Home › Forums › Allmänt om gymträning › Styrka/Massa
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
1 april, 2010 at 01:04 #57949Anonym anvandareMember1 april, 2010 at 01:04 #324879Anonym anvandareMember
Hallå, jag börjar bli lite förvirrad angående hur man ska träna för att bli stark (strongman stark). Jag har läs en del på hemsidor och både Pudzianowski och Samuelsson kör 6 set per övning (2 övningar) med 6-1 reps. Detta enligt två YouTube filmer på Pudzianowski och enligt Samuelssons bok STARK.
Jag blir då lite förvirrad när det på en del andra ställen här på BODY tex. ([https://www.body.se/content/traning/artikel.asp?CID=60]) står att man ska göra 3 set med 5 reps.
Jag inser att inget av dem är helt fel eller helt rätt. Undrar bara vilket av uppläggen som är optimalast för vad. Om det ena ger mer massa resp. strongman styrka?
Vad tror ni? :up:
1 april, 2010 at 01:37 #324880Anonym anvandareMemberSå som jag har förstått allting så innehåller träning för råstyrka många set och få reps (1-5), medans (mer) volymbyggande träning bygger på att köra kort vila mellan varje set och hålla sig i ett litet högre intervall på repsen (5-12?). Sen så vet jag inte hur allt är i praktiken, olika träning fungerar bra på olika personer.
Själv har jag börjat köra lite mer styrkebaserad träning för tillfället, vilket innebär fler set och mindre reps (då jag även har lite komplement övningar efter de tunga primära övningarna).
Men om du satsar på strongman så finns säkert mycket bra tips i din bok, Samuelsson är väll inte känd för att vara svag iaf …finns helt säkert folk på detta forum som är kunnigare än mig dock!1 april, 2010 at 12:01 #324881Anonym anvandareMemberHahaha, nää han är ju inte så svag, Samuelsson :p
Låter som ett bra resonemang att köra lite fler set med färre reps. Det är ungefär det jag gör nu fast ska nog gå er lite i antalet reps iaf. :up:
1 april, 2010 at 13:56 #324882Anonym anvandareMemberOk men säg så här då: om ni skulle va med i en strongman tävling om ett år, hur skulle ni då träna? :pop:
1 april, 2010 at 19:52 #324883Anonym anvandareMemberBillybadass wrote:Ok men säg så här då: om ni skulle va med i en strongman tävling om ett år, hur skulle ni då träna? :pop:Hade tränat mycket med klassiska strongmanredskapen och anpassat till deras grenar, annars är man nog helt körd oavsett styrka misstänker jag.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.