Home › Forums › Allmänt om gymträning › Svårt att få kontakt
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
15 februari, 2010 at 10:56 #58749Anonym anvandareMember15 februari, 2010 at 10:56 #338379Anonym anvandareMember
Jag har alltid haft lite svårt att känna kontakt med musklerna i ryggen när jag tränar lats eller rodd. Jag känner mest att det är armarna som får ta mest stryk. Tips?
15 februari, 2010 at 11:18 #338380Anonym anvandareMemberProva dig fram.
Kör nya övningar.
Prova att köra med eller utan dragremmar.
Kör lätt med många reps eller tungt med få reps.Kan inte ge så mycket bättre tips än så.
Men vart får du träningsvärk när du tränar rygg?
Vilka muskler växer?15 februari, 2010 at 12:01 #338381Anonym anvandareMemberVincent Qvarfordt wrote:Prova dig fram.
Kör nya övningar.
Prova att köra med eller utan dragremmar.
Kör lätt med många reps eller tungt med få reps.Kan inte ge så mycket bättre tips än så.
Men vart får du träningsvärk när du tränar rygg?
Vilka muskler växer?Jag får mest ”värk” över skulderbladen och baksida axel. Längre ner känner jag aldrig någonting.
Jag gör som du säger, får testa mig fram lite med lätta vikter och koncentrera mig kontakten i första hand.
15 februari, 2010 at 12:20 #338382Anonym anvandareMemberLatsdrag – tänker att breda chins är i princip samma rörelse. Då jag själv inte orkar göra äkta chins så brukar jag köra i en maskin med motvikter – känns som att det tar på rätta ställena.
15 februari, 2010 at 14:17 #338383Anonym anvandareMemberSom de ovan proklamerar så e det just den tyngre vikten som brukar vara hindret för din kontakt med latsen. Sträck ut ordentligt i toppläget. Axlarna ska vara uppe vid örona. Håll där en sekund och känn efter hur latsen sträcks ut. Dra ner med axlarna lite snett bakåt. Fokusera att du drar med ryggen och armarna är bara krokar. När du är i bottenläget. Knip ihop skulderbladen och tryck till ryggen. Stanna där i en sekund och känn kontraktionen. Släpp långsamt upp. Upprepa tills kontakten infunnit sig och öka då vikten efter hand. Principen är likadan i rodd. Lycka till!
15 februari, 2010 at 14:48 #338384Anonym anvandareMemberbiffen669 wrote:Som de ovan proklamerar så e det just den tyngre vikten som brukar vara hindret för din kontakt med latsen. Sträck ut ordentligt i toppläget. Axlarna ska vara uppe vid örona. Håll där en sekund och känn efter hur latsen sträcks ut. Dra ner med axlarna lite snett bakåt. Fokusera att du drar med ryggen och armarna är bara krokar. När du är i bottenläget. Knip ihop skulderbladen och tryck till ryggen. Stanna där i en sekund och känn kontraktionen. Släpp långsamt upp. Upprepa tills kontakten infunnit sig och öka då vikten efter hand. Principen är likadan i rodd. Lycka till!Mycket tydligt och bra förklarat! Tack!
15 februari, 2010 at 20:00 #338385Anonym anvandareMemberNybörjare på gymmet? Rygg är det svåraste att få kontakt i, Sägs det… tycker själv det stämmer ganska bra. Ge det lite tid bara
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.