Squat

• This topic is empty.
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author

Tja tänkte höra med alla här på forumet vad ni tycker om squatten. Hur djupt måste man gå för att det ska vara ett godkänt lyft egentligen?
    Har länge trott att man måste gå så djupt att låren är parallella med marken, men har trots detta sett flera ”världsrekord” som jag själv tycker ser väldigt tveksamma ut.

Få höra vad ni tycker :)

Billybadass wrote:
    Tja tänkte höra med alla här på forumet vad ni tycker om squatten. Hur djupt måste man gå för att det ska vara ett godkänt lyft egentligen?
    Har länge trott att man måste gå så djupt att låren är parallella med marken, men har trots detta sett flera ”världsrekord” som jag själv tycker ser väldigt tveksamma ut.

Få höra vad ni tycker :)

[http://www.fairmontstate.edu/images/userimages/kphilyaw/page_6705/squat%20rules.pdf]

jaa de e klart, men har fått intrycket av att det inte alltid följs… :|

Billybadass wrote:

Menar du att du sett folk som fått en böj godkänd på tävling utan att den egentligen varit godkänd? :what:

Billybadass wrote:

Självklart förekommer det felaktiga bedömningar i en bedömningssport. Tvivlar dock på att det skett under världsrekord. Länka gärna till en film som visar ett egentligen ogiltigt sådant. :pop:

Du har antagligen sett på youtube. Det finns olika förbund, där olika regler gäller. Inom IPF, som vi från Sverige nästan uteslutande tävlar inom krävs det att vecket vid höften är under knäts högsta punkt för en godkänd knäböj. I det extrema förbundet i USA (minns inte vad det heter) så används extremare utrustning och det krävs bara att man är parallell med golvet (tror jag).

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.