Home › Forums › Allmänt om gymträning › Styrketräning + Motion + Kost
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
7 maj, 2009 at 13:00 #64002Anonym anvandareMember7 maj, 2009 at 13:00 #432820Anonym anvandareMember
Hejsan
Jag vill komma i form igen, bli piggare och må bättre. Tyvärr saknar jag den kompetens som krävs för att komma igång med dessa faktorer, därför vänder jag mig hit:
Styrketräning
Motion
KostTyvärr har jag varken rört på mig, styrketränat eller ätit särskilt nyttigt på väldigt länge. Detta har gjort att min kropp brytits ner. Därför vill jag bygga upp kroppen igen. Jag har lite frågor angående dessa faktorer och hoppas att ni kan svara på dem.
Styrketräning
Jag har fått ett schema på gymmet(har inte börjat träna än), såhär ser det ut:
Framsida lår (Sittande benspark) 3*x repetitioner
Baksida lår (Liggande lårcurl) 3*x repetitioner
Vader (Stående vadpress) 3*x repetitionerRygg (Sittande rodd) 3*x repetitioner
Bröst (Liggande hantelpressar) 3*x repetitionerFramsida axlar (Sittande hantelpressar) 3*x repetitioner
Baksida axlar (Omvänd pee deek i maskin)Biceps (Stående hantelcurl)
Triceps (Liggande tricepspressar)Mage (Crunches liggande på bänk)
Mage (Hängande benlyft)Om detta schema har jag några frågor. Jag tror jag har förstått schemat rätt då man ska fylla i 3 omgångar varje dag på varje station och skriva i hur många reps man gjorde och vilken tyngd. Vet inte om dessa 3 omgångar skall göras samma dag, eller en omgång per dag.
1. Är 3 omgångar för mycket varje dag?(eller menar dom 1 omgång per dag)
2. Hur många repetitioner skall man göra i en omgång?
3. Vilken tyngd är i genomsnitt bra att börja med?Detta är alltså nybörjarschemat jag fick och det skall göras varje dag man är där.
4. Hur många gånger i veckan skall jag träna? Vill ju se resultat, men vill inte att kroppen skall skadas pga överbelastning. Instruktören var väldigt nogrann med HUR man ska utföra övningarna. Jävligt mycket att hålla reda på och göra rätt. Därför tappar man lite motivation att gå dit, om man ändå inte utför det rätt.Motion
Kroppens funktion har aldrig varit något intressant ämne för mig. Jag läste dock att det är viktigt att motionera (röra på sig, gå, jogga osv) i samband med styrketräning. Kan säga att jag har mycket mer motivation att gå ut och ta en lugn joggingtur(bra för stress osv). Fast detta bränner ju kalorier(är smal) och det kanske inte är bra i muskelbyggnaden. Gärna lite information om det från er som har uppnått era mål/håller på att uppnå.
Kost
Verkar vara det viktigaste av allt för att ”må bra”. Hur man balancerar sin kost är det största frågetecknet för mig. Visst, undvika socker, godis, läsk osv, tror jag inte är så svårt som vissa tror. Jag tror att när man kommer igång med träningen och kan tänka på annat försvinner det där beroendet.
Det känns krångligt med dessa faktorer. Man vill ju planera väl och ha något mål att gå efter, en punkt. Veta vad man sträver efter. På så sätt får man mer motivation och kan ta dag för dag osv. Precis som i skolan.
Detta schema skulle passa mig bra(vill veta vad ni tycker):
Måndag Gym
Tisdag Motion(jogga)
Onsdag Gym
Torsdag Motion
Fredag Gym/vila?
Lördag Vila
Söndag VilaTror ni det fungerar? Ska jag gymma på fredagen med? Kanske ut och springa lite på söndagen med? Kom med åsikter.
Jävligt glad för hjälp och info. Guld värda. Kan kännas som om jag är lat, ställer alla dessa frågor. Men det är inte så lätt som ni tror det här.
maul99
7 maj, 2009 at 14:54 #432821Anonym anvandareMemberhär har du ett bra nybörjar schema:
torsdag:
Knäböj
valfri roddövning
bänkpress
+vader om dom släpar kraftigtsöndag:
Marklyft
latsdrag/chins
militärpress/dips/hantelpress -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.