stretching

Home Forums Allmänt om gymträning stretching

  • This topic is empty.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author
    Posts
  • #85141
    #865594

    Hej,

    Läste nyligen att nedbrytande av muskelceller (för att sedan efter träning bygga upp bla. med hjälp av proteiner) inte bara sker när man lyfter vikten men även när man sänker den. Hantelpress tex.

    När man sänker hantlarna sträcks muskeln ut vilket då enligt texten, tar på musklerna mer än vid lyftet.

    Är det, om detta antagande är korrekt, absolut nödvändigt att stretcha musklerna efter varje pass? Hur viktigt är stretchning enligt er? Och vad har det för positiva resultat förutom minskad risk för skador?

    mvh,

    dbbb

    #865595

    Ingen som helst positiva resultat, åtminstone inte muskelmässigt…

    #865596

    Orsaken till detta är inte att muskeln sträcks ut, det är inte samma sak som att strecha den. Det handlar om Koncentrisk och Excentrisk träning. Koncentrisk träning är när du belastar muskeln och drar ihop den, excentrisk träning är när du släpper ut en belastad muskel under tryck.

    Ta en vanlig bensparksmaskin som exempel, koncentriken är när du sparkar ut, excentriken är när du släpper ner långsamt. Dessa två är samma typ utav ansträngning, fast den excentriska biten är en för mild ansträngning för att muskeln skall orka dras ihop under den aktuella belastningen.

    Den fasen ska, ifall man håller sig till strikt utförande och gör allting enligt boken, ta ungefär dubbelt så lång tid som den koncentriska fasen. Och då skickar den excentriska fasen ut mer anabola signaler till kroppen sammanlagt, än den koncentriska.

    Det är lite snurrigt, och jag kan inte förklara det överdrivet detaljerat, för jag är inte tillräckligt hemma på hur detta med signalering funkar, men så är ska det tydligen vara i alla fall.

    Muskler kan bara dra ihop sig, men belastningen kan bli så tung att muskeln inte orkar dra ihop sig.

    #865597

    mycket intressant…tack!

    ska verkligen ta nytta av den infon när jag tränar!

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.