Home › Forums › Allmänt om gymträning › Plankan – bra för vad?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
24 april, 2010 at 10:16 #57599Anonym anvandareMember24 april, 2010 at 10:16 #311861Anonym anvandareMember
Jag blev tipsad av en ”instruktör” på gymmet idag ang att köra plankan för utveckling av magmuskulaturen. Den ska tydligen vara jättebra påstod hon.
JAG har uppfattat det att statisk träning som plankan inte direkt är något man ska köra för att bygga muskler eller ens muskeluthållighet. Jag kan tänka mig att man får en högre mjölksyretolerans (finns det ordet?) så att man i efter träning kan stå längre i denna ställning.
Precis som att sitta 90 grader mot en vägg, ända som har nytta av den övningen som jag kommer på är typ utförsåkare?
Jag har bara grundkunskaper genom lite utbildning inom träning etc så hade hoppats att någon med KUNSKAP i ämnet skulle kunna rätta mig om jag har fel.
24 april, 2010 at 10:20 #311862Anonym anvandareMemberDet bästa med plankan är att man kan svara på frågan ”Hur länge orkar du plankan?”. Visst är det en jobbig övning som säkert ger bra bålstyrka men den är inte etxra optimal på något sätt jämfört med annan bålträningen skulle jag tro.
24 april, 2010 at 12:23 #311863Anonym anvandareMemberJag vet vad plankan är bra för. Kvinnor som har fött barn och efter graviditet och förlossning har magmuskler som inte har gått ihop hela vägen igen ska göra olika plankövningar ofta (två ggr/dag) för att få ihop musklerna igen. Det är plankan jättebra för (jag hade ett glapp på 3-4 cm som jag nu minskat till ca 1 cm men det har tagit mig rätt lång tid att åstadkomma det, och den sista cm ska försvinna den med). Det är varning för crunches och dylika magövningar om man har delade magmuskler (diastasis recti) då man kan ”förvärra” tillståndet. Detta är order jag fått från en sjukgymnast.
Tillhör man inte kategorin kvinna som fött barn och har delade magmuskler så antar jag att man kan säga att plankan är bra för att stärka den inre magmuskulaturen, den som ger stöd åt hållning och allt det där.
24 april, 2010 at 20:41 #311864Anonym anvandareMemberEfter att jag började köra plankan har jag ökat lättare i övriga magövningar.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.