Home › Forums › Allmänt om gymträning › Sjuk av träning ????
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
1 januari, 2012 at 14:07 #294993Anonym anvandareMember
hejsan
jag har nu efter 10 års uppehåll pga en bilolycka börjat träna igen, men får motgångar i form av förkylning så fort det börjar gå bra i gymemt o man känner man man kan öka i vikt osv så får ja feber hosta osv typ precis som en vanlig förkylning, brukar väldigt sällan vara förkyld o nu har jag kan ja vara förkyld elelr få symptomen 1 gång i månaden.
låter jag bli gymmet håller jag mig frisk börjar jag träna så kommer det tillbaka.
vad kan vara fel ???
1 januari, 2012 at 14:07 #57377Anonym anvandareMember1 januari, 2012 at 15:26 #294994Anonym anvandareMemberTräning är påfrestande för immunförsvaret, det kopplas in för att transportera bort nedbruten muskelvävnad så att ny kan byggas upp. Sedan är gym en riktigt smitthärd! Du kanske går ut för hårt? Dessutom behöver man mera sömn när man tränar hårt.
1 januari, 2012 at 15:35 #294995Anonym anvandareMemberhej
jag har gjort ett eget gym här hemma så ingen smitthörd där iaf, kanske har jag börjat för hårt, körde väldigt lugnt dom första 3 månaderna för att allt skulle få hänga med i lugn o ro.
började träna på 35 kg i bänk o o körde det väldigt lugnt i 3 månader sedan har jag succesivt ökat viktern allt eftersom jag har orkat mer.
så nu har jag 30 kg i hantel press o 65 kg i bänk när ja tränar, de e ju inte jätte tunga vikter, men kankse tar lite tid för kroppen att anpassa sig när man varit väldigt lugn i 10 år.
försöker sova det jag kan men med jobb som man jobbar sent på o barn som vaknar tidigt så blir det kanke lite lite sömn
1 januari, 2012 at 19:56 #294996Anonym anvandareMemberRuben77 wrote:hejjag har gjort ett eget gym här hemma så ingen smitthörd där iaf, kanske har jag börjat för hårt, körde väldigt lugnt dom första 3 månaderna för att allt skulle få hänga med i lugn o ro.
började träna på 35 kg i bänk o o körde det väldigt lugnt i 3 månader sedan har jag succesivt ökat viktern allt eftersom jag har orkat mer.
så nu har jag 30 kg i hantel press o 65 kg i bänk när ja tränar, de e ju inte jätte tunga vikter, men kankse tar lite tid för kroppen att anpassa sig när man varit väldigt lugn i 10 år.
försöker sova det jag kan men med jobb som man jobbar sent på o barn som vaknar tidigt så blir det kanke lite lite sömn
Känner igen det där- Föreslår Actimel shots i en vecka för att boosta imunförsvaret med,omega 3 kapslar och vilodag mellan passen.Mycket frisk luft. Det hjälpte mig. Lycka till!
1 januari, 2012 at 20:21 #294997Anonym anvandareMemberLioness wrote:Känner igen det där- Föreslår Actimel shots i en vecka för att boosta imunförsvaret med,omega 3 kapslar och vilodag mellan passen.Mycket frisk luft. Det hjälpte mig. Lycka till!tack, ska göra ett test på det.
de e jäkligt tjatigt när man får hoppa över träningen i en vecka pga förkylning o feber, o sedan kör man 2-3 veckor så komemr det igen liksom
1 januari, 2012 at 21:41 #294998Anonym anvandareMemberRuben77 wrote:tack, ska göra ett test på det.de e jäkligt tjatigt när man får hoppa över träningen i en vecka pga förkylning o feber, o sedan kör man 2-3 veckor så komemr det igen liksom
hej på dig!
Se över ditt träningsprogram och anpassa din kost därfefter.
Kanske så tränar du för hårt och sover för lite.
Ät ordentligt och ät rätt.Lycka till med din träning!:up:
2 januari, 2012 at 10:01 #294999Anonym anvandareMemberKolhydrater är viktigt för immunförsvaret också om du nu ligger lågt på dem av någon anledning. Sköt din återhämtning; försök få i dig mat rätt nära inpå ditt träningspass. Se också till att du får i dig vitaminer och mineraler som du behöver
2 januari, 2012 at 10:08 #295000Anonym anvandareMemberMadball wrote:Kolhydrater är viktigt för immunförsvaret också om du nu ligger lågt på dem av någon anledning.Det där påståendet skulle jag vilja syna, har du källa på det där?
2 januari, 2012 at 10:34 #295001Anonym anvandareMemberJag har råkat ut för samma sak. Träna i 6-8 veckor, sedan sjuk. tränat i några veckor, sedan sjuk. Blää. Jag körde iofs till faliure i vissa övningar men trodde inte att det skulle drabba mig så hårt.
Nu har jag beställt multivitaminer och Omega3 och hoppas på att jag ska kunna hålla mig friskare. Jag har börjat använda handskar och tvättar händerna direkt efter passet. Jag kommer inte att köra till failure utan stanna en reps innan (hur man nu vet när det är?).
