Home › Forums › Allmänt om gymträning › Powerwalk direkt efter gym!
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
8 november, 2010 at 17:45 #431188Anonym anvandareMember
Hej!
Har sprungit direkt efter gymträningen för att bränna lite fett, stämmer väl att man börjar bränna efter 20 min men har man styrketränat innan så börjar förbränningen direkt?
Har hört nu att det är bättre att ”gå fort” alltså powerwalk direkt efter gymmet istället för att springa.
Jag vill bygga muskler och definiera dom så dom syns fint.Min fråga är att efter gymmet där, ska jag ta min proteindrink då eller ska jag vänta tills efter jag gått? Har börjat gå ungefär 45 min efter och hur påverkar det gymträningen? För proteinet ska man ju ta direkt efter…
Spelar kanske ingen roll eller någon som vet?Tack på förhand!
8 november, 2010 at 17:45 #63649Anonym anvandareMember9 november, 2010 at 00:52 #431189Anonym anvandareMemberDJzRo wrote:Hej!Har sprungit direkt efter gymträningen för att bränna lite fett, stämmer väl att man börjar bränna efter 20 min men har man styrketränat innan så börjar förbränningen direkt?
Har hört nu att det är bättre att ”gå fort” alltså powerwalk direkt efter gymmet istället för att springa.
Jag vill bygga muskler och definiera dom så dom syns fint.Min fråga är att efter gymmet där, ska jag ta min proteindrink då eller ska jag vänta tills efter jag gått? Har börjat gå ungefär 45 min efter och hur påverkar det gymträningen? För proteinet ska man ju ta direkt efter…
Spelar kanske ingen roll eller någon som vet?Tack på förhand!
Vill också veta.
9 november, 2010 at 09:36 #431190Anonym anvandareMemberAtt bygga muskler och förlora fett är svårt, eftersom du behöver ett överskott av energi för att få en positiv proteinsyntes.
Att springa eller gå efter ett gympass då man behöver all energi för att återhämta sig är inte optimalt. Välj dagar för powerwalk eller löpning då du inte gymmar eller åtminstone med ca 6 timmars mellanrum.
Jag själv väljer löpning eller korta intervallpass ”alla dagar i veckan” före powerwalk, för att bla:
1. Det tar inte så lång tid
2. Du får nytta av det i form av bättre syreupptagning som du i sin tur har nytta av i gymmet och övriga livet.Om du skall gå 45 minuter eller springa efter träning skulle jag ta en proteindrink innan gymträning och direkt efter, sen käka vanlig mat när jag kom hem.
9 november, 2010 at 09:42 #431191Anonym anvandareMemberMathias Dahlgren wrote:Att bygga muskler och förlora fett är svårt, eftersom du behöver ett överskott av energi för att få en positiv proteinsyntes.Att springa eller gå efter ett gympass då man behöver all energi för att återhämta sig är inte optimalt. Välj dagar för powerwalk eller löpning då du inte gymmar eller åtminstone med ca 6 timmars mellanrum.
Jag själv väljer löpning eller korta intervallpass ”alla dagar i veckan” före powerwalk, för att bla:
1. Det tar inte så lång tid
2. Du får nytta av det i form av bättre syreupptagning som du i sin tur har nytta av i gymmet och övriga livet.Om du skall gå 45 minuter eller springa efter träning skulle jag ta en proteindrink innan gymträning och direkt efter, sen käka vanlig mat när jag kom hem.
Ursäkta, jag lånar tråden lite.
Jag reagerar på ”Det tar inte så lång tid”. Hur menar du?
9 november, 2010 at 10:10 #431192Anonym anvandareMembersimsalabim wrote:Jag reagerar på ”Det tar inte så lång tid”. Hur menar du?Hur kan det vara oklart? Passet genomförs på en kortare tid. Att jogga en mil tar längre tid än att kuta en mil.
9 november, 2010 at 11:58 #431193Anonym anvandareMemberFör mig låter det som att du bör ändra upplägget lite. Det är väldigt svårt för dom flesta att gå ner i fett och samtidigt behålla muskelmassa, ännu svårare att bygga muskler och gå ner i fettprocent samtidigt. Med det sagt så tycker jag du ska ägna tiden nu framöver när det är kallt och jävligt åt att träna hårt, ät i princip vad som faller dig in (ät mycket). För att i ett senare skede lägga upp ett ordentligt kostschema för att deffa ner dig.
Mvh9 november, 2010 at 12:44 #431194Anonym anvandareMemberalexander_n wrote:ät i princip vad som faller dig in (ät mycket). För att i ett senare skede lägga upp ett ordentligt kostschema för att deffa ner dig.
MvhDet är just detta som skapar massa 16åriga köttbullar som går runt och tror dom är sjukt stora, men egentligen bara feta
Säger inte att det är fel att bulka, överskott för muskelbygge är såklart rätt. Men att förespråka grisbulk där man äter vad som helst och hur mycket som helst kanske inte passar alla, som inte vill gå upp 30kg i fett. Man får först och främst se till individens önskemål och förutsättningar.
9 november, 2010 at 14:55 #431195Anonym anvandareMemberGober wrote:Det är just detta som skapar massa 16åriga köttbullar som går runt och tror dom är sjukt stora, men egentligen bara fetaSäger inte att det är fel att bulka, överskott för muskelbygge är såklart rätt. Men att förespråka grisbulk där man äter vad som helst och hur mycket som helst kanske inte passar alla, som inte vill gå upp 30kg i fett. Man får först och främst se till individens önskemål och förutsättningar.
Sant!
Kanske formulerade mig lite fel.
Det jag menade var att man faktiskt kan unna sig allt mer mat, mer kalirorik mat då det gynnar proteinsyntesen när man tränar hårdare och oftare.
Personen i fråga måste ju självklart tänka på att hålla ett öga i spegeln och se till så att det inte går över styr.9 november, 2010 at 15:55 #431196Anonym anvandareMemberKonditionsträningens hämmande effekter på styrketräningsresultaten handlar inte om kalorier, utan om signalmekanismer på cellnivå, där konditionsträningens mer eller mindre stänger av styrketräningens. Konditionsträning direkt före styrketräning är sämsta tillfället, direkt efter näst sämsta, men det påverkar alltid, oavsett när man lägger det.
Och konditionsträning vid energibalans eller över (när man alltså ersätter kalorierna konditionsträningen förbrukar och inte hamnar på kaloriminus) minskar om något dygnets fettförbränning jämfört med att inte träna konditionsträning, inte tvärtom.
9 november, 2010 at 16:02 #431197Anonym anvandareMemberDet är säkert en fråga om både varaktighet och intensitet. Ju längre varaktighet och/eller intensitet, desto större påverkan. Även typ av träning; löpning påverkar t ex mer än cykling.
9 november, 2010 at 18:13 #431198Anonym anvandareMemberJag har den senaste tiden gått/joggat 30-60min i 7-13km/h. Är ingen sprinter direkt.
Men sen gått på vikterna efter det, som oftast sker träningen på fastande mage.Är det klokare att lägga promenaderna/joggingen på dagar då man vilar från gymmet?
Mitt mål just nu är att försöka att framförallt bli starkare.
Målet med promenaderna och joggingen är att se till att jag rör på mig lite varje dag då jag tycker att dagen i övrigt inte involverar mycket kroppsarbete.9 november, 2010 at 18:40 #431199Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Hur kan det vara oklart? Passet genomförs på en kortare tid. Att jogga en mil tar längre tid än att kuta en mil.Jag vet inte vad du fick den där milen ifrån men det är inte riktigt så jag brukar träna. Jag tränar kondition en timme oavsett om jag springer eller går.
9 november, 2010 at 18:48 #431200Anonym anvandareMemberJ Gold wrote:Jag har den senaste tiden gått/joggat 30-60min i 7-13km/h. Är ingen sprinter direkt.
Men sen gått på vikterna efter det, som oftast sker träningen på fastande mage.Är det klokare att lägga promenaderna/joggingen på dagar då man vilar från gymmet?
Mitt mål just nu är att försöka att framförallt bli starkare.
Målet med promenaderna och joggingen är att se till att jag rör på mig lite varje dag då jag tycker att dagen i övrigt inte involverar mycket kroppsarbete.Det är så jag gjort fast tvärtom, gått direkt efter jag styrketränat!
Men som jag läst nu så ska jag sluta med detta & gå dom dagarna jag inte styrketränar istället!9 november, 2010 at 21:37 #431201Anonym anvandareMemberJ.v.K wrote:Det är väl rätt uppenbart att det är nu efter diverse inlägg?Ja, det är så sant.
Får jag någon tanke och det inte känns 100% klart för mig så får jag någon form av bekräftelsebegär därav frågan :o:|Glimten i ögat
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.