Home › Forums › Allmänt om gymträning › Skillnad på dips och tricepspress?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
25 februari, 2010 at 20:26 #58457Anonym anvandareMember25 februari, 2010 at 20:26 #327321Anonym anvandareMember
Hej hej. Jag är lite nyfiken om det är någon större skillnad på att köra dips och tricepspress(en sån man sitter på en stol och spänner fast sig med ett bälte)
Anledningen att jag undrar är att det är så att jag kan utan större problem maxa tricepspressen på 120kg men jag kan inte köra dips alls. Är det nått med vinkeln på armarna eller nått liknande?
Kan tillägga att jag väger runt 100kg i dagsläget25 februari, 2010 at 20:50 #327322Anonym anvandareMemberhelvite wrote:Hej hej. Jag är lite nyfiken om det är någon större skillnad på att köra dips och tricepspress(en sån man sitter på en stol och spänner fast sig med ett bälte)Anledningen att jag undrar är att det är så att jag kan utan större problem maxa tricepspressen på 120kg men jag kan inte köra dips alls. Är det nått med vinkeln på armarna eller nått liknande?
Kan tillägga att jag väger runt 100kg i dagslägetDet har att göra med att de flesta maskinerna på gymmet har en hävstångseffekt och vikten i magasinet motsvarar inte vikten du lyfter/pressar/drar.
25 februari, 2010 at 23:25 #327323Anonym anvandareMemberKanske har något med din vikt att göra också
25 februari, 2010 at 23:28 #327324Anonym anvandareMembercrille82sthlm wrote:Kanske har något med din vikt att göra ocksåAtt göra dips med en egen kv av 100kg är knappast kontroversiellt eller unikt på något sätt.. Mitt personbästa är 45dips möjligen inte fullt djup på alla men knappast grunda heller, då vägde jag 102 ej deffad.
25 februari, 2010 at 23:36 #327325Anonym anvandareMembercrille82sthlm wrote:Kanske har något med din vikt att göra ocksåHur har hävstångseffekten i en maskin att göra med hans kroppsvikt?
26 februari, 2010 at 00:54 #327326Anonym anvandareMemberAlbin wrote:Hur har hävstångseffekten i en maskin att göra med hans kroppsvikt?Han menade att de flesta maskiner är uppbyggda som ett spel, dvs att kabeln går mellan 2 eller fler hjul som gör att lyftsträckan för viktplattorna bara motsvarar hälften eller mindre av sträckan man pressar/drar handtagen. På så vis blir 120kg i maskinen inte 120kg i realiteten, även om det är den vikt du förflyttar, utan motståndet blir mkt mindre.
26 februari, 2010 at 07:11 #327327Anonym anvandareMemberPeter_Eriksson wrote:Han menade att de flesta maskiner är uppbyggda som ett spel, dvs att kabeln går mellan 2 eller fler hjul som gör att lyftsträckan för viktplattorna bara motsvarar hälften eller mindre av sträckan man pressar/drar handtagen. På så vis blir 120kg i maskinen inte 120kg i realiteten, även om det är den vikt du förflyttar, utan motståndet blir mkt mindre.Skall vi vara petiga så går det under kategorin ”block” snarare än ”hävstång”, är medveten men förstår att du missuppfattade med min hemskt dåliga formulering i mitt inlägg.
Tyckte Crille82sthlm´s kommentar var lite onödig bara, trådskaparen ställde en rak fråga om skillnaden på maskin och fria dips och får kommentarer om sin vikt tillbaka.
Han frågade ju inte varför han inte kunde göra dips, det antar jag att han vet varför.26 februari, 2010 at 07:28 #327328Anonym anvandareMemberAlbin wrote:Skall vi vara petiga så går det under kategorin ”block” snarare än ”hävstång”, är medveten men förstår att du missuppfattade med min hemskt dåliga formulering i mitt inlägg.
Tyckte Crille82sthlm´s kommentar var lite onödig bara, trådskaparen ställde en rak fråga om skillnaden på maskin och fria dips och får kommentarer om sin vikt tillbaka.
Han frågade ju inte varför han inte kunde göra dips, det antar jag att han vet varför.Skall vi vara riktigt petiga så menade jag inte blocken även om det är en historia för sig. Jag menade just att många maskiner har hävstångseffekt då ”handtaget” har en infästning och ju längre ut från den du lyfter desto lättare blir det. :p
26 februari, 2010 at 07:36 #327329Anonym anvandareMemberGlenn Spänn wrote:Skall vi vara riktigt petiga så menade jag inte blocken även om det är en historia för sig. Jag menade just att många maskiner har hävstångseffekt då ”handtaget” har en infästning och ju längre ut från den du lyfter desto lättare blir det. :pHahaha, oavsett hur maskinen ser ut kan vi komma överens om att den med all säkerhet tillhör en av ”fysikens sex enkla maskiner”.
Peter förklarade dock principen med block, och det var ju inte fysiken jag ifrågasatte som sagt. (Snarare inlägget om trådskaparens vikt bara)
Men handlar det om en press så har du nog rätt i att ”hävstången” är troligast i alla fall. -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.