, och jag får ingen klarhet i hur jag får/bör träna..
    Får man köra lika tungt som innan man fick beskedet, eller skall man minska av efter hand?

    Man borde väll kunna elda på som vanligt med säkra övningar. Du kan ju dessutom dra nytta av dina hormonförändringar. Ta dock inte det jag säger som en absolut sanning.

    #399349

    Tack Tommy!

    #399350
    Bajenfarsa wrote:
    Tack Tommy!

    Varsågod!

    Dock måste jag ju inflika att träning bara har positiva fördelar för både mamman och barnet så länge det är under normala former (ej elitnivåträning).

    Och givetvis ändras förhållandena hela tiden under en graviditet och i början när fostret är såpass litet bör ni inte oroa er speciellt mycket över buktryck och kontraktion av musklerna runt buken.

    Som sagt så kan en funktionell träning ske under precis hela graviditeten men med anpassad intensitet/volym och belastning helt enkelt. ;)

    Lycka till! :up:

    #399351

    Tänk på att träna lugnt:
    [http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=7981]

    #399352
    Tommy Ivarsson wrote:
    Övningar som ökar det intraabdominala trycket bör undvikas! Knäböj och marklyft t.ex. Eventuellt plankan och liknande statiska övningar med!

    Bäckenet blir lite porösare under graviditet, foglossning i blygdbensfogen (symphysis pubica) kan ske och övningar såsom situps som kontraherar bla. M.Rectus abdominis skulle kanske vara bra att undvika vid foglossning då Rectus abdominis fäster i blygdbensfogen bla..

    Alla övningar som skapar stora krafter runt bäckenet bör man vara lite försiktig med under graviditet!

    Tar upp ett gammalt ämne igen eftersom jag hittade ett bra svar av dig, Tommy, och inte vill starta ett nytt likadant. Du verkar ju veta det här. Vilka övningar kan jag som gravid göra när det gäller främst benträning? Vågar jag köra bencurl (framsida lår och hamstrings)? Sittande eller liggande benpress i maskin med ett ben i taget? Vad tror du?

    #399353
    SheW wrote:
    Tar upp ett gammalt ämne igen eftersom jag hittade ett bra svar av dig, Tommy, och inte vill starta ett nytt likadant. Du verkar ju veta det här. Vilka övningar kan jag som gravid göra när det gäller främst benträning? Vågar jag köra bencurl (framsida lår och hamstrings)? Sittande eller liggande benpress i maskin med ett ben i taget? Vad tror du?

    Benspark och bencurl bör inte vara några bekymmer alls. Det är främst blodtryckhöjande övningar och valsalvamanövrar som bör undvikas. Som jag nämnde innan så undvik knäböjen men full belastning, kör den lite lättare under slutet av graviditeten.

    Liggande benpress i maskin med ett ben bör också fungera. Men jag vågar givetvis inte ge några raka svar, vill du vara helt hundra så be barnmorskan om lite träningstips!

    [http://se.babycenter.com/pregnancy/fitness/weighttraining/]

    #399354
    Tommy Ivarsson wrote:
    Benspark och bencurl bör inte vara några bekymmer alls. Det är främst blodtryckhöjande övningar och valsalvamanövrar som bör undvikas. Som jag nämnde innan så undvik knäböjen men full belastning, kör den lite lättare under slutet av graviditeten.

    Liggande benpress i maskin med ett ben bör också fungera. Men jag vågar givetvis inte ge några raka svar, vill du vara helt hundra så be barnmorskan om lite träningstips!

    [http://se.babycenter.com/pregnancy/fitness/weighttraining/]

    Tack :) Jag vet inte, litar mer på folk som tränar i det här fallet än vad jag gör på min barnmorska. Hon blev ju mer och mer storögd när jag svarade på hennes frågor om mina träningsvanor.

    #399355

    Bara att köra på som vanligt och lyssna på kroppen. Körde utfall och knäböj 2 dagar efter BF, han kom två dagar senare =). Mitt tips: Lyssna på kroppen!

    #399356

    Stenhårt emmla =)

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.