Home › Forums › Allmänt om gymträning › stretcha efter gympass?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
18 oktober, 2010 at 19:43 #64212Anonym anvandareMember18 oktober, 2010 at 19:43 #438069Anonym anvandareMember
Har hört att man sliter ner musklerna om man strecthar och efter gympass? man gör typ ”såren” i muskeln som uppstår när man tränar större och muskeln kräver längre återhämtning.
är det sant ? för jag tycker det känns som att man får typ klumpiga muskler när man inte stretchar .. tacksam för svar!!
18 oktober, 2010 at 19:59 #438070Anonym anvandareMemberake wrote:Har hört att man sliter ner musklerna om man strecthar och efter gympass? man gör typ ”såren” i muskeln som uppstår när man tränar större och muskeln kräver längre återhämtning.är det sant ? för jag tycker det känns som att man får typ klumpiga muskler när man inte stretchar .. tacksam för svar!!
Stretcha före passet efter en ordentlig uppvärmning. Håll dig varm under hela passet. Stretcha även efter passet.
Du får finare och ”bättre” muskler av att stretcha och dessutom minskar du risken att skada dig.
Och ja, du får mer flexibilitet i musklerna och lederna av att stretcha.18 oktober, 2010 at 20:02 #438071Anonym anvandareMemberJag ser fram emot vad jag hoppas bli en diskussion.
18 oktober, 2010 at 20:17 #438072Anonym anvandareMemberTänkt alla dessa sköna människor som böjer och töjer sig mer än de tränar på gymet. Om
jag får säga vad jag tror så är stretching mer eller mindre bortkastad tid. Tänker
naturligtvis inte backa upp mitt påstående med någon referens, eftersom det är min
högst personliga åsikt.18 oktober, 2010 at 20:33 #438073Anonym anvandareMemberGettodachoppa wrote:Tänkt alla dessa sköna människor som böjer och töjer sig mer än de tränar på gymet. Om
jag får säga vad jag tror så är stretching mer eller mindre bortkastad tid. Tänker
naturligtvis inte backa upp mitt påstående med någon referens, eftersom det är min
högst personliga åsikt.Att gå igenom kroppen på 10-15min två gånger per dag ser jag inte som bortkastad tid.
Har alltid tyckt att styrketräning bör kompletteras med både aerobisk träning och stretching, för att få maximal resultat.18 oktober, 2010 at 20:54 #438074Anonym anvandareMemberJag kan ju i princip inte argumentera emot någon som säger att
stretching verkligen fungerat för just honom eller henne. Men själv har
jag stretchat ofantligt mycket under tidigare år, och lade tvärt av en
dag. Och skillnaden mellan då och nu är den att jag inte töjer och böjer
mig. Jag är minst lika smidig runt axlar, baksida lår och andra delar av
kroppen som för några år sedan.Och jag tror inte att jag är unik på något sätt.
Det finns säkert en mängd faktorer som spelar in, och får jag köra vidare
med gissningsleken så kan en stor betydelse ligga i hur man egenligen
beter sig på gymet. Jag har väl aldrig varit en slit-och-släng-gubbe som
baxat upp vikterna på de mest konstiga vis. Lugnt, städat och med långa
fina rörelsebanor har varit min melodi.Man kan plåga kroppen och plåga kroppen. Då kanske stretching är
nödvändigt för att i alla fall hjälpligt hålla ihop under några år till.18 oktober, 2010 at 20:55 #438075Anonym anvandareMembermicrowave wrote:Stretcha före passet efter en ordentlig uppvärmning. Håll dig varm under hela passet. Stretcha även efter passet..Skall man stretcha, skall man stretcha efter. Inte före. Stretching försämrar den maximala kraftutvecklingen ett antal timmar – inte direkt optimalt före träning.
18 oktober, 2010 at 21:24 #438076Anonym anvandareMemberHar i ”princip” aldrig stretchat i mitt styrketränande liv. Jag har haft minimalt med skador och är fortfarande väldigt smidig. Jag resonerar som så att man ”stretchar” under styrketräningen, då man med vikter kan gå djupare än vad man annars kan göra..IMO
Måste bara fråga, På vilket vis kan man få bättre och snyggare muskler om man stretchar ?Enda sättet att få snyggare muskler enligt mig är att fortsätta träna och låta åldern göra sitt
18 oktober, 2010 at 21:28 #438077Anonym anvandareMemberEizbear wrote:Måste bara fråga, På vilket vis kan man få bättre och snyggare muskler om man stretchar ?Enda sättet att få snyggare muskler enligt mig är att fortsätta träna och låta åldern göra sittKan vara så att man får hemskt framåtroterande axlar om man kör alldeles för mycket bröst och alldeles för lite rygg/baksida axlar. Då kan det vara en fördel att stretcha ut bröstet, eller att börja köra med full ROM då, förstås.
Eller så utför man full ROM i övningarna och tränar hela kroppen så slipper man ens få det problemet från första början.
18 oktober, 2010 at 21:33 #438078Anonym anvandareMemberHar inte sett någon lyckats med att stretcha ut framåtroterande axlar, likamindre stretcha bort en ankröv… Men det kanske bara är jag
Men jag tror jag förstår vad du menar..
19 oktober, 2010 at 00:10 #438079Anonym anvandareMemberSka du stretcha så stretcha efter passet! Upp till dig själv att avgöra om det är värt tiden, vissa lägger stor vikt vid att kunna utföra övningar med full ROM och vara smidiga medan andra bara vill bli stora och skiter fullständigt i huruvuda det inskränker på rörligheten.
Tänk på: Rörlighet och instabilitet oftast går hand i hand, desto rörligare du är desto instabilare är leden.
Ska du stretcha statisk vilket är det vanligaste så håll i minst 20 men gärna 30sekunder åt gången. Man ser allt för ofta folk hänga och gunga i ytterlägena samt hålla 5-10 sekunder och sedan tröttna.. Det är bara bortkastad tid.
PNF-strething är den metod som visat bäst resultat men den kräver lite kunskap och är oftast lite bökigare än en vanlig statisk stretch.
Om du mot förmodan skulle vilja stretcha innan aktivitet så använd dig utav dynamisk stretch där du aktivt använder hela ledens rörelseomfång utan att hålla i ytterlägena. Undvik ballistisk stretch då denna metod är lite kontroversiell och har tveksam effekt.
Personligen stretchar jag de områden där jag känner mig stel och visst har det effekt, huruvida det försämrar min styrkeutveckling med någon % hit eller dit anser jag vara skit samma. Hellre då att jag är rörlig nog att kunna utföra övningar tekniskt korrekt och med full ROM.
19 oktober, 2010 at 00:20 #438080Anonym anvandareMemberSkrivet av joachim Bartoll i en annan tråd.
Quote:Att utföra traditionell stretching efter ett träningspass kan försämra din återhämtningsförmåga. Under ett träningspass orsakar du små mikroskopiska skador på musklerna som tränas. Du kan likna dem vid små skärsår. Om du stretchar muskeln direkt när dessa uppstått kommer du att göra dessa skärsår större – dock utan att tillföra någon tillväxtstimulans. Detta gör att det kommer att ta längre tid för kroppen att reparera och återhämta sig mellan passen.19 oktober, 2010 at 13:04 #438081Anonym anvandareMemberJag stretchar de stora musklerna såsom ben, ”jumske?”, rygg. Struntar i biceps triceps osv osv.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.