Jag försöker iaf att sova minst 7 timmar/natt och har ett stillasittande jobb. Jag hoppas kroppen hinner få sin vila.
Jag kan tänka mig att ventilationen kan vara ett problem men den största orsaken är nog att folk inte tvättar händerna och pillar i näsan, ögonen eller i munnen.
Nu får vi se hur lång tid det tar igen innan man blir förkyld. Sist gång varade det i 4 veckor.
2 januari, 2012 at 11:20 #295002Anonym anvandareMembermysglenn wrote:Det där påståendet skulle jag vilja syna, har du källa på det där?Högkolhydratkost är i princip det enda som har en dokumenterat positiv effekt på atleters immunförsvar.
Eur J Clin Nutr. 2007 Apr;61(4):443-60. Nutritional modulation of exercise-induced immunodepression in athletes: a systematic review and meta-analysis.
Eur Cytokine Netw. 2006 Mar;17(1):67-74. Influence of a high carbohydrate diet on the functional activity of 5-HT1B/1D receptors on human peripheral blood lymphocytes during intense military training.
Int J Sports Med. 2005 Dec;26(10):880-5. The effects of a high carbohydrate diet on cortisol and salivary immunoglobulin A (s-IgA) during a period of increase exercise workload amongst Olympic and Ironman triathletes.
Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2008 Jun;18(3):247-59. Carbohydrate supplementation and immune responses after acute exhaustive resistance exercise.
2 januari, 2012 at 11:28 #295003Anonym anvandareMemberKing Grub wrote:Högkolhydratkost är i princip det enda som har en dokumenterat positiv effekt på atleters immunförsvar.Eur J Clin Nutr. 2007 Apr;61(4):443-60. Nutritional modulation of exercise-induced immunodepression in athletes: a systematic review and meta-analysis.
Eur Cytokine Netw. 2006 Mar;17(1):67-74. Influence of a high carbohydrate diet on the functional activity of 5-HT1B/1D receptors on human peripheral blood lymphocytes during intense military training.
Int J Sports Med. 2005 Dec;26(10):880-5. The effects of a high carbohydrate diet on cortisol and salivary immunoglobulin A (s-IgA) during a period of increase exercise workload amongst Olympic and Ironman triathletes.
Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2008 Jun;18(3):247-59. Carbohydrate supplementation and immune responses after acute exhaustive resistance exercise.
Se där, då kanske jag har fått svar på varför jag har varit sjuk. Jag har tränat i hela mitt liv (inte inriktat på styrketräning) och aldrig varit så ofta sjuk som när jag drog ner på kolisarna. Jag åt nästan bara grönsaker och kött.
2 januari, 2012 at 13:28 #295004Anonym anvandareMemberMen vänta lite, betyder det per automatik att lågkolhydratkost har negativ effekt på
atleters immunförsvar? Och kan det även tänkas gälla svenssons som styrketränar?Man ska inte dra för stora växlar av ett svar…
2 januari, 2012 at 13:39 #295005Anonym anvandareMemberGettodachoppa wrote:Men vänta lite, betyder det per automatik att lågkolhydratkost har negativ effekt på
atleters immunförsvar? Och kan det även tänkas gälla svenssons som styrketränar?Man ska inte dra för stora växlar av ett svar…
För min del drar jag den slutsatsen (bidragande parameter). Jag har både lirat ishockey och rugby (elitnivå) men nästan aldrig varit sjuk. Första gången jag testade att ta bort kolisarna så pajade mitt immunförsvar efter några veckors hård styrketräning (ja, hård träning). Jag var deckad (kraftigt förkyld) i 3-4 veckor.
Jag säger inte att det beror enbart pga. låg kolhydratkost men det låter som att det var en av parametrarna.
Förmodligen var det en kombination av lite kolhydrater i kosten och nått skit på gymmet som kroppen inte kunde stå emot (som den normalt brukar).
2 januari, 2012 at 15:14 #295006Anonym anvandareMembersimsalabim wrote:Jag har råkat ut för samma sak. Träna i 6-8 veckor, sedan sjuk. tränat i några veckor, sedan sjuk. Blää. Jag körde iofs till faliure i vissa övningar men trodde inte att det skulle drabba mig så hårt.Nu har jag beställt multivitaminer och Omega3 och hoppas på att jag ska kunna hålla mig friskare. Jag har börjat använda handskar och tvättar händerna direkt efter passet. Jag kommer inte att köra till failure utan stanna en reps innan (hur man nu vet när det är?).
Jag försöker iaf att sova minst 7 timmar/natt och har ett stillasittande jobb. Jag hoppas kroppen hinner få sin vila.
Jag kan tänka mig att ventilationen kan vara ett problem men den största orsaken är nog att folk inte tvättar händerna och pillar i näsan, ögonen eller i munnen.
Nu får vi se hur lång tid det tar igen innan man blir förkyld. Sist gång varade det i 4 veckor.
jag har ju eget gym så tror inte de e massa smitta o sådant där.
men riktigt tjatigt är det att behöva sluta träna hela tiden pga förkylning. -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.