Home › Forums › Allmänt om gymträning › räcker verkligen detta?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
3 augusti, 2009 at 00:20 #62338Anonym anvandareMember3 augusti, 2009 at 00:20 #406583Anonym anvandareMember
Okej, såhär är det. Jag snackade med en som jobbar på gymmet hur jag skulle kombinera styrketräningen med min kampsport(jag har varit skadad men kan nu börja träna kampsport igen). Jag sa till honom att jag ville ha en fortsatt styrke utveckling och ja helt enkelt bli starkare!
Han tyckte jag skulle köra gym 2 gånger i veckan.
Hans förslag på övningar var:
dag1. Knäböj,chins och omvänt latsdrag
Dag2, Marklyft,bänkpress och militärpressOch att jag sedan skulle köra de övningar utefter High Intensety principen.
Det jag funderar på är tror ni något sådant upplägg räcker för fortsatt styrke ökning och ökning i muskelmassa?:what:Förövrigt så är kampsportspassen 2timmar träning tis,tors och 1h 30min lör så mina träningsdagar på gymmet skulle bli måndag,fredag.:whistle:
3 augusti, 2009 at 00:41 #406584Anonym anvandareMemberjag tror det räcker, det är förmodligen inte någon MAXIMAL tillväxtkurva du kommer få se efter du börjat köra enligt det schemat.. Men kampsport och maximal tillväxt går aldrig hand i hand om det är kampsporten du tänker satsa på.. som motionär går det hur bra som helst dock.. styrkeökning dvs lyfta tyngre? sure, det är väl nåt som du har mest inflytande över! håll dig på någorlunda överskott så kommer det inte gå neråt iaf.. resten lämnar jag till dom stora grabbarna här..
vad är det för kampsport du ska börja med?3 augusti, 2009 at 00:46 #406585Anonym anvandareMemberJag håller med Jonte. La ner all min kampsport då jag började träna på gym. Märkte att man blev enormt mer långsam och stelare. 2 ggr i veckan kan dock inte göra så mycket skada. Tränar du en kampsport där snabbhet är viktigast tror jag det är bättre att träna med enbart kroppen som vikt. Men i cagefighting kan det vara bra med råstyrka.
3 augusti, 2009 at 12:57 #406586Anonym anvandareMemberUpplägget ser helt okej ut. Jag kör en liknande variant tillsammans med 4-5 pass/10 h thaiboxning varje vecka och jag är absolut nöjd med min styrkeutveckling. Om ni tränar mycket fysträning i grupp kan du med fördel rotera dagarna och förskjuta passen nån dag hit eller dit, det gör inte så mycket. Det man tjänar är att man är mindre sliten på träningarna och då kan ge lite mer.. men det är en avvägning du får göra själv och beror helt och hållet på vad man vill prioritera.
Den enda invändningen jag kan tänka mig är militärpressen. Om din kampsport inkluderar boxning så är det lätt att överträna axlarna väldigt fort. Triceps tål en del stryk så du kan gott och väl lägga in en isolationsövning för dessa.
Såhär ser mitt upplägg ut:
Marklyft
Dips
ev. Stående vadpress
Chins
ev. GreppstyrkaBänkpress
Front- eller knäböj
ev. Benspark
Triceps
ev. Stående vadpress
Pull-ups (lätt)3 augusti, 2009 at 16:28 #406587Anonym anvandareMemberKör du marklyft, chins och någon rodd får du tillräckligt med både rygg, baksida axel och bicepsträning. Lägg till bänkpress och militärpress för bröst, framsida axlar och triceps. Sen kör du knäböj och till exempel lårcurl (eller raka marklyft om du känner att du klarar för ryggen) så har du komplett benträning också.
Vaderna tränas säkert i din kampsport (de får dessutom mycket bättre resultat av annan träning än just styrketräning), grepp från marklyft och ryggövningar, bål/mage från marklyft och knäböj. Eventuellt kan du lägga till någon magövning som komplement.Förslag helkropp, följande pass med minst 2 dagar vila emellan:
Pass 1: Marklyft, Benpress, Stångrodd, Bänkpress
Pass 2: Knäböj, Raka marklyft, Chins, MilitärpressEller halvkropp:
Pass 1: Marklyft, Chins, Stångrodd, lårcurl
Pass 2: Knäböj, Benpress, Bänkpress, MilitärpressVill du ha mer volym är det bara att lägga till fler övningar på passen. Håll passen så långa som du vill ha dem. 45 min – 2 timmar funkar bra. Vad som passar.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.