Personlig träning: Bra/dåligt

Home Forums Allmänt om gymträning Personlig träning: Bra/dåligt

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 25 total)
  • Author

Hej Body!

Har funderat på att börja med PT nu för att äntligen gå upp i vikt. Är 179 och väger 60 kg, det mesta jag någonsin vägt är 62 kg. Av dessa siffror är det lätt att läsa ut att jag vill få ett lite mer hälsosamt utseende ;)

Har sökt på forumet, men det enda jag hittat är antingen folk som undrar vart man hittar PT eller hur man utbildar sig till en, alltså väldigt lite om fördelarna med personlig träning.

Var på ”möte” med en PT idag om att börja, hon kommer hjälpa mig med kost, träningschema, hur övningarna utförs, rubbet. Det handlar om 20 timmar för 7650kr. Jag är student, så handlar om stora summor för min del.

Har även pratat med kompisar om detta, men alla säger att det inte verkar riktigt prisvärt. Dock har ju faktiskt inte någon av dem nån erfarenhet av PT, så informationen känns aningen tunn. Alternativet är att sätta mig in på egen hand i ämnet kost och träningslära, men jag är rädd att jag kommer lära in många tekniker felaktigt.

Så vad tycker ni, Body-gubbar? Ris eller ros?

Edit: Är 19 år, om det har betydelse.

Ta 20 timmar eller mer och verkligen läst på om kost och hur kroppen fungerar med mat. Hyr en större fit kille på gymmet eller någon som har tävlat i din närhet. Säg att han för 1000kr för att du ska få köra en veckas pass ihop med honom och lära dig övningar. Testa olika övningsscheman på internet, och kör efter det som passar dig bäst.

7000kr+ Är väldigt mycket pengar för kunskap du kan finna gratis.

pr0bz wrote:
    Ta 20 timmar eller mer och verkligen läst på om kost och hur kroppen fungerar med mat. Hyr en större fit kille på gymmet eller någon som har tävlat i din närhet. Säg att han för 1000kr för att du ska få köra en veckas pass ihop med honom och lära dig övningar. Testa olika övningsscheman på internet, och kör efter det som passar dig bäst.

7000kr+ Är väldigt mycket pengar för kunskap du kan finna gratis.

Det finns en viss fara med att ”hyra en större fit kille som har tävlat”. Det är att denna hyrda person, spec. om han är… tja du vet… kan stimulera på ena eller andra sättet frågeställaren till att inspireras till att ”forcera” sina resultat.

för dom där pengarna kan du ju gå en egen utbildning…

Enklare om du lägger upp en träningsjournal här och tränar med några kompisar som kan filma så kan du få kommentarer på det.

Eller bara ragga upp någon här på forumet som säkerligen kan hjälpa dig gratis några pass, du verkar bo lite utanför Göteborg?

Att anlita en PT kan vara väldigt positivt, eller helt värdelöst. Har själv arbetat som PT i 6 år i göteborg. Min erfarenhet är att ca: 75-80% är rena kvacksalvare som är mer intresserade av försäljning än kvalitet.

Det finns även många bra tränare, men det är ett lotteri. Tyvärr.

Det bästa är väl kanske att skaffa lite erfarenhet själv först, så att du har något att stå på, sedan anlita en PT för ett pass eller två för att kanske få lite extra tips.

Jag tycker att det är ett ypperligt tillfälle att ta hjälp av en PT när du är ny i gymmet. Det är som med vilken typ av träning som helst som du ska utföra. Ska du börja spela hockey tar du hjälp av en tränare. Även om du kan välja att spola din egen bana för att skriska runt på. Att ta hjälp för att utvecklas ser jag aldrig som något negativt.

Sen finns det som i alla yrken duktigare och mindre duktigare. Mitt tips är att du träffar 3st på ett uppstartsmöte för att se hur ni fungerar, får du förtroende mm.

Även om du kan lära dig mycket själv, som inom vilket område som helst. Så är det alltid skönt att ha en projektledare som har en övergripande bild av vad ni ska göra och hur det går.

Så jag ger tummen upp för att ta hjälp av en utomstående. Om sedan din PT är duktig eller inte, kan jag inte svara på. Därmot så har den antagligen mer erfarenhet än dig och kan förhoppningsvis hjälpa dig på traven.

Köp tex. 3 pass till att börja med och gör sedan en utvärdering.

Att bara hyra en snubbe som ser biff ut känns lite… risky, och dessutom lär vi två isf ha rätt olika kroppstyp.

Känner tyvärr ingen som tränar på mitt gym :/ Jorå bor en bit utanför, men tränar på fysiken rätt så centralt i gbg.

Tyvärr tror jag inte att ett uppstartsmöte med flera tränare är möjligt på mitt gym, däremot ang förtroende så har jag sagt att jag vill fundera över helgen om PT, och nu tjatar hon mer än en telefonförsäljare på provoice om att jag ska ta det nu…

Tycker det låter väldigt dyrt, har för mig en kompis betalade runt 2500 för 6 pass plus hjälp med kosten. Detta var på 24/7 och både han och hans sambo var nöjda med hjälpen.

