Ryggträning/ryggövningar/ryggpass

Home Forums Allmänt om gymträning Ryggträning/ryggövningar/ryggpass

• This topic is empty.
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author

Tja alla!
    Jag har sökt lite på forumet och försökt sätta ihop ett bra ryggpass men de är så luddigt skrivet överallt, man får inget direkt exakt svar:P

Hittills har mina ryggpass sett ut som så att de slutar med att de blir kanske 9-10 övningar, Djup och vidd, eftersom ja tar alla övningar jag vet. Det är för mycket, tycker de räcker med 4 övningar men ja vet inte var övningarna exakt tar på ryggen någonstans.

Någon som skulle kunna ge mig ett komplett ryggpass för djup och bredd/vidd?
    Svara inte om ni bara ska skriva t.ex ”marklyft”. Ge mig fyra övningar! Skriv GÄRNA vilka övningar som tar var någonstans på ryggen:)

(Mina sökningar på forumet har gjort att jag kommit fram till -> marklyft, hantelrodd, latsdrag med brett grepp och T-bar rodd(vad är det?) skulle ge både djupet och bredden)

Tack, o hoppas ni förstår va jag skrivit^^

Chins alt. Latsdrag ( Variera mellan V-handtag och rak stång )
    Sittande rodd
    Skivstångsrodd
    Lats pulldowns ( Sätt rep högst upp i CC, dra ner med raka armar emot benen )

Sen finns, som du nämnde, marklyft.

Själv föredrar jag bas-övningar, som chins/latsdrag och skivstångsrodd som de ”tunga” övningarna och resten kör ja som komplement för att ta ut de sista =)

Finns självklart mer, men det är dessa jag tycker ger mest kontakt!

Tack för snabba svar! Ligger nu i sängen o planerar mitt ryggpass på söndag:) Får se va de blir för övningar! :D

Smalt och brett grepp i chins/latsdrag, är det viktigt eller bara onödigt att köra båda tycker ni?
    Smalt grepp tar väl längre in och brett, jaa de tar väl längre ut?:)

Att köra båda övningarna är kaka på kaka. Det vanligaste är att man håller sig till en av alla olika varianter för att mäta framgång på den, och nån gång till och från varierar sig. Dock ska man inte variera övningar bara för sakens skull, det måste finnas en vettig tanke bakom det. Allt som oftast finns det inte det.

Jättebra info, kul att läsa och lätt att ta åt sig! :) Tack så mycket!

Chins: 3*max, 2*negativa chins med vikt
    Marklyft: 1*12 (50% av max), 2*6 (70%), 2*2-3 (90%)
    Smala latsdrag: 3*8-12
    Hantelrodd/Stångrodd: 2*6-8
    Breda latsdrag: 2*10-14
    = 17 set

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.