Rätt kaloriintag för bra uppbyggnad?

Home Forums Allmänt om gymträning Rätt kaloriintag för bra uppbyggnad?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 23 total)
  • Author

Tja.
    Skulle vilja ha lite feedback på hur jag ska sköta min kost.

27 år
    174 cm
    ca 67-69 kg
    Jobbar innom bygg.
    Tränar iaf 4-6 dagar i veckan (försöker köra motion 15-25min före varje pass), har inget exakt schema – kör efter hur jag mår och ork.

Starta på 80 kg för ca 1 år sen. (började bli fet)
    Gick ner ganska fort till en mer normal vikt. Nu har jag endast en liten mysig kula under naveln (det genetiska fettet som vägrar försvinna ^^)Annars är jag bara smal smal smal och vill nu bygga, helst utan att blii ”fet”. Mår dålig utav att svälla och känna mig plömsig, lite är väl ok men… sitter väl i sen jag vägde mkt.

Hur som helst, jag vill veta vilken kcal / dag jag bör ligga på för att inte sumpa all träning. Känns som jag tränar för gäves. Nu har jag fått hjälp med ett matschema som jag följer som slutar på runt 2000+ /dag.

Som det ser ut nu:

frulle:
    85g havregrynsgröt
    1 dl proteinpulver (shake)
    omega 3

Mellis:
    250g kvarg
    En halv frukt

Lunch:
    200g kyckling/fisk/kött (kyckling blir det mest)
    150g pasta/ris/potatis
    Sallad

Mellis:
    250g kvarg
    En halv frukt

PWO – check!
    Träning – check!
    Direkt efter träning blir det
    1 dl protein (shake) + 2 bananer

Middag:
    200g kyckling/fisk/kött (kyckling blir det mest)
    150g pasta/ris/potatis
    Sallad

Mellis:
    250g kvarg

Följer detta inte till 100%.
    Slänger in en hel frukt ibland, och lägger till en halv knäckebröskiva på kvällen osv osv.
    Men där är en grund iaf.

Är ganska ny på att ha ett strikt matschema, känns som det är just maten som håller min utveckling tillbaka. Det tar ju sin tid att bygga visserligen, men om jag nu ska börja seriöst så ska det va seriöst också! – därför gör jag denna post.
    Vilken mängd kcal bör jag sikta på för att inte förlora det jag försöker få på gymmet? Vill ha fram lite konturer damnit!

:|

Jag skulle skippa bananerna efter passet och lägga till samma kalorimängd från några ägg någonstans under dagen. Sedan kan du inte jämföra 150 gram okokt pasta/ris med 150 gram potatis. Det är ju stor skillnad.

Eddie Vedder wrote:
    Jag skulle skippa bananerna efter passet och lägga till samma kalorimängd från några ägg någonstans under dagen. Sedan kan du inte jämföra 150 gram okokt pasta/ris med 150 gram potatis. Det är ju stor skillnad.

Då gör jag också fel, vad är skillnaden? Förutom att det är mer mineraler i potatisen?

Har iofs bara varit pasta/ris sen jag började.
    Visste inte att det var stor skillnad.

RikardJansson wrote:
    Då gör jag också fel, vad är skillnaden? Förutom att det är mer mineraler i potatisen?

Det är väl bara att räkna? Det ena är i genomsnitt cirka 80 kcal/100 gram, de två andra runt 350 kcal/100 gram.

Eddie Vedder wrote:
    Det är väl bara att räkna? Det ena är i genomsnitt cirka 80 kcal/100 gram, de två andra runt 350 kcal/100 gram.

Aha, hade jag ingen aning om ;O Antar att det är pasta som innehåller mer kcal, så då blir det ingen mer potatis för mig :)

Edit: ingen såg det där va? ::D

RikardJansson wrote:
    Aha, hade jag ingen aning om ;O Antar att det är pasta som innehåller mer kcal, så då blir det ingen mer potatis för mig :)

Edit: ingen såg det där va? ::D

Ris och pasta är spannmål med ungefärligt likvärdiga energivärden. Det skiljer såklart mellan dom och även mellan rissorter/pastasorter men i grunden är det lika.

Potatis är en rotfrukt. Snacka om att folk gömt vad MAT är och bara ser ”kolhydratkälla”, ”prteinkälla” och ”fettkälla”.

J.v.K wrote:
    Det är väl upp till var och en hur mycket man bryr sig? ^^

Vad svarade du på nu?

Sen lär man sig väl under tiden, kan ju inte va en matguru från scratch! ^^

Kräks för övrigt utav ägg!
    – varför s kulle du byta ut bananerna efter träning? Motivera gärna så jag förstår varför ;)

Rojne wrote:
    Sen lär man sig väl under tiden, kan ju inte va en matguru från scratch! ^^

Jag menade inget illa. Snarare tvärtom, ju mindre man kan desto mindre är nog risken att en person tror att pasta och potatis är samma sak. Först när mat blir näringsämnen sker de förväxlingarna lätt. ;) Jag visste att pasta och potatis inte är samma sak redan när jag var liten. Det har inte ett dugg med kunskaper i näringslära att göra.

Det var alltså ingen värdering i det. Men man bör se mat som just mat. Annars blir det lätt förväxlingar och missförstånd som i det här fallet.

Rojne wrote:
    Kräks för övrigt utav ägg!
    – varför s kulle du byta ut bananerna efter träning? Motivera gärna så jag förstår varför ;)

Ägg är extremt nyttigt. Bra med protein, bra fett och massor av vitaminer och mineraler. Bananer är sötsaker med lite mer fibrer och marginellt bättre näringsvärde.

Men gillar du inte ägg så ska du inte äta det. Men jag hade fortfarande bytt bananer mot något annat. Ost kanske? Eller lite makrill i tomatsås?

No offens taken.

Vad för typ av ost pratar vi om här? Ska testa makrill och se, gillade det när jag var minder om jag inte misstar mig helt.
    Tror vi pratar om ca 200 kcal som ska omvandlas från bananerna till dessa produkter under dagens lopp.
    Frågan återstår, ser maten ok ut om man inte vill gå minus i muskelmassa? Vore tråkigt att köra på i månader och få resultatet förlust utav muskelmassa :)

Detta schema är iofs för att jag ska ”tajta till mig” lite tills december. Så är väl mest på prov. Sen om det funkar bra kommer jag fortsätta köra och därefter reglera lite beroende på vad man vill åstakomma.
    Time will tell!

Rojne wrote:
    Vad för typ av ost pratar vi om här?

Utbudet är ju enorm så testa vila du gillar. En fråga om både smak och pris. Jag åt en mozzarellaboll till frukost idag och just nu när jag skriver detta äter jag en till lunch. Tillsammans med falukorv och broccoli.

2000 kcal är ju ingenting om du bygger både på fritiden och jobbet (hoho).

Eddie Vedder wrote:
    Utbudet är ju enorm så testa vila du gillar. En fråga om både smak och pris. Jag åt en mozzarellaboll till frukost idag och just nu när jag skriver detta äter jag en till lunch. Tillsammans med falukorv och broccoli.

Allright.

Survivalist wrote:
    2000 kcal är ju ingenting om du bygger både på fritiden och jobbet (hoho).

Haha, doh! :frust:

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 23 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.