Själv skulle jag som sagt först och främst försöka lära mig så mycket så möjligt själv. Läs på tex träningslära.se om träning och kost. Finns bra böcker, för att lära sig övningar tycker jag Build Muscle Loose Fat av Stuart McRobert är bra. Men att lära sig av någon på plats som är duktig är ju säkerligen det bästa.

Jag skulle inte punga ut 7000 utan att först hört från andra som anlitat samma PT att dom fått bra resultat från den PT´n.

Men hittar man rätt PT kan det självfallet spara massor med tid där man som så många av oss andra gjort massor av fel i början.

Att ”hyra en biff” kan för en nybörjare vara lite riskabelt pga det som Arne hintar om ;-)

Att hon är så på om att du ska köpa paketet verkar också lite desperat och kanske inget bra tecken?

Gubbenilådan wrote:
    Att bara hyra en snubbe som ser biff ut känns lite… risky, och dessutom lär vi två isf ha rätt olika kroppstyp.

Känner tyvärr ingen som tränar på mitt gym :/ Jorå bor en bit utanför, men tränar på fysiken rätt så centralt i gbg.

Tyvärr tror jag inte att ett uppstartsmöte med flera tränare är möjligt på mitt gym, däremot ang förtroende så har jag sagt att jag vill fundera över helgen om PT, och nu tjatar hon mer än en telefonförsäljare på provoice om att jag ska ta det nu…

Regel nr 1 är att det är du som kund som ska välja tränare. Om tränaren ligger på som en telefonförsäljare, kan man fundera på om huvudmålet är att hjälpa dig eller bara ha dina pengar. Varningsklockan ringer.

Här får du några tips:

1. Ifrågasätt tränaren under konsultationen. Fråga hur han/hon ska kunna hjälpa dig.

2. Fråga vilka kundtyper han/hon jobbat mest med. (Olika tränare har olika inriktningar).

3. Köp inga stora paket på direkten. Ett 5ggr-paket är lagom för att lära känna tränaren. Uppfyller tränaren dina förväntningar kan du senare ta ett större paket.

4. Du väljer tränaren, inte tvärt om.

Gober wrote:
    Tycker det låter väldigt dyrt, har för mig en kompis betalade runt 2500 för 6 pass plus hjälp med kosten. Detta var på 24/7 och både han och hans sambo var nöjda med hjälpen.

Själv skulle jag som sagt först och främst försöka lära mig så mycket så möjligt själv. Läs på tex träningslära.se om träning och kost. Finns bra böcker, för att lära sig övningar tycker jag Build Muscle Loose Fat av Stuart McRobert är bra. Men att lära sig av någon på plats som är duktig är ju säkerligen det bästa.

Jag skulle inte punga ut 7000 utan att först hört från andra som anlitat samma PT att dom fått bra resultat från den PT´n.

Men hittar man rätt PT kan det självfallet spara massor med tid där man som så många av oss andra gjort massor av fel i början.

Att ”hyra en biff” kan för en nybörjare vara lite riskabelt pga det som Arne hintar om ;-)

Att hon är så på om att du ska köpa paketet verkar också lite desperat och kanske inget bra tecken?

Priset är rätt lågt. Bland det billigaste i hela Göteborg.

Patrik Sundvall wrote:
    Priset är rätt lågt. Bland det billigaste i hela Göteborg.

Min kompis bor i Trelleborg, så det är säkerligen skillnad eftersom det är en byhåla ;-)

Har dock sett liknande här i Malmö på 24/7, men det är ju säkerligen också många dåliga PT´s där.

7000 är mycket men OM det är en bra PT så kan det självfallet vara värt.

Andreaz Engström wrote:
    Jag tycker att det är ett ypperligt tillfälle att ta hjälp av en PT när du är ny i gymmet. Det är som med vilken typ av träning som helst som du ska utföra. Ska du börja spela hockey tar du hjälp av en tränare. Även om du kan välja att spola din egen bana för att skriska runt på. Att ta hjälp för att utvecklas ser jag aldrig som något negativt.

Sant men hur många som börjar spela hockey har inte lattjat på egen hand med lite polare och vet ungefär vad utrustninegn är och spelregler mm? …

Här verkar det mera vara en fråga om ”jag har aldrig haft min fot på ett gym och kan 0 om kost”

mysglenn wrote:
    Sant men hur många som börjar spela hockey har inte lattjat på egen hand med lite polare och vet ungefär vad utrustninegn är och spelregler mm? …

Här verkar det mera vara en fråga om ”jag har aldrig haft min fot på ett gym och kan 0 om kost”

Absolut, men frågan är om de kan hockey. Har personen en kompis som har koll på gymmet kanske det räcker, precis som i hockey. Annars tycker jag absolut att man ska be om hjälp.

Även de bästa i världen inom idrotter använder sig av tränare. Trots att de för närvarande är bäst… Det är det där med övergripande perspektivet som är så viktigt, tycker jag.

Tyvärr tycker jag att det ibland är en liten negativ bild av personliga tränare. Man ska absolut inte dra alla över samma kant, tro mig. Jag har träffat många :)

Det finns faktiskt en fråga som jag anser är viktig att fråga vid ett första möte. ”Hur ofta vidareutbildar du dig?”.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 25 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.