Problem med vadpressen

Home Forums Allmänt om gymträning Problem med vadpressen

• This topic is empty.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author

Hej,

Jag kör stående vadpress för mina vader men har egentligen aldrig känt av något i vaderna efter det. Kör 60-70-80 kg på tre set. Jag har frågat min PT och han säger att jag gör rätt, men jag tror att när jag väl utför övningen det är då jag tappar tekniken.

Jag brukar göra så här;
    – Har lätt böjda knäleder och framsidan av fötterna på den lilla bänken.
    – Lyfter upp tills det krampar i vaderna och därefter går jag ner, men inte för långt ner och sen går jag upp på tå igen så mycket som jag kan och stannar där ett tag. Är det något jag missat? För det konstiga är att jag får aldrig träningsvärk i vaderna efter ett benpass, medan jag brukar få det på framsida/baksida lår där jag är starkast.

Tacksam för lite tips/kommentarer

Mvh

Efter tre set vader så borde du inte få någon träningsvärk.
    Hur många reps orkar du med på 60-70-80 kg? Är det en vikt som är tung för dig?

Jorgen wrote:
    Efter tre set vader så borde du inte få någon träningsvärk.
    Hur många reps orkar du med på 60-70-80 kg? Är det en vikt som är tung för dig?

Jag kör 10 reps på 60 kg, 8 reps på 70 och 6 på 80

Prova att öka vikterna lite (utan att slarva för mycket med övningsutförandet) och dubbla antalet set.

Okej, det ska jag göra, tack för tipset!

Är det enda övningen du kör för vaderna? Du borde ligga på minst 12-15 set för vaderna fördelat på 3 olika övningar. Vaden är den mest stryktåliga muskeln du har. Gå ner i bottenläget också så långt du kan och stanna där en sekund för att stretcha ut vaden ordentligt.

Jag blir så trött i vaderna efter 1 övning att jag inte får till någon kontakt i resterande övningar. Så jag började köra 3 set vader 3 ggr i veckan och det fungerade mycket bättre än vad det gjort tidigare då jag tränade dem mycket 1 gång i veckan.

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.