Ryggresningar.

Home Forums Allmänt om gymträning Ryggresningar.

• This topic is empty.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author

Undrar hur pass effektiva ryggresningar är.
    Kör dessa i varje utav mina ryggpass men undrar om dom verkligen är så effektiva eller om jag borde byta ut dessa mot en mera ”givande” övning.

Zooniik wrote:
    Undrar hur pass effektiva ryggresningar är.
    Kör dessa i varje utav mina ryggpass men undrar om dom verkligen är så effektiva eller om jag borde byta ut dessa mot en mera ”givande” övning.

Det är inget fel på ryggresningar även om skaderisken kan vara betydande om man har fel utförande eller är kall. Marklyft är en i mitt tycke överlägsen övning för ryggen.

Håller med,
    Kanske inte den mest muskelbyggande övningen men mycket bra för rörlighet och att förebygga skador

Jag älskar hyperextensions. Övningen är ”KISS”. Dock tror jag övningen är för enkel för att vara riktigt effektiv någon längre tid.
    Man kan vända på övningen och lyfta benen istället. Då får man effekt ytterligare en tid.
    Jag tror dock hyperextensions matchar marklyft väl tills dess man klarar att göra ca 20 repetitioner med den högsta möjliga vikt man orkar hålla ( i hyperextensions). Hypers är i många avseende en mycket mer ren övning för baksidan (rygg, rumpa, baksida lår) än vad mark är.

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.