Pollen/förkylning

Home Forums Allmänt om gymträning Pollen/förkylning

• This topic is empty.
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author

Är inne på andra veckan nu med snuvig/täppt näsa. Hade hosta med slem, men det är helt och hållet borta. Kan jag träna. Mår prima för övrigt. mvh

Allergier vill gärna ge likartade symptom som förkylningar och det kan ibland vara svårt att skilja dem åt.

Jaaaaaaaaaaag hade kört på så länge jag inte kännt något i halsen.

Ang. Pollen så är mina symptom:

Näsa

• Tjock
    • Rinnig
    • Kliande

Ögon

• Röda ögon
    • Kliande
    • Täckta med ett ”smuts” lager som försämrar synen temporärt.

Allergi

• Björk
    • Ek
    • Vass
    • Katt
    • Hund
    • Häst
    • Halm
    • etc..

Pollensäsongen börjar nu och vissa blommar ut vid midsommar och frammåt. Testa att köpa en nässprej från apoteket (receptfritt) just mot pollen :)

Detta är första gången en förkylning sitter i såhär länge, så jag antar att jag blivit känslig just nu. Trodde man antingen föddes allergisk eller ej, men har förklarat för mig att man kan bli pollenkänslig i vuxen ålder. Detta är exakt vad som hänt och min teori:
    Vecka 1 så var jag hemma från jobbet i magsjuka, sket och spydde ut allt jag försökte äta. Magont, huvudvärk, feber etc. Vecka 2 så var jag helt ok…men alla förkylningssymptom var kvar och är det fortfarande till viss del.

Kan det vara så att jag lyckades tajma in pollensäsongen under magsjukan, då mitt system var svagt och hade svårt att kämpa emot pollen etc?

Jag har läst en del om träning under pollenbesvär/förkylning på sidor som handlar om löpning. Där ger dom grönt ljus för träning i vissa artiklar.

Det enda jag känner av nu är att jag måste snyta mig då och då. Inget annat.
    Så nej, jag har ingen ”diagnos” som pollenallergiker, detta är första gången jag känner såhär. Tack för alla synpunkter och svar, fler upskattas. mvh

Är det allergi så är det bara att träna, men om det är förkylning så ska man se upp

Ring till vårdcentralen och be om att få en tid för ett allergitest.

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.