Statistik – hur bokför och analyserar ni era framsteg på gymmet?

Home Forums Allmänt om gymträning Statistik – hur bokför och analyserar ni era framsteg på gymmet?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 21 total)
  • Author

För att hålla koll över framstegen vill jag logga min träning på ett smart sätt.

Just nu använder jag Excel och jag tror att det duger men jag får inte till kolumnerna.

Hur för ni dagbok för att se om ni lyfter mer kg på en övning?

Jag skriver i en ”träningsdagbok” som jag sedan går tillbaka i och jämför med exempelvis föregående pass.
    Excel är hur bra som helst förutsatt att man kan det, jag är lyckligt lottad och var tvungen att lära mig det under min utbildning men det finns böcker att köpa/hemsidor där du kan lära dig hur du arbetar med t.ex. cellerna i Excel.

Jag brukar ha med mig ett papper och skriva på. Sen skriver jag in det i journalen här på forumet när jag kommit hem :)

[img=http://forum.body.se/attachment.php?attachmentid=83678&stc=1&thumb=1&d=1299619723]

Tommy Ivarsson wrote:
    Jag brukar ha med mig ett papper och skriva på. Sen skriver jag in det i journalen här på forumet när jag kommit hem :)

Klockrent.
    Med ett så lättöverskådligt papper har jag än mer förståelse för varför du för Internet-journal! :D

Ok, jag ska förklara bättre.

Jag kör en övning med 3*12 och kör med 10kg. Det blir totalt 360kg. Nästa gång har gör samma övning så klarar jag 2*12 + 1*13 med 10 kg. Då blir det totalt 370kg och jag har presterat bättre än förra gången. Hur ställer ni upp det på ett snyggt sätt i Excel så ni kan få grafer och dyl.?

Annars går det enkelt att skriva 3*12 med 10kg. Nästa gång är det 3*12 med 11kg. Detta förutsatt att man orkar köra tre set med 1 kg extra i varje set.

Problemet uppstår när jag inte klarar av samma antalet reps i övningen och/eller det skiljer i vikt (totalt).

Jag vill på ett enkelt sätt kunna registrera och läsa om jag har lyft mer totalt sätt i en övning.

Om du alltid kör 3 set så kan helt enkelt göra 3 kolumner, ett för varje set, som du matar in antalet reps i. På så sätt kan du hålla reda på olika antal reps per set.
    Jag har med mig ett papper som ser ut ungefär som bifogad bild. I varje ruta fyller jag i antal reps och vikt per rep. Eftersom jag kör upp till 3 set per övning fungerar detta bra för mig. När lappen tar slut fyller jag in siffrorna i excel och gör en vacker graf över utvecklingen. Excel kan ju även summera seten/repsen åt en om man är intresserad av totalvikter etc. På lappen har jag även lite extra plats för att kunna skriva lite kommentarer etc som kan vara intressanta att se inför nästa träningspass eller i efterhand.

Malmberg wrote:
    Om du alltid kör 3 set så kan helt enkelt göra 3 kolumner, ett för varje set, som du matar in antalet reps i. På så sätt kan du hålla reda på olika antal reps per set.
    Jag har med mig ett papper som ser ut ungefär som bifogad bild. I varje ruta fyller jag i antal reps och vikt per rep. Eftersom jag kör upp till 3 set per övning fungerar detta bra för mig. När lappen tar slut fyller jag in siffrorna i excel och gör en vacker graf över utvecklingen. Excel kan ju även summera seten/repsen åt en om man är intresserad av totalvikter etc. På lappen har jag även lite extra plats för att kunna skriva lite kommentarer etc som kan vara intressanta att se inför nästa träningspass eller i efterhand.

Ja, så långt är jag med.

Det är när du vill summera totalt hur mycket du har lyft under en övning som tabellen ställer sig på tvären.

Självklart går detta att skapa på ett manuellt sätt, jag tänkte på ett mer automatiskt sätt.

t ex.
    set, rep, vikt, totalt
    Benböj 4, 12, 80, 3840
    Nästa pass med samma övning kommer jag förhoppningsvis öka i tot. och hur registrerar jag det på ett bra sätt och inte:
    Benböj 4, 12, 81, 3888?

Gör jag så här så blir det en ny rad för varje bång jag kör benböj.

Gym Buddy på Iphone. Smidigt helt enkelt

suislalune wrote:
    Gym Buddy på Iphone. Smidigt helt enkelt

Nu var det iofs Excel som gällde och jag har ingen Iphone.

Jag får väl skriva ett eget program för detta.

Någon som vill vara med och kravställa?

Har skiten i huvet. borde skaffa lika sexigt papper som Tommy iof :)

simsalabim wrote:
    Nu var det iofs Excel som gällde och jag har ingen Iphone.

Var inte frågan hur vi valde att logga våra kg-ökningar?

simsalabim wrote:
    Hur för ni dagbok för att se om ni lyfter mer kg på en övning?

Kan det inte vara en lösning att räkna ut snittvikten per rep också? Det blir ju iofs två staplar, men du ser ju att snittvikten per rep ökar även om du inte orkar lika många reps på den högre vikten?

Jag har också allt i huvudet. Behövs ingen journal.

Jag kör ett super simpelt text doc i windows, kollar innan varje pass hur jag körde föregånde pass och bestämmer innan gymmet minimum reps/vikt.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 21 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.