Home › Forums › Allmänt om gymträning › Styrke träna och motionera sammtidigt?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
8 februari, 2011 at 20:43 #404327Anonym anvandareMember
Tjena, tänkte kolla styrketränar 4 dagar i veckan. Sen skulle jag vilja hålla igång och springa lite. Kanske tappa lite fett på samma gång. Vet att det inte riktigt går ihop och bygga samtidigt som att tappar fett.
Men ska jag Springa, jogga, jogga sakta eller gå efter gymmet? för att få bäst effekt.
MvH Martin
8 februari, 2011 at 20:43 #62278Anonym anvandareMember8 februari, 2011 at 22:10 #404328Anonym anvandareMemberEnligt vad jag läst så ska de vara bättre att köra cardio dagarna du inte lyfter.
8 februari, 2011 at 22:26 #404329Anonym anvandareMemberOm muskelökning med minimal fettökning är det viktigaste för dig och konditionens hälsomässiga fördelar är oväsentliga så gör du bäst i att strunta helt i konditionsträning. Styrketräna bara och håll dig normalaktiv i vardagen, typ promenera från a till b, ta cykeln etc.
8 februari, 2011 at 23:24 #404330Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Om muskelökning med minimal fettökning är det viktigaste för dig och konditionens hälsomässiga fördelar är oväsentliga så gör du bäst i att strunta helt i konditionsträning. Styrketräna bara och håll dig normalaktiv i vardagen, typ promenera från a till b, ta cykeln etc.personligen tränade jag på detta sätt i ca 6 år, sedan lade jag om helt och skärpte kosten, började springa ca 1 mil i veckan och styrketräna 4 ggr i veckan. Jag har aldrig varit starkare, aldrig sett snyggare ut, aldrig haft så lite underhudsfett, aldrig varit så bra i tempramentet, har massor av mer ork i -allt- vad vardagen heter.
Dock så har jag inte samma mått över armarna, men de ser fanken så mycket bättre ut. Tycker jag iaf
Med andra ord, jag gillar det!
Idag exempelvis, körde jag ben ganska hårt, la in lite teknikträning på marklyften, körde pullups med vikt kring midjan, sen sprang jag 2,5 km på ca 11 minuter, in och körde några set hantelcurls och dagens pass var klart (körde spring mitt i passet för då var maskinen ledig )
9 februari, 2011 at 10:03 #404331Anonym anvandareMemberleiflennart wrote:personligen tränade jag på detta sätt i ca 6 år, sedan lade jag om helt och skärpte kosten, började springa ca 1 mil i veckan och styrketräna 4 ggr i veckan. Jag har aldrig varit starkare, aldrig sett snyggare ut, aldrig haft så lite underhudsfett, aldrig varit så bra i tempramentet, har massor av mer ork i -allt- vad vardagen heter.Dock så har jag inte samma mått över armarna, men de ser fanken så mycket bättre ut. Tycker jag iaf
Med andra ord, jag gillar det!
Idag exempelvis, körde jag ben ganska hårt, la in lite teknikträning på marklyften, körde pullups med vikt kring midjan, sen sprang jag 2,5 km på ca 11 minuter, in och körde några set hantelcurls och dagens pass var klart (körde spring mitt i passet för då var maskinen ledig )
Härligt att då mår så bra av den kombinerade träningen!
Kör själv komb. träning med både styrka å löpning och har så gjort sedan jag började styrketräna och tävla i athletic fitness. Min egen erfarenhet är att trots att högintensiv konditionsträning i sig är katabolt så har jag haft lättare att bygga massa och blir även starkare av att också hålla uppe konditionen. Detta av den naturliga orsaken att en bra kondis ger en bättre syretillförsel till musklerna vilket borgar både för bättre styrkeuthållighet och muskeltillväxt. Hur lätt du behåller massan är så klart också en genetisk aspekt.Fortsätt som du gör, både hög- och lågintensivt och njut av att du mår så bra!
9 februari, 2011 at 10:52 #404332Anonym anvandareMemberleiflennart wrote:Med andra ord, jag gillar det!Konditionsträningens påverkan på ditt gillande är inte vad som diskuteras. Utan dess effekt på muskeltillväxt
aix wrote:Detta av den naturliga orsaken att en bra kondis ger en bättre syretillförsel till musklerna vilket borgar både för bättre styrkeuthållighet och muskeltillväxt.Det var mer än jag visste faktiskt. Jag säger inte att du har fel men du får gärna dela med dig av källorna för jag har aldrig läst att konditionsträningens effekter skulle ha den indirekta fördelen som överstiger signalmekanismerna från träningen.
9 februari, 2011 at 11:35 #404333Anonym anvandareMemberSamtliga studier jag läst på ämnet drar samma slutsats som Eddie.
Erfarenheten säger dock båda ja och nej. Det hela handlar om hur mycket man tränar kondition i förhållande till styrketräningen, samt vilken nivå du befinner dig på.Har sett många fall, då folk gjort sina bästa ökningar efter att fört in lite konditionsträning på schemat. Med en ökad kondition har vilotiden mellan seten minskat. Dem har kunnat träna hårdare och intensivare än tidigare. Så kvaliteten har ökat på styrketräningen.
