skillnad på vanlig bänkpress och i smith?

Home Forums Allmänt om gymträning skillnad på vanlig bänkpress och i smith?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 27 total)
  • Author

Hej, jag undrar om det är någon stor skillnad mellan att köra vanlig bänkpress och bänkpress i smith maskin?

Mvh

När vi ändå är inne på det här med smithmaskin, på vissa gym är smithmaskinerna lätta som fjädrar (Nautilus smithmaskin vad jag vet), Och vissa andra är mycket tyngre.

Hur mycket behöver man lägga på för att stången ska väga 20 kg? Har för mig att det ska spela någon roll hur mycket vikt man har innan den räknas som en 20kg:s stång. (På dem lätta)

Kan ställa still med problem eftersom man inte får röra sig naturligt.

Yaldish wrote:
    När vi ändå är inne på det här med smithmaskin, på vissa gym är smithmaskinerna lätta som fjädrar (Nautilus smithmaskin vad jag vet), Och vissa andra är mycket tyngre.

Hur mycket behöver man lägga på för att stången ska väga 20 kg? Har för mig att det ska spela någon roll hur mycket vikt man har innan den räknas som en 20kg:s stång. (På dem lätta)

På mitt gym har vi 2 olika Precor-smithar. En med draghjälp där stången/maskinen väger 5kg samt en vanlig där den väger 23kg. Är vanliga 20kg stänger i båda.

Yaldish wrote:

Vissa väger 18kg vissa 20kg, antar att man plusar på vikten för ”kolvarna” eller vad man kallar dem, men sen har det med konstruktionen att göra, vissa är fint smorda och går jämnt och bra, vissa trögare. Därför är det svårt att säga hur mycket det handlar om i motstånd osv.

Jag tycker smith är bra när man kör tungt och inte har någon som kan passa. Är man helt nybörjare så är det kanske inte att rekommendera, bättre att öva upp balans och rörelse med fria vikter först.

Att det skulle skilja runt 20kg från vanlig bänk låter helt sjukt, men så är det kanske för somliga, för mig handlar det nog om runt 5kg.

Jag är precis lika stark i båda! tycker att pressa tungt går dock lättare med fri stång.
    Då en smith maskin ger friktion ”stavning” som gör att det går mera trögt.

Jag tar mer i fri … tycker inte om banan i smith

Ligger stången alltid på 20 kg på en Smith maskin?

nocantdo wrote:

Nej, vissa väger 30kg allt som allt…

Maxrackstången på gymmet väger 15kg, börjar alltid med att hänga på 5kg för att räkna snabbare.
    Smithen på jobbgymmet är märkt med 30kg, så det skiljer en hel del i bara vikt.
    Sen tillkommer rörelsebana, att man inte behöver balans osv.

nocantdo wrote:

På Friskis & Svettis i Hudiksvall har de märkt ut smithstången som 11 kg, men det stämmer inte. Kanske om man kopplar dit motvikterna som det finns möjlighet till. Nu vet jag i o f s inte varför de ens finns där, bara klumpigt och stången glider sämre. Om man inte klarar av att hantera en smithstång på 20 kg så har man ingenting i smithmaskinen att göra ändå.

på gymmet hemma i skara säger de att stången(ink grejerna som följer med i rörelsen) väger 27.5kg, ingen anning om de stämmer, kör sällan smith, anser som de tidigare att man bör köra på fristång om man inte har ngt anledning att köra pån, kan köra smalbänk i smith ibland.

15kg väger stången på mitt gym.

På sportlife i uddevalla väger den 15lb har jag för mig, vääldigt lite

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 27 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.