Större muskler = mer set & reps?

Home Forums Allmänt om gymträning Större muskler = mer set & reps?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • Author

Jag undrar om större muskler behöver fler set / reps?

Tex så kan man se att när proffs tränar så brukar de ligga på mer repsantal och setantal än många andra. (eller?)

Vilket får mig att fundera på om det är för att de har större muskler vilket kräver mer arbete för vidare byggning?

Nej!

Sluta titta på hur proffs kör, dom är genetiska freak med kroppen full av medicin, du ska inte köra som proffsen :)

Om inte jag helt misstar mig så är större muskler helt enkelt antingen systematisk uppbyggnad under många år av hård träning med normalt antal reps +set (+ en sjukt bra genetisk uppsättning och en bra kosthållning) alternativt att man kör maxstyrka på få repetitioner för att få en explosiv kort muskel som då ser ”större” ut…?

Variation är väl och förespråka , mixa sin träning med tunga perioder / lätta perioder , byta ut övningar etc .. och lite som Gober sa, Karamell pojkarna ska man inte titta på …

Gober wrote:
    Nej!

Sluta titta på hur proffs kör, dom är genetiska freak med kroppen full av medicin, du ska inte köra som proffsen :)

Jag har aldrig sagt att jag ska köra som proffsen. Frågan som ligger i botten är om man med större muskler behöver mer set och rep för att underhålla och bygga, eller räcker det med högre vikt?

Edit, det här har inget att göra med hur proffsen har byggt för att bli större eller vikten av variation etc. Det enda jag undrar är ovanstående.

Svar : NEJ inte mer set o rep :) , sen är det ju alltid bra o köra tungt med korrekt utförande :) , jag förespråkar variation ^^

Dementis wrote:
    Jag har aldrig sagt att jag ska köra som proffsen. Frågan som ligger i botten är om man med större muskler behöver mer set och rep för att underhålla och bygga, eller räcker det med högre vikt?

Edit, det här har inget att göra med hur proffsen har byggt för att bli större eller vikten av variation etc. Det enda jag undrar är ovanstående.

Det som gör att proffsen klarar att köra mer är ju förutom bra gener och många års träning doping, det ger mycket bättre återhämtning, och i det fallet kan mer träning ge mer muskler. Men har du inte dessa förutsättningar så gäller inte dessa regler för att få stora muskler.

Sen är det olika syn på vad som är lagom för maximala resultat, somliga förespråkar mer, somliga mindre.

Själv tror jag på mindre volym, hård träning, bra utförande och långsiktig uppbyggnad.

Det finns ju dock en regel som gäller oss alla, för att fortsätta öka måste du öka dina vikter på gymmet hela tiden. Sen om du kör 6 eller 12 reps är upp till dig och vad du tycker fungerar bäst.

Periodisering av olika antal reps kan ju vara en bra ide.

Fast jag är inte ute efter vad folk tror eller vilka olika syner folk har.

Det måste ju finnas fakta/studier på om större muskler kräver mer set och rep för att underhållas och bygga eller om det räcker med högre vikt.

Lalle, om nej. Varför förespråkar folk oftast att man ska träna med färre set på biceps eftersom det är en mindre muskel? Det skulle ju i princip innebära att mindre muskler kräver färre set? (spekulerar)

Dementis wrote:

Det måste ju finnas fakta/studier på om större muskler kräver mer set och rep för att underhållas och bygga eller om det räcker med högre vikt.

Lalle, om nej. Varför förespråkar folk oftast att man ska träna med färre set på biceps eftersom det är en mindre muskel? Det skulle ju i princip innebära att mindre muskler kräver färre set? (spekulerar)

Det finns massor av fakta och studier, googla så hittar du.

Mindre muskler behöver mindre volym, dessutom kör du basövningar får dina mindre muskler träning i dessa. Finns många som har bra biceps utan att köra dedikerad träning till just biceps då du tränar dem när du kör rygg. Triceps får massor av träning från pressövningar och behöver inga megapass för att växa.

Vader är väll den muskelgrupp som verkar behöva lite mer träning för många. Kanske för den används så mycket i vår vardag (gå upp för trappor osv).

Så ja, generellt så kräver mindre muskelgrupper mindre set.

Det finns studier på antal set och muskelutveckling som visat att det inte är någon större skillnad på att köra tex 2 eller 4 set. Beror ju självklart på hur hårt och effektivt du tränar.

Dementis wrote:

Jag kör Biceps precis som alla andra muskler , alltid 4 övningar , sen varierar jag tunga perioder med lättare (färre reps / mer reps), varierar övningar … kan ju nämna att jag vägde 58 kilo 1995 innan jag började träna, hade väl kanske 25 cm biceps , idag har jag 45 cm´s .. är vintertid alltid runt 100 kilo , nu är jag i deff inför fitnessfive kvalet , ligger på 92 , men ska ner 5-6 kilo till … så funkar det för mig o träna så här =) ? .. kontenta : 92 kilo med 45cm biceps och utan färre set på biceps , funkar för mig som du förstår , men jag är jag och vi är alla olika :)

Shrimpy wrote:
    Om inte jag helt misstar mig så är större muskler helt enkelt antingen systematisk uppbyggnad under många år av hård träning med normalt antal reps +set (+ en sjukt bra genetisk uppsättning och en bra kosthållning) alternativt att man kör maxstyrka på få repetitioner för att få en explosiv kort muskel som då ser ”större” ut…?

Påverkan på muskellängd är en myt, dina muskelfästen sitter där de sitter.

Challemannen wrote:
    Påverkan på muskellängd är en myt, dina muskelfästen sitter där de sitter.

Nja, beroende på hur långa muskler du har så kommer det ju rent visuellt se olika ut, eller hur?

Gober wrote:
    Nja, beroende på hur långa muskler du har så kommer det ju rent visuellt se olika ut, eller hur?

jag vet inte riktigt om jag förstår hur du menar..
    Absolut beror det ju på hur långa muskler du faktiskt har men det går inte att förändra.

Challemannen wrote:
    jag vet inte riktigt om jag förstår hur du menar..
    Absolut beror det ju på hur långa muskler du faktiskt har men det går inte att förändra.

Självfallet inte, men påståendet var väll att man har lättare för att bli ”muskulös” med en viss typ av muskler, som helt enkelt ger större muskler.

Edit, jag som inte läste att det du svarade på handlade om att träna för att få kort muskel. My bad :)

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.