- This topic is empty.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
- You must be logged in to reply to this topic.
Home › Forums › Allmänt om gymträning › Sömn!?
Jag har alltid funderat på det här med hur viktigt sömn är, men aldrig fått något riktigt svar. Hur pass viktigt är första nattens sömn, då man tidigare under dagen tränat ”tung träning”? Sover man dåligt första natten, blir uppbyggnaden sämre då? Även om man ”tar igen” de timmarna man missat de andra närliggande dagarna? :what:
Du kan inte ”ta igen” sömn.
Exempelvis ska du inte vara vaken i 3 dygn för att sedan sova 24 timmar.
Du bör åtminstone få 6 timmar per dygn, sen är det väldigt individuellt vad man mår bra och vad man ”behöver”.
En natt hit och dit med dålig sömn spelar ingen roll. Det finns t.o.m. forskning på prestationsförmåga i både styrke- och uthållighetsidrott efter en natt med dålig sömn.
Men kroniska sömnproblem är aldrig bra, varken för hälsan eller prestationen.
tack för svar! mkt uppskattat!
Men då behöver inte jag ge något svar
Klart du får;)
Jag har också hört att kroppen förbrukar mest kroppsfett under tiden man sover, för att den vill ta ifrån den enklaste energikällan stämmer detta?
Men sömnen är väldigt viktig för återhämtning och tillväxt, utan sömn så växer vi inte som vi ska så kom ihåg, Tain hard, Eat hard, Sleep hard!
BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.
Varje månad i BODY