Home › Forums › Allmänt om gymträning › Prioritera biceps, hur?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
26 december, 2010 at 17:16 #63258Anonym anvandareMember26 december, 2010 at 17:16 #418138Anonym anvandareMember
Blir kanske tvungen att försvara mina discotendenser redan inledningsvis; att jag vill prioritera biceps beror enbart på att jag har fuskat ganska mycket med just bicepsträningen, och nu kan skylta med ett gäng skapligt oproportionerliga armar. Triceps har svarat ganska bra på armträningen, men biceps har varit motsträviga ända från starten av min gymkarriär.
Jag har tidigare enbart kört tre övningar på biceps, oftast i kombination med bröstträningen. Ärligt talat vet jag inte varför biceps har varit så svårt att få kontakt i, det mesta i övrigt har funkat rätt bra.
Just nu ser min träningssplit ut såhär:
- Måndag – Ben (Framsida lår & vader)
- Tisdag – Bröst, biceps och kardio
- Onsdag – Intervallträning & mage
- Torsdag – Rygg, triceps
- Fredag – Axlar
- Lördag – Helkropp – fokus på Ben/Rygg
Bör jag ändra något för att lättare lägga fokus på just biceps? Träna dem två gånger/vecka?
Övningarna som jag kör på biceps just nu är för det mesta vanliga övningar som Hantel-/skivstångscurl (oftast i superset), ibland sittande hantelcurl (lutande bänk) plus några set cable curls. Som ni ser är det inget direkt nyskapande här, så alla tips och idéer uppskattas.
26 december, 2010 at 18:36 #418139Anonym anvandareMemberKör tungt om du vill att din biceps ska växa, typ 5×5 eller 6×4 osv. Tror inte du behöver ändra på dina övningar för hantelcurl/Skivstångscurl är väldigt bra övningar för Biceps. Hade själv problem med armar förrut med efter att ha testat lågreps så växte dom som attans
26 december, 2010 at 18:39 #418140Anonym anvandareMemberKör 21:an bränner på bra i biceps!
26 december, 2010 at 18:47 #418141Anonym anvandareMemberOttoman Muscle wrote:Kör tungt om du vill att din biceps ska växa, typ 5×5 eller 6×4 osv. Tror inte du behöver ändra på dina övningar för hantelcurl/Skivstångscurl är väldigt bra övningar för Biceps. Hade själv problem med armar förrut med efter att ha testat lågreps så växte dom som attansProblemet är att majoriteten av alla pass just nu, och sedan ett tag tillbaka, är lågreppare (inkl. bicepspassen). Ligger vanligtvis mellan 4-6reps på de ”tyngre” bicepsövningarna. Vet inte om det kanske är så jävligt att jag måste se över övningsutförandet, kanske är där problemet till min avsaknad av muskelkontakt ligger. Eller så är det helt enkelt genetiskt betingat att jag inte ska ha några bicepsmuskler att tala om:(
26 december, 2010 at 18:48 #418142Anonym anvandareMemberralle12 wrote:Kör 21:an bränner på bra i biceps!Ursäkta den korkade frågan, men vad är 21:an?
26 december, 2010 at 18:59 #418143Anonym anvandareMemberJag gillar att köra en bra uppvärmningsövning med rätt höga repps för att sedan gå tungt en övning för fyra set med mellan 4-6 reps. Efter det 2 övningar med lite högre repsantal för tre set. Fungerat ok för mig och man får lite av allt. Hoppas du hittar din väg.
26 december, 2010 at 19:10 #418144Anonym anvandareMemberJag tror på låg volym för biceps, man får mycket träning om man kör chins, roddar mm. Kör du rent och/eller inte har väldigt bra gener kan det lätt bli för mycket pisk för armarna. Så att dra ner på övningar för biceps kan var en ide att testa, men det finns ju många som förespråkar en jävla massa övningar, set och reps. Man får testa sig fram.
26 december, 2010 at 20:06 #418145Anonym anvandareMemberRickard Malm;1076242 wrote:Ursäkta den korkade frågan, men vad är 21:an?[/QUOTDu kör med skivstång sen kör du först 7 reps nerefrån endast till 90 grader, sen kör du upp skivtången till toppläget alltså så du har den så högt som möjligt alltså typ precis under hakan. Du kör där ifrån ner till 90 grader och upp 7 reps, sen kör du 7 fulla skivstångscurlar, jätte svårt att förklara. Men om du är osäker på min förklaring så behöver du bara söka på youtube för att få övningsutförande osv.
:up:
26 december, 2010 at 20:10 #418146Anonym anvandareMemberTesta annars att hänga upp och ner i en lyktstolpe och curla en dalmatiner.
Själv tycker jag att skivstångscurl med vanlig rak stång är den perfekta övningen, vanliga strikta fina curls
26 december, 2010 at 21:29 #418147Anonym anvandareMemberscott curl/preacher curl har fått min biceps o växa senaste tiden, google it good luck
26 december, 2010 at 21:53 #418148Anonym anvandareMemberGenerella prioriteringtips…
– Träna den muskelgruppen du vill prioritera efter en eller ett par vilodagar
– Träna alltid muskelgruppen först i ett pass
– Koncentrera dig på utförandet och att ”hitta muskeln”
– Lägg energi på att hela tiden bli starkare (repsantal/vikt)
– Håll dig till ditt upplägg, tro på det du gör, och utvärdera efter en tid26 december, 2010 at 23:34 #418149Anonym anvandareMemberGettodachoppa wrote:Generella prioriteringtips…– Träna den muskelgruppen du vill prioritera efter en eller ett par vilodagar – Träna alltid muskelgruppen först i ett pass
– Koncentrera dig på utförandet och att ”hitta muskeln”
– Lägg energi på att hela tiden bli starkare (repsantal/vikt)
– Håll dig till ditt upplägg, tro på det du gör, och utvärdera efter en tidDitt synsätt på träning låter ju vettigt och bra. Jag instämmer till fullo förutom på punkt 1. Jag säger inte att du har fel, tror att det ger mycket att kunna kräma det lilla extra ur tex biceps då man är i bra form både i kropp och knopp, men jag har personligen tänkt lite tvärt om. Dvs jag föredrar att lägga in den extra vilan efter att jag har mördat muskeln. Har inga bevis alls för att denna teori skulle vara bätte än din, men jag tror stenhårt på din 5:e punkt.
26 december, 2010 at 23:49 #418150Anonym anvandareMemberAbsolut waco, det går säkert vända på omeletten och se vilan efter passet som lika
viktig, om inte viktigare.Kanske en vilodag innan och en vilodag efter vore något nu när jag tänker efter ?
27 december, 2010 at 00:13 #418151Anonym anvandareMemberRickard Malm wrote:Ursäkta den korkade frågan, men vad är 21:an?21an skulle jag tro är den där klassiska Coleman-övningen. 7 reps från bottenläget och halvvägs upp, 7 reps från toppen och halvvägs ner och slutligen 7 hela reps.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.