Däremot har det blivit en motsatt effekt när dem ökat på konditionsträningen, vanligaste har varit att utvecklingen på gymmet bromsas kraftigt.Min slutsats har varit att, är konditionen körd i botten, finns det goda möjligheter att lågfrekvent konditionsträning innebär ökningar på gymmet.
Har man däremot en hyffsad kondition så kan lågfrekvent konditionsträning bromsa utvecklingen på gymmet.Har inga som helst goda erfarenheter av styrketräning i kombination med konditionsträning som varit mer än 2ggr i veckan. När målet varit att bygga muskler.
9 februari, 2011 at 12:21 #404334Anonym anvandareMemberEddie Vedder;1094929 wrote:Konditionsträningens påverkan på ditt gillande är inte vad som diskuteras. Utan dess effekt på muskeltillväxtTack för den nödvändiga reflektionen… Jag trodde ju nämnligen på fullaste allvar att det var ”konditionsträningens påverkan på mitt gillande” som togs upp(?)… Ibland förundras man över dessa gamla forumrävar, som lägger in tusentals inlägg per år, varför de måste hålla på så?
Ursäkta för mitt subjektiva omdöme över träningsformen Eddie Vedder.
9 februari, 2011 at 13:13 #404335Anonym anvandareMemberJa tyvärr! så är han så!
9 februari, 2011 at 13:43 #404336Anonym anvandareMemberleiflennart wrote:Ursäkta för mitt subjektiva omdöme över träningsformen Eddie Vedder.Varför citerade du mig om det inte var ett svar på mitt inlägg då? Om det nu är din subjektiva upplevelse finns ju ingen anledning att citera mig.
Ingen har sagt att man inte kan bli stor och stark med konditionsträning. man kan vara kedjerökare och få grymma resultat också. Att jag svarade dig var för att jag såklart trodde att ditt inlägg var riktat till mig. Eftersom du citerade mig.
Förlåt att jag inte tömde hela smilieylistan, ibland känns diskussioner på forumet som att gå på krossat glas.
9 februari, 2011 at 15:12 #404337Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Varför citerade du mig om det inte var ett svar på mitt inlägg då? Om det nu är din subjektiva upplevelse finns ju ingen anledning att citera mig.Ingen har sagt att man inte kan bli stor och stark med konditionsträning. man kan vara kedjerökare och få grymma resultat också. Att jag svarade dig var för att jag såklart trodde att ditt inlägg var riktat till mig. Eftersom du citerade mig.
Förlåt att jag inte tömde hela smilieylistan, ibland känns diskussioner på forumet som att gå på krossat glas.
Det var en reflektion av det du skrev med hänsyn till trådskaparens fundering. Därför citerade jag dig. Klart att jag kunde ha skippat citera dig men jag gjorde det helt enkelt så att trådskaparen kunde läsa vad jag hade för träningsfilosofi gentemot vad du skrev.
Så jag ursäktar om jag postade ett inlägg som var otydligt. Jag håller med om din reflektion kring forumets beskaffenhet i vissa diskussioner, vissa bör kliva av sin höga häst och spänna av lite *smiley*.
9 februari, 2011 at 15:22 #404338Anonym anvandareMemberleiflennart wrote:Det var en reflektion av det du skrev med hänsyn till trådskaparens fundering. Därför citerade jag dig. Klart att jag kunde ha skippat citera dig men jag gjorde det helt enkelt så att trådskaparen kunde läsa vad jag hade för träningsfilosofi gentemot vad du skrev.Okej, då missuppfattade jag det. Jag tolkade det som ett svar. Poängen är ju helt enkelt att det är skillnad på anekdoter och fakta. Att konditionsträna mycket är mer negativt än positivt för muskelutveckling. Men man kan både trivas och prestera grymt genom kombinationen.
11 februari, 2011 at 13:07 #404339Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Konditionsträningens påverkan på ditt gillande är inte vad som diskuteras. Utan dess effekt på muskeltillväxtDet var mer än jag visste faktiskt. Jag säger inte att du har fel men du får gärna dela med dig av källorna för jag har aldrig läst att konditionsträningens effekter skulle ha den indirekta fördelen som överstiger signalmekanismerna från träningen.
Jag vågar ärligt talat heller inte svära att jag till 100% har rätt då informationen är ifrån mina lärare (nutritionister/dietister på The Academy). Men jag är själv nyfiken på bakgrunden av det och dess källor sen innan och kommer fråga dem igen när jag läser slutfasen av min PT utbildning. Låter iaf inte alls orimligt att ökad syretillförsel också ska kunna främja muskeltillväxten. Men smtidigt har jag hela tiden varit förbryllad, då konditionsträning också är katabolt. Återkommer till dig med PM i aug, då jag har bättre möjlighet att grundligt kolla upp saken med mina lärare…
11 februari, 2011 at 13:09 #404340Anonym anvandareMemberDet handlar inte om att konditionsträning skulle vara ”katabolt”, utan om att den träningsformen sänder signaler på cellnivå som hämmar styrketräningens uppbyggande effekter (AMPK och mTor).